Ingezonden persbericht


26 januari 2007

Vier genomineerden voor vijfde Telemedicineprijs van EPN/NITEL bekendgemaakt

Inzendingen benutten kansen Wet Marktordening Gezondheidszorg

Voor het eerst in de geschiedenis van de EPN/NITEL Telemedicine stimuleringsprijs zijn inzendingen erin geslaagd binnen het Nederlandse zorgstelsel financieel voet aan de grond te krijgen. Een vakjury onder voorzitterschap van Dr. W.H. Salzmann van het College voor Zorgverzekeringen heeft alle inzendingen beoordeeld en vier genomineerden voor de vijfde Telemedicineprijs bekendgemaakt. De prijs zal 14 maart op de beurs Zorg en ICT worden uitgereikt door de voorzitter van EPN, dr. A.H.G. Rinnooy Kan.


* Het 'Internetspreekuur voor ALS-patiënten' van het Roessingh-instituut: ondersteunt de arts bij de intensieve begeleiding van deze patiëntengroep.
* 'Voorlichting op Maat' van The Health Agency: biedt gepersonaliseerde en hoogwaardige patiëntinformatie als voorbereiding op en ter opvolging van gesprekken met zorgverleners.
* 'Transmuraal diabetes dossier' van Portavita: speelt een centrale rol in de organisatie van de ketenzorg rond diabetes in de regio Amersfoort.
* 'Zorg-contact' van Zorgcentrale Noord: biedt een open platform voor het aanbieden en uitvoeren van domotica en telemedicinediensten.

De jury geeft een eervolle vermelding aan het 'IVF-portal' van het UMC Sint-Radboud: een portal die de patiënt op allerlei manieren steunt en informeert bij het doorlopen van een IVF-behandeling.

De Telemedicine Stimuleringsprijs, die dit jaar voor de vijfde maal wordt uitgereikt, is bestemd voor een ICT-toepassing die is gericht op transmurale ketensamenwerking vanuit het perspectief van de patiënt. De genomineerden presenteren zich op 15 februari aan de jury bij NRG in Den Bosch. Op de beurs Zorg en ICT maakt de jury 14 maart bekend wie de winnaar is. De prijs zal worden uitgereikt door de voorzitter van EPN, dr. A.H.G. Rinnooy Kan.

De jury is van mening dat deze projecten bij uitstek demonstreren hoe telemedicine kan bijdragen aan de kwaliteit van zorg en de patiënt kan helpen de regie over de eigen gezondheid in handen te nemen. De genomineerde projecten laten bovendien zien hoe telemedicine het werk van zorgverleners kan verrijken. Het is verrassend dat een aantal inzendingen, voor het eerst in de geschiedenis van de prijs, er in slaagt binnen het Nederlandse zorgstelsel financieel voet aan de grond te krijgen. Tegelijkertijd zijn er een aantal inzendingen die, ondanks hun overduidelijke meerwaarde voor patiënt en zorg, binnen het nieuwe zorgstelsel maar moeilijk een plaats kunnen veroveren.

De telemedicine stimuleringsprijs bestaat uit een TNO Challenge. De Challenge houdt in dat de prijswinnaar aan experts van TNO Informatie- en Communicatietechnologie een probleem mag voorleggen. Specialisten van TNO werken een week lang aan het probleem en komen aan het eind van de week met een oplossing. Afgelopen jaar werd de prijs toegekend aan het project 'Telebegeleiding bij Hartfalen'.

----------

EPN - Platform voor de informatiesamenleving, is een onafhankelijke stichting met als doel een evenwichtige integratie te bevorderen van informatie- en communicatietechnologie in de samenleving. Daartoe agendeert EPN de gevolgen en de mogelijkheden van verregaande integratie van ICT. Voorzitter is dr. A.H.G. Rinnooy Kan, vice-voorzitter mr. B.E.M. Wientjes.

In EPN zijn het bedrijfsleven, de politiek, de overheid, de wetenschap en het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, geeft publicaties uit en organiseert uiteenlopende bijeenkomsten, waaronder expertmeetings, nieuwsfora, seminars en congressen. www.epn.net

Het Nederlands Instituut voor Telemedicine (Nitel) is onderdeel van EPN. Het zet zich in voor het doorbreken van barrières voor telemedicine-initiatieven (www.nitel.nl).

Nadere informatie: Tom van der Maas, directeur EPN, mob. 06 - 25 130 130.

Bijlage: korte beschrijving genomineerden en eervolle vermelding


* Internetspreekuur voor ALS-patiënten van het Roessingh-instituut: ALS is een aandoening die, eenmaal gediagnosticeerd, in enkele jaren leidt tot het overlijden van de patiënt. Het snelle en onvoorspelbare verloop van de ziekte vergt intensieve begeleiding. Het Roessingh-instituut heeft een internetspreekuur ontwikkeld voor deze patiënten. Systematische analyse van gespreksprotocollen heeft aangetoond dat de arts patiënten veel beter kan begeleiden door ook gebruik te maken van het internetspreekuur en laat de grote meerwaarde zien van deze vorm van dienstverlening voor zowel patiënt als voor de kwaliteit van de zorg.
* De jury prijst de meerwaarde van deze toepassing voor de directe zorg en de manier waarop de meerwaarde wordt aangetoond. Bredere toepassing ook voor andere patiëntengroepen ligt voor de hand.
* 'Voorlichting op Maat' van The Health Agency: biedt patiënten gepersonaliseerde informatie over klachten en behandeling. Voorafgaand aan een spreekuur kunnen patiënten met behulp van vragenlijsten eigen klachten analyseren. De arts heeft inzage in deze informatie en ziet wat, volgens de protocollen van de wetenschappelijke vereniging, de meest voor de hand liggende werkwijze is.
* Na afloop van het contact en op grond van de uitkomsten van het gesprek krijgt de patiënt gepersonaliseerde informatie over de aard van de klacht, aanbevelingen en zo nodig informatie over het verdere verloop van het onderzoek en de behandeling. Professionele tekstschrijvers dragen zorg voor de begrijpelijkheid en heldere tekeningen en animaties ondersteunen de tekst.
* De jury prijst de visie die ten grondslag ligt aan dit project. Informatievoorziening is een bijzonder cruciaal aspect van de kwaliteit van zorg. Het innovatieve en interdisciplinaire karakter van het project is ook meteen het kwetsbare aan dit project: het is nog een vraag hoe binnen het huidige stelsel dergelijke hoogst noodzakelijke hoogwaardige informatievoorziening vergoed kan worden.
* Transmuraal diabetes dossier van Portavita: in de regio Amersfoort heeft Portavita in samenwerking met alle belangrijke partijen (verzekeraar, huisartsen, specialisten, patiëntenvereniging en het NICTIZ) de ketenzorg rond diabetes georganiseerd en ze ondersteunt deze zorg met een transmuraal EPD. In die ketenzorg staat de patiënt centraal: de patiënt ziet de afspraken over behandeling. Wanneer er complicaties ontstaan, wordt de expertise van andere specialisten ingeroepen. De hoofdbehandelaar past op grond van de bevindingen van de andere specialisten en in overleg met de patiënt het beleid aan.
* De jury prijst de grondigheid waarmee Portavita te werk is gegaan: alle partijen in de keten zijn betrokken bij het project en door de goede afspraken krijgen alle betrokkenen de vergoeding die hen toekomt. Door het overleg hebben de lessen die worden getrokken uit dit project landelijke implicaties.
* Zorg-contact van Zorgcentrale Noord: heeft, zonder externe financiering en in nauwe samenwerking met domotica-leveranciers, een open standaard ontwikkeld voor het aanbieden van domotica en telemedicine diensten. Door deze open standaard wordt het mogelijk ook voor kleinschalige en gespecialiseerde telemedicine diensten een goede en betaalbare infrastructuur in te richten. De arts, specialist of thuiszorg kan met een druk op de knop een dienst aanvragen en realiseren, met inbegrip van professionele opvolging en monitoring en de verslaglegging in het elektronisch patiëntendossier.
* De jury prijst de visie die achter dit project schuilgaat en wil dit initiatief graag onder de aandacht brengen.

Eervolle vermelding: Het project IVF teleportaal van het UMC St. Radboud Nijmegen kreeg een eervolle vermelding. IVF-patiënten kunnen op een speciaal ontwikkelde portal informatie vinden over IVF-behandeling en zelf real-time inzage krijgen in laboratoriumuitslagen. Een speciale module ondersteunt patiënten bij het interpreteren van uitslagen. Patiënten zitten in spanning in die periode en kunnen op deze manier eerder nadenken over de implicaties van een uitslag. Vooral in latere fasen van de behandeling blijkt de virtuele community van groot belang omdat patiënten daarin ervaringen kunnen delen en informatie kunnen uitwisselen. De site mobiliseert de energie die patiënten erin willen steken om zichzelf een beeld te vormen van de behandeling. De arts houdt meer voeling met de emotionele lading die de behandeling heeft voor een patiënt. Een verkeerd geïnterpreteerde opmerking komt al snel terug op het forum en kan worden rechtgezet door andere patiënten of de specialist zelf. Het initiatief illustreert de grote toegevoegde waarde die een portal kan hebben in het contact tussen arts en patiënt. Niet alleen informerend, maar ook bij de psycho-sociale begeleiding en preventie.