Ingezonden persbericht


Persbericht

15 maart 2007

The Health Agency winnaar Telemedicineprijs 2007

De winnaar van de Telemedicine Stimuleringsprijs 2007 is the Health Agency met het project Infodoc® Voorlichting op Maat. Dat heeft dr. A.H.G. Rinnooy Kan, voorzitter van EPN, vandaag bekendgemaakt op de beurs Zorg & ICT.

Een vakjury onder voorzitterschap van dr. W.H. Salzmann van het College voor Zorgverzekeringen oordeelde dat dit project een uitstekend voorbeeld is hoe telemedicine kan bijdragen aan kwaliteit van zorg door de patiënt centraal te stellen in het zorgproces.

Het project 'Infodoc® Voorlichting op Maat' van The Health Agency biedt gepersonaliseerde en hoogwaardige patiëntinformatie als voorbereiding op en ter opvolging van gesprekken met zorgverleners.

Het project komt volgens de jury in aanmerking voor de stimuleringsprijs omdat projecten die primair verbetering van kwaliteit van zorg en versterking van de positie van de patiënt beogen, in het huidige zorgstelsel nog steeds moeilijk voet aan de grond krijgen. De prijs vormt dan ook een oproep aan de nieuwe minister van VWS, de heer dr. Ab Klink, om de vrije prijsvorming in de gezondheidszorg, die onder het vorig kabinet is ingezet te versnellen. Vrije prijsvorming maakt het mogelijk de zorg op kwaliteit af te rekenen.

De prijs bestaat uit een voucher voor deelname aan een 'Challenge' van TNO Informatie- en Communicatietechnologie. De winnaar mag aan een team van drie TNO-experts in uiteenlopende disciplines een probleem voorleggen. Op maandagochtend ontvangt het team de uitdaging en op vrijdagmiddag presenteert het een bruikbare oplossingsrichting of zelfs de oplossing. Indien mogelijk wordt een demonstratie of een 'proof of concept' ontwikkeld om de haalbaarheid en voordelen van de oplossing inzichtelijk te maken.

De Telemedicinestimuleringsprijs is geïntroduceerd om initiatieven in de gezondheidszorg te bevorderen die ICT optimaal benutten voor de verbetering van de primaire zorg. De prijs wordt jaarlijks toegekend, dit jaar voor de vijfde keer.

----------

EPN - Platform voor de informatiesamenleving, is een onafhankelijke stichting met als doel een evenwichtige integratie te bevorderen van informatie- en communicatietechnologie in de samenleving. Daartoe agendeert EPN de gevolgen en de mogelijkheden van verregaande integratie van ICT. Voorzitter is dr. A.H.G. Rinnooy Kan, vice-voorzitter mr. B.E.M. Wientjes.

In EPN zijn het bedrijfsleven, de politiek, de overheid, de wetenschap en het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, geeft publicaties uit en organiseert uiteenlopende bijeenkomsten, waaronder expertmeetings, nieuwsfora, seminars en congressen. Zie www.epn.net

Het Nederlands Instituut voor Telemedicine (EPN/Nitel) is onderdeel van EPN. Het zet zich in voor het doorbreken van barrières voor telemedicineinitiatieven (www.nitel.nl).

Nadere informatie: Jelle Attema, programma-manager EPN, mob. 06-51080947.

Bijlage: korte beschrijving genomineerden en eervolle vermelding


* Internetspreekuur voor ALS-patiënten van het Roessingh Instituut: ALS is een aandoening die, eenmaal gediagnosticeerd, in enkele jaren leidt tot het overlijden van de patiënt. Het snelle en onvoorspelbare verloop van de ziekte vergt intensieve begeleiding. Het Roessingh Instituut heeft een internetspreekuur ontwikkeld voor deze patiënten. Systematische analyse van gespreksprotocollen heeft aangetoond dat de arts patiënten veel beter kan begeleiden door ook gebruik te maken van het internetspreekuur en laat de grote meerwaarde zien van deze vorm van dienstverlening voor zowel patiënt als voor de kwaliteit van de zorg.
* De jury prijst de meerwaarde van deze toepassing voor de directe zorg en de manier waarop de meerwaarde wordt aangetoond. Bredere toepassing ook voor andere patiëntengroepen ligt voor de hand.


* 'Voorlichting op Maat' van The Health Agency: biedt patiënten gepersonaliseerde informatie over klachten en behandeling. Voorafgaand aan een spreekuur kunnen patiënten met behulp van vragenlijsten eigen klachten analyseren. De arts heeft inzage in deze informatie en ziet wat, volgens de protocollen van de wetenschappelijke vereniging, de meest voor de hand liggende werkwijze is.
* Na afloop van het contact en op grond van de uitkomsten van het gesprek krijgt de patiënt gepersonaliseerde informatie over de aard van de klacht, aanbevelingen en zo nodig informatie over het verdere verloop van het onderzoek en de behandeling. Professionele tekstschrijvers dragen zorg voor de begrijpelijkheid en heldere tekeningen en animaties ondersteunen de tekst.
* De jury prijst de visie die ten grondslag ligt aan dit project. Informatievoorziening is een bijzonder cruciaal aspect van de kwaliteit van zorg. Het innovatieve en interdisciplinaire karakter van het project is ook meteen het kwetsbare aan dit project: het is nog een vraag hoe binnen het huidige stelsel dergelijke hoogst noodzakelijke hoogwaardige informatievoorziening vergoed kan worden.


* Transmuraal diabetes dossier van Portavita: in de regio Amersfoort heeft Portavita in samenwerking met alle belangrijke partijen (verzekeraar, huisartsen, specialisten, patiëntenvereniging en het NICTIZ) de ketenzorg rond diabetes georganiseerd en ze ondersteunt deze zorg met een transmuraal EPD. In die ketenzorg staat de patiënt centraal: de patiënt ziet de afspraken over behandeling. Wanneer er complicaties ontstaan, wordt de expertise van andere specialisten ingeroepen. De hoofdbehandelaar past op grond van de bevindingen van de andere specialisten en in overleg met de patiënt het beleid aan.
* De jury prijst de grondigheid waarmee Portavita te werk is gegaan: alle partijen in de keten zijn betrokken bij het project en door de goede afspraken krijgen alle betrokkenen de vergoeding die hen toekomt. Door het overleg hebben de lessen die worden getrokken uit dit project landelijke implicaties.


* Zorg-contact van Zorgcentrale Noord: heeft, zonder externe financiering en in nauwe samenwerking met domoticaleveranciers, een open standaard ontwikkeld voor het aanbieden van domotica- en telemedicinediensten. Door deze open standaard wordt het mogelijk ook voor kleinschalige en gespecialiseerde telemedicinediensten een goede en betaalbare infrastructuur in te richten. De arts, specialist of thuiszorg kan met een druk op de knop een dienst aanvragen en realiseren, met inbegrip van professionele opvolging en monitoring en de verslaglegging in het elektronisch patiëntendossier.
* De jury prijst de visie die achter dit project schuilgaat en wil dit initiatief graag onder de aandacht brengen.

Eervolle vermelding: Het project IVF teleportaal van het UMC St. Radboud Nijmegen kreeg een eervolle vermelding. IVF-patiënten kunnen op een speciaal ontwikkelde portal informatie vinden over IVF-behandeling en zelf realtime inzage krijgen in laboratoriumuitslagen. Een speciale module ondersteunt patiënten bij het interpreteren van uitslagen. Patiënten zitten in spanning in die periode en kunnen op deze manier eerder nadenken over de implicaties van een uitslag. Vooral in latere fasen van de behandeling blijkt de virtuele community van groot belang omdat patiënten daarin ervaringen kunnen delen en informatie kunnen uitwisselen. De site mobiliseert de energie die patiënten erin willen steken om zichzelf een beeld te vormen van de behandeling. De arts houdt meer voeling met de emotionele lading die de behandeling heeft voor een patiënt. Een verkeerd geïnterpreteerde opmerking komt al snel terug op het forum en kan worden rechtgezet door andere patiënten of de specialist zelf. Het initiatief illustreert de grote toegevoegde waarde die een portal kan hebben in het contact tussen arts en patiënt. Niet alleen informerend, maar ook bij de psychosociale begeleiding en preventie.