Nederlandse Bedrijven onvoldoende voorbereid op vergrijzing

15.03.2007 / 14:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Adecco

Adecco

http;//www.adecco.nl

Nederlandse bedrijven zijn onvoldoende voorbereid op vergrijzing


- Nederland scoort niet beter dan Europese gemiddelde
- Nederlandse bedrijven goed in coaching en werk/privé-planning
- Nederlandse bedrijven op kop wat management informatiesystemen en interne online forums betreft

- Nederlandse bedrijven scoren niet goed op vlak van maatregelen ter stimulering van gezondheid en diversiteit

Brussel, 15 maart 2007 - Nederlandse bedrijven nemen vandaag nog onvoldoende maatregelen om de vergrijzing van de werkende bevolking op te vangen. Dat blijkt uit een Europese studie die werd uitgevoerd door het Adecco Institute, een denktank en centrum dat onderzoek verricht naar de toekomst van werkgelegenheid. Nederland komt niet verder dan een gemiddelde score tussen de acht Europese landen die in het onderzoek aan bod komen. Adecco wijst tegelijk op de dramatische demografische situatie waaraan de Nederlandse arbeidsmarkt het hoofd moet bieden. De resultaten van het onderzoek werden bekendgemaakt tijdens de European Business Summit in Brussel, een topevent voor Europese bedrijfsleiders en politici, in aanwezigheid van Dieter Scheiff, de CEO van Adecco.

De veroudering van de werkende bevolking zal op korte termijn een grote impact hebben op de Europese economie. Ook voor Nederland zijn recente prognoses onrustwekkend. Het aantal werkende 60-plussers zal meer dan verdubbelen tussen 2000 en 2015. In 2015 zullen er ook 40% meer mensen werken boven de 50, en tegelijk een vijfde minder dertigers aan de slag zijn.

Het Adecco Institute lanceerde een Demografic Fitness Index (DFX) om te meten hoe sterk Europese bedrijven staan in vijf cruciale domeinen om met die vergrijzing om te gaan :
- het begeleiden van het personeel in de carrière

- levenslang leren

- het stimuleren van gezondheid op de werkvloer

- kennisbeheer,

- diversiteit op het vlak van leeftijd.

Het onderzoek ging na welke specifieke instrumenten bedrijven inzetten ter verbetering van al die aspecten van een personeelsbeleid dat optimaal rekening houdt met een verouderende bevolking. De bevraagde bedrijven kregen scores in de vijf gebieden gaande van 100 (minimum) tot 400 (maximum), met de meeste punten voor bedrijven die alle gedefinieerde instrumenten in alle gebieden inzetten.

In de laatste studie, die uitgevoerd werd in maart 2007, werd Nederland voor het eerst opgenomen, en vergeleken met België, Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Zwitserland en Italië. In Nederland werden 500 bedrijven uit de dienstensector, de industrie en de handel anoniem bevraagd.

Resultaten DFX- studie

Algemeen


- 54% van de Nederlandse bedrijven beschouwt demografische veranderingen als de belangrijkste uitdaging vandaag, meer dan globalisering (41%), technologische vooruitgang (37%) en politiek/sociale veranderingen (32%).


- Europese bedrijven plannen hun personeelsnoden op erg korte termijn. Nederlandse bedrijven plannen evenwel hun personeelsbeheer gemiddeld 12 maanden op voorhand, het Europese gemiddelde. Wat de categorie:'professionals and executives' betreft, plant Nederland zelfs op nog kortere termijn dan het Europese gemiddelde.


- Nederlandse bedrijven scoren gemiddeld 181 punten (op 400) in de DFX, o Dat is in absolute termen erg laag: net als alle Europese landen is Nederland nog onvoldoende voorbereid op de vergrijzing van de werkende bevolking. o Nederland scoort daarmee slechter dan het Europese gemiddelde van 182 punten. Spanje en België behalen 185 punten, het VK scoort scoort het best met 189 punten. Frankrijk behaalt slechts 172 (laagste score).
o Ongeveer tweederde van de Nederlandse bedrijven scoren 200 punten of minder. o Het betere nieuws is dat 27% van de Nederlandse bedrijven al tussen de 201 en de 250 punten scoort, bijna dubbel zoveel als gemiddeld in Europa.


- Nederlandse bedrijven kunnen tot 17% van hun concurrentie-, innovatie- en productievermogen verbeteren door hun demografische fitheid te verbeteren.

Specifieke resultaten over de vijf deelgebieden van demografische fitheid

Carrièremanagement en -begeleiding

- Van de belangrijkste instrumenten en maatregelen die carrièremanagement bevorderen, zet het gemiddeld Nederlands bedrijf er de helft in (4,6 van de 9 tools). Daarmee scoort het beter dan het Europese gemiddelde.

- Nederlandse bedrijven scoren zeer goed op het vlak van hun aanbod van coachingprogramma's en mentorprogramma's aan hun werknemers, met sommige van de beste scores in Europa in die gebieden.

Levenslang leren

- Nederlandse bedrijven behalen hier het Europese gemiddelde: 5,4 van de 8 gangbare instrumenten worden door het gemiddelde Nederlandse bedrijf ingezet.
- Nederland scoort het best van alle Europese landen op het vlak van training van sociale vaardigheden: maar liefst 60% van de bedrijven beweert hiervoor programma's te hebben.
- In Europa zijn het vooral jonge werknemers die gebruik maken van de instrumenten voor levenslang leren.

- Nederlandse bedrijven bieden met 4,5 dagen beduidend minder opleidingsdagen aan hun personeel dan het Europese gemiddelde van 5,8.

Kennisbeheer

- Met gemiddeld 6,4 instrumenten (op 12) die worden ingezet door de Nederlandse bedrijven, scoort ons land beter dan het Europese gemiddelde (5,8)
- Nog niet de helft van de Europese bedrijven heeft een volledig zicht op bestaande kennis in het bedrijf en op de werkvloer. In Nederland is dat ongeveer een derde van de bedrijven.

- Nederlandse bedrijven schatten wel beter in dan het Europese gemiddelde wie er over bedrijfskritieke informatie beschikt.

- Nederlandse bedrijven staan samen met het VK op kop wat management informatiesystemen en interne online forums betreft.

Gezondheid

- Nederlandse bedrijven behalen slechte scores vergeleken met andere Europese landen wanneer het aankomt op het stimuleren van gezondheid op de werkvloer. Van de 9 belangrijkste instrumenten biedt het gemiddelde Nederlandse bedrijf er slechts 2.5, versus 3.8 voor Spanje en 3.4 voor België.

- Nederlandse bedrijven scoren ook ver onder de norm op het vlak van reguliere medische check-ups, check-ups voor werving en gezondheidsadvies op het werk.
- 34 procent van de Nederlandse bedrijven beweert het personeel gezonde maaltijden te verstrekken. Daarmee is het een van de koplopers in Europa.
- Gezondheidzorg is het enige van de 5 onderzochte domeinen waarin meer gebruik gemaakt wordt van voorzieningen door oudere werknemers dan door jongere. Driekwart van de Nederlandse (en Europese) werknemers maken gebruik van gezondheidsprogramma's op het werk en 54% daarvan zijn meer dan 45 jaar.

Diversiteit van leeftijd

- In de meeste betrokken landen bestaat er wetgeving rond diversiteit van het personeel, die ook over het algemeen gerespecteerd wordt.

- Nederland scoort ook hier beduidend minder dan het Europese gemiddelde. Het scoort ook op de individuele maatregelen vaak een stuk minder dan het Europese gemiddelde, zoals het voorzien van uitwisselingsplatformen voor werknemers, leeftijdsheterogene werkgroepen en prestatiegerichte verloningssystemen.

- Toch beweert 73% van de Nederlandse bedrijven geen rekening te houden met leeftijd bij werving of aanstelling. 83% beweert gelijke kansen te bieden voor alle leeftijdsgroepen, ongeveer het Europese gemiddelde.

Conclusies

De DFX biedt waardevolle kwalitatieve en kwantitatieve inzichten in hoeverre Europese bedrijven klaar zijn voor de snelle vergrijzing van de bevolking. Met gemiddeld 182 punten op een schaal van 100 tot 400, en tweederde van de Europese bedrijven onder de 200, moet iedereen bezorgd zijn over de huidige situatie,zeker Nederlandse bedrijven, die het met 181 punten iets slechter doen dan het Europese gemiddelde.

Demografische fitheid is geen kernfysica. Alle maatregelen die bedrijven kunnen nemen op het vlak van carrièremanagement, levenslang leren, gezondheidsbeheer, kennisbeheer, en diversiteit op het vlak van leeftijd zijn makkelijk te ontwikkelen en te implementeren, en zijn relatief gezien betaalbaar. Een betere demografische fitheid kan Nederlandse bedrijven tot 17% verbetering opleveren van hun concurrentiekracht en het vermogen om te produceren en te innoveren.

'Voor Nederland, net als andere Europese landen, is de veroudering van de bevolking een feit,' aldus Mark De Smedt, managing director Adecco Benelux. 'Dat maakt dat er op korte termijn te weinig arbeidskrachten beschikbaar zullen zijn, niet alleen omwille van de vergrijzing maar ook omdat er steeds minder instroom zal zijn op de arbeidsmarkt. Voor sommige bedrijven lijkt de demografische uitdaging echter nog ver weg. Toch zullen ze vroeg of laat het potentieel en de ware bijdrage van oudere werknemers moeten inzien. De vergrijzing van de arbeidsmarkt is tegelijk een uitdaging en een opportuniteit.'

Adecco, 's werelds grootste HR-diensten supplier, engageert zich om bedrijven en organisaties te helpen demografische uitdagingen aan te gaan. Concreet plant Adecco lokaal in Nederland extra inspanningen op korte termijn om die diensten nog te versterken en bedrijven intensiever te begeleiden bij het opzetten van maatregelen en programma's om de uitdaging van de vergrijzende werkende bevolking het hoofd te bieden.

Het Adecco Institute zal op regelmatige basis een nieuwe DFX index uitbrengen, waarmee het bedrijven en beleidsmakers een instrument wil geven om vooruitgang in Europa op het vlak van demografische fitheid te meten.

De volledige resulaten van de studie kunnen worden opgevraagd worden bij Rinus Wittenberg, E: rinus.wittenberg@adecco.nl

Over het Adecco Institute
Het Adecco Institute is een onderzoekscentrum dat werd opgezet om bij te dragen aan de maatschappij door leiderschap te bieden op het vlak van arbeid en hoe arbeid een impact heeft op individuen, regio's en organisaties.

Meer informatie over het Adecco Institute vindt u op adeccoinstitute.com

Over Adecco
Adecco S.A. is wereldleider in HR-oplossingen. De Adecco Group stelt dagelijks 700 000 mensen tewerk en beschikt over een netwerk van 33 000 eigen medewerkers en 6 600 kantoren in meer dan 70 landen. In Nederland telt Adecco 1000 medewerkers en bijna 200 vestigingen. De Adecco Group biedt ook in Nederland een ongeëvenaard gamma flexibele personeels- en carrière-oplossingen aan bedrijven en gekwalificeerde kandidaten. Meer informatie op www.adecco.nl

Adecco S.A. is genoteerd op de Zwitserse beurs (SWX/VIRT-X: ADEN), de New York Stock Exchange (NYSE: ADO) en Euronext Parijs - Premier Marché (EURONEXT: ADE).

Contact :
Adecco
Mark De Smedt
Managing Director Adecco Benelux
T: +32 (0)2 583 91 30

Rinus Wittenberg
Marketing manager/perscontacten
E: rinus.wittenberg@adecco.nl