Ingezonden persbericht


Beleidsmakers en opinieleiders vanuit de hele wereld gaan de strijd aan met wereldwijde diabetespandemie

Alphen aan den Rijn, 15 maart 2007 - Beleidsmakers en opinieleiders op het gebied van diabetes hebben het Global Changing Diabetes Leadership Forum, dat op 13 en14 maart 2007 plaatsvond in New York, afgesloten met het voornemen om de toekomst van diabetes te veranderen.

Het Forum, dat werd georganiseerd door Novo Nordisk, bracht politici, overheids-functionarissen, internationale organisaties, patiëntenorganisaties, gezondheids-specialisten, mensen met diabetes en media uit 20 landen samen. De bijeenkomst had tot doel een discussie op gang te brengen over manieren waarop de gezondheidszorg anders kan worden georganiseerd, geconcentreerd rondom de behoeften van mensen met diabetes. Tot de sprekers van het Forum behoorde onder ander voormalig president van de Verenigde Staten Bill Clinton.

De deelnemers waren het erover eens dat er geen eenduidige oplossing bestaat voor de wereldwijde diabetespandemie: de strijd tegen diabetes vereist uiteenlopende maatregelen in alle stadia - van preventie tot en met de behandeling van ernstige complicaties, een benadering die de volledige cyclus omvat.

Lars Rebien Sørensen, CEO van Novo Nordisk, sprak de overtuiging uit dat "deze sluipmoordenaar alleen overwonnen kan worden door de mens met diabetes centraal te stellen en door de werkwijze van gezondheidszorginstellingen zodanig te herzien dat transparantie en meetbaarheid het uitgangspunt vormen."

Vanuit de overtuiging dat meetbaarheid essentieel is voor het vergroten de kwaliteit van zorg en bovendien een belangrijke leidraad is bij de ontwikkeling van maatregelen om diabetes te veranderen, kondigde Lars Rebien Sørensen de Changing Diabetes Barometer aan.

Deze barometer geeft beleidsmakers en beleidsmakers een krachtig instrument in handen voor het meten van de vooruitgang die zij boeken met betrekking tot goede diabeteszorg. Bovendien helpt de barometer hen om prioriteiten te stellen bij het ontwikkelen van nationale plannen voor de aanpak van diabetes. De Changing Diabetes Barometer is een concreet initiatief dat voortvloeit uit het Forum en is ontwikkeld in samenwerking met partners. De eerste barometer wordt op 1 november 2007 gepubliceerd en brengt wereldwijde indicatoren in kaart.

Lars Rebien Sørensen riep verder de farmaceutische industrie op om de krachten te bundelen en verslag uit te gaan brengen over de meerwaarde die zij aan patiënten bieden. Dit stelt mensen met diabetes in staat om gefundeerde beslissingen te nemen en te kiezen voor die middelen die hen echte toegevoegde waarde bieden. "Dit kan ertoe bijdragen dat de industrie gaat concurreren op waardecreatie", aldus Sørensen.

Martin Silink, president van de International Diabetes Federation (IDF) benadrukte dat "de fondsen voor diabetes niet automatisch omhoog zullen gaan, noch voor preventie, noch voor behandeling op de korte termijn" en dat "de diabeteswereld onderdeel moet zijn van de oplossing en niet alleen gezien moet worden als het probleem. In ontwikkelingslanden, die 70% van de wereldwijde diabeteslast op hun schouders dragen, zullen de oplossingen onder andere bestaan uit een grotere toegankelijkheid van laaggeprijsde behandelingsmethoden die hun waarde in de praktijk hebben bewezen."

Liberaal Senator voor Tasmanië en executive member van de Parliamentary Diabetes Support Group Guy Barnett onderstreepte de noodzaak dat overheden "inzien dat de diabetespandemie en de zwaarlijvigheidsepidimie met elkaar samenhangen en daarop dienovereenkomstig en direct reageren". Hij riep de diabetesgemeenschap bovendien op om partijen binnen bijvoorbeeld de voedingsmiddelen- en fast food-industrie, de gezondheidszorg, het onderwijs, de media en de reclamebranche te betrekken bij het vergroten van dit bewustzijn.

Tijdens de twee dagen van het Forum namen participanten deel aan een reeks workshops en discussies die tot doel hadden om een stimulerend en productief debat op gang te brengen over de ontwikkeling van duurzaam beleid en het opzetten van gezondheidszorginstellingen die waarde creëren voor mensen met diabetes. Het Forum vond plaats kort na de goedkeuring van een VN-resolutie over diabetes die landen oproept de groeiende diabetespandemie aan te pakken.

Voor meer informatie over het evenement: www.novonordisk.com. Voor meer informatie over de VN-resolutie: www.unitefordiabetes.org.

Over Novo Nordisk

Novo Nordisk is een farmaceutisch bedrijf op het gebied van diabeteszorg. Het bedrijf heeft een groot aanbod van diabetesproducten, waaronder moderne insulines en geavanceerde insulinetoedieningssystemen. Bovendien is Novo Nordisk toonaangevend op het gebied van stollingsstoornissen, groeihormoontherapie en hormonale substitutietherapie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Denemarken; Novo Nordisk heeft meer dan 22.750 medewerkers in dienst in 79 landen, en brengt zijn producten op de markt in 179 landen. Novo Nordisks B-aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Kopenhagen en Londen. Novo Nordisks ADR's zijn genoteerd aan de New York Stock Exchange onder het symbool 'NVO'. Novo Nordisk Farma B.V. is gevestigd in Alphen aan den Rijn en heeft ongeveer 120 medewerkers. Meer informatie via www.novonordisk.nl.

Meer informatie over 'Changing Diabetes' op: www.changingdiabetes.nl.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met:
Yellow Communications, Karin van Geelen, telefoon 023 555 34 24 of via e-mail karin@yellow-communications.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Karin van Geelen
Yellow Communications

Bezoekadres
Kruisweg 797
Holland Office Center, gebouw 5
2132 NG Hoofddorp
Postadres
Essenlaan 60
1161 EG Zwanenburg
T + 31 (0)23 555 34 24
M +31 (0)6 250 80 355
E karin@yellow-communications.com
W www.yellow-communications.com