Internationale groep Hogeschool Zeeland succesvol met mini-onderneming

Prinses Maxima ontvangt student-ondernemers

UTRECHT 16 maart 2007 - Een groep student-ondernemers van de Hogeschool Zeeland heeft vandaag kennisgemaakt met prinses Maxima. De ontmoeting is een voorlopig hoogtepunt in het succesverhaal van 'Eye-Openers', een van de mini-ondernemingen van studenten aan de Hogeschool Zeeland.

Het idee is even simpel als origineel en effectief: bedruk een stel kaartjes met positieve gedachten en lees er een als je in een dip zit. Volgens de bedenkers, een internationale groep International Business & Management-studenten, werkt het echt. Ze hebben inmiddels ook een hoop anderen van de werking weten te overtuigen. Woordvoerder Arnoud Stok: 'We liggen met ons product in bijna twintig winkels en staan op een stuk of vijf websites. Het loopt dus erg goed.'

Zo goed zelfs, dat ze tijdens de Marktdagen van Stichting Jong Ondernemen, op gesprek mochten komen bij prinses Maxima. Stok: 'We hebben haar een brief geschreven, een beetje een gedurfde, want we moesten opvallen. Zo hebben we gezegd dat de kaartjes helpen als ze moe is omdat haar man een beetje dom is geweest, haha!'

Volgens docent-begeleider Peter van Dijk is Eye-Openers een van de meest succesvolle 'student-companies' die hij de afgelopen vijf jaar heeft meegemaakt. 'Ze doen het inderdaad erg goed. Ik denk dat dat ligt aan het product en de combinatie van internationale studenten.'

Een student-company bestaat één jaar en moet dan geliquideerd worden. Van Dijk: 'De eventuele winst wordt dan uitgekeerd aan de aandeelhouders, de mensen die aan het begin echt geld gestopt hebben in de onderneming. Wat dat betreft is het natuurlijk allemaal echt. Het eerste jaar van hun studie gaat het om plannen maken, het tweede jaar mogen ze die uitvoeren. Dan staan ze met hun voeten in de blubber, om het zo maar te zeggen. De ene keer lukt dat beter dan de andere. Of het team van Eye-Openers na de liquidatie een doorstart maakt, is nog niet bekend.'

Helemaal verrassend zou dat niet zijn. Er is vraag naar het product, en - wellicht nog belangrijker - sinds vandaag hebben ze de zege van prinses Maxima.