Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Brabantse Streekproducten in stroomversnelling

Beleidsbrief naar informateur Van de Donk

TILBURG (19 maart 2007) - Agro & Co Brabant maakt momenteel grote sprongen met de ontwikkeling van Brabantse streekproducten. De ontwikkelingsmaatschappij verwacht nog voor komende zomer de oprichting van een marketing & sales organisatie die Brabantse streekproducten als merk in de markt gaat zetten.

Een studiereis naar Parma in november 2006 vormde een belangrijke versnelling voor dit bijzondere initiatief. Tijdens deze studiereis leerden de deelnemers (vertegenwoordigers van ondernemingen, kennisinstellingen, Rabobank, ZLTO, Provincie Noord Brabant) veel van het 'branden' van streekproducten. Toscane en Parma zijn immers bij uitstek de plaatsen waar de Parmezaanse kaas en Parmaham succesvol als merk op de markt zijn gebracht. De deelnemers aan de studiereis hebben onder regie van Agro & Co een samenwerkingsverband in het leven geroepen onder de naam Brabantse Streekproducten Alliantie. In deze alliantie, die open staat voor nieuwe deelnemers, zijn belangrijke stakeholders met betrekking tot de ontwikkeling van Brabantse Streekproducten vertegenwoordigd.

Uit onderzoek van Agro & Co blijkt dat het marktaandeel van de streekproducten momenteel 0,35 % is en dat dit kan stijgen tot 6 procent, mits deze producten op een goede manier geïntroduceerd worden op de markt. Dit wil zeggen dat de omzet van streekproducten in Brabant met 180 miljoen Euro zou kunnen stijgen. Ook blijkt uit het verrichte marktonderzoek dat 26% van de Nederlanders bereid is streekproducten te kopen. Zelfs retailers zoals Albert Heijn, Plus, Spar, Jumbo en Sligro maar ook La Place geven steeds meer signalen af dat zij streven naar assortimenten uit de lokale regio's.

De Brabantse Streekproducten Alliantie heeft de informateur van de Provincie Noord Brabant, de heer Prof. Dr. W. van de Donk, verzocht het thema bij het bestuursakkoord hoog op de agenda te zetten. Verdere ontwikkeling van streekproducten geeft de promotie van Noord Brabant en zijn cultuurhistorische waarden een extra impuls, wat leidt tot meer toerisme en uiteindelijk een hoger "bruto regionaal product". De Brabantse Streekprodukten Alliantie nodigt de Provincie Noord Brabant uit om mee te werken aan het op de kaart zetten van Brabantse Streekproducten, door het opstellen en ondersteunen van een Innovatie- en kennisagenda Brabantse Streekproducten en het ontwikkelen van een Innovatie en expertisecentrum Brabantse.

----------

Over Agro & Co
Agro & Co Brabant is een bijzondere samenwerking van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO), de Brabantse Rabobanken en de Provincie Noord-Brabant. Het ontwikkelbedrijf en het kapitaalfonds van Agro & Co bieden knowhow, een uitgebreid netwerk en financiële middelen waarmee innovatieve, kansrijke initiatieven kunnen uitgroeien tot volwaardige bedrijven. Daarbij richt Agro & Co zich op de agrofood, verbrede landbouw en de groene ruimte van Brabant. Meer informatie over Agro & Co is te vinden op www.agro-co-brabant.nl



Ingezonden persbericht