Kevin Abbring wint eerste Colt Rally Cup wedstrijd in 2007
(3/19/2007)
Zoals vorig jaar Hans Weijs junior in de Tank S Rally als winnaar over
de finish kwam en daarmee het KNAF Talent First rallyprogramma zijn
eerste succes opleverde, zo won afgelopen weekend zijn opvolger Kevin
Abbring eveneens op de verraderlijke rallyproeven rond Emmeloord.
In een zenuwslopende eindfase, onder barre weersomstandigheden,
verdreef het 18-jarige talent de geroutineerde Evert Bolderheij van de
eerste plaats. Edwin Abbring veroverde de overgebleven podiumplaats.
Terwijl Hans Weijs Junior als winnaar van de Merwede Springs Colt
Rally Cup 2006 een stap hogerop deed en met een potente
vierwielaangedreven Mitsubishi Lancer Evo 8 een even indrukwekkende
wedstrijd in de omgeving van Emmeloord reed, maakte ook Kevin Abbring
als Weijsâ opvolger in de KNAF Talent First selectie grote indruk.
Alleen had die wel een aanzienlijk moeilijker opgave. Niet alleen
hadden vier van de zes equipes al een jaar ervaring met de pittige
Colt CZT opgedaan, Abbring junior moest het ook opnemen tegen de
geroutineerde Evert Bolderheij, een man die al dik veertig jaar grote
autosportsuccessen vergaard. Het was dan ook de Amstelvener die meteen
de leiding nam terwijl de jonge Abbring zijn opdracht zoveel mogelijk
kilometers te maken en ervaring opdoen ten uitvoer bracht. Des te
verrassender was het dat Abbring junior de achterstand met Bolderheij
klein wist te houden. Op de achtste klassementsproef was hij voor de
eerste keer de snelste, de andere KPâs waren voor Bolderheij, al
bedroeg het verschil heel vaak maar één enkele seconde. Voor de
start van de laatste twee KPâs was het verschil slechts 27 seconden.
De lucht was dreigend en de eerste spetters vielen toen de equipes op
het punt stonden voor de laatste keer op weg te gaan. Terwijl
Bolderheij op profielloze slickbanden bleef staan, werden bij Abbrings
auto razendsnel regenbanden gemonteerd. Een keuze die zich uitbetaalde
want toen het op de 15 kilometer lange proef Nagelerweg begon te regen
was Bolderheij gezien. Zijn glijpartij kostte hem 55 seconden meer dan
de rit van Kevin Abbring, die overigens goed wegkwam toen hij in een
diepe plas driemaal in de rondte ging, zonder daarbij iets te raken.
âDit is ver boven verwachting en helemaal geweldigâ, bekende de
KNAF-rijder. âIk had nooit verwacht meteen zo goed mee te kunnen
komen.
Bij dat geweld van de twee koplopers moesten de andere vier toch flink
toegeven. Edwin Abbring lag de hele rally op een vaste derde plaats en
de routinier pakte zelfs op het industrieterrein Nagelerweg de snelste
tijd. âDie proef is doorgaans moordend voor de remmen, maar die zijn
dit jaar enorm verbeterd. Ik heb nu echt een goed gevoel bij de autoâ,
gaf Abbring te kennen. Ook Mark Nieuwlaar keek tevreden. âWe gaan
lekker en het verschil met Edwin is nu maar klein. Die werd vorig jaar
tweede en als we hem bij kunnen houden doen we het dus gewoon goed.
Dat is ook ons doelâ, aldus Nieuwlaar. Voor Henk Westerbeek zat het
allemaal flink tegen. Zijn vaste navigator was verhinderd, diens
vervanger werd ziek, de volgende kandidaat was na vijf bochten al
doodziek en op het allerlaatst werd Fred Boer bereid gevonden. Die had
alleen geen enkele klassementsproef gezien, laat staan keurig op
papier gezet. Toen ook nog eens op volle snelheid de motorkap
losschoot en over het dak en de voorruit knalde wist Westerbeek het
zeker: âDit wordt geen goede rally, wel een gezellige met Fred erbijâ.
André Hof sloot de gelederen maar was daar totaal niet rouwig om. In
tegendeel zelfs. âJe wilt niet weten hoe ik het naar mijn zin heb in
deze auto. Aanvankelijk kwam ik nog erg stroef op gang maar toen ik
eenmaal los was ging het heel goed. Alleen werd ik toen te overmoedig
en raakte een betonnen blok. Met een kromme achteras kan ik nu geen
snelle tijden meer rijden. Maar ach, ook dat hoort erbijâ.
AutoRai