ECN


o Januari 2007

maandag 19 maart 2007 12:19

Primeur: Eerste in Nederland gebouwde waterstofauto op de AutoRAI!

Tijdens de AutoRAI laat ECN de eerste in Nederland gebouwde waterstofauto
zien. Deze door ECN ontwikkelde en gebouwde HydroGEM is geruisloos en zeer
schoon. Daardoor kan deze miniwagen worden gebruikt op stations,
natuurgebieden en distributiecentra. Maar bijvoorbeeld ook het intern
vervoer in ziekenhuizen of vliegvelden. De brandstofcel heeft zoveel
vermogen dat het mogelijk is met een stopcontact verschillende elektrische
apparaten aan te sluiten. Samen met het laadvermogen van 200 kg is de
HydroGEM ook geschikt als servicewagen voor bv. onderhoudsdiensten of als
cateringwagen bij evenementen. Frank de Bruijn, manager van de ECN-unit
Waterstof en Schoon Fossiel: 'Wij willen met de HydroGEM aantonen dat de ECN
ontwikkelde brandstofceltechnologie zich bewijst in de praktijk'. ECN ziet
de eerste toepassingen van waterstoftechnologie in de vervoerssector vooral
bij bedrijfswagens voor intern transport op bedrijventerreinen en andere
grootschalige complexen. De waterstofauto rijdt sinds afgelopen zomer op het
ECN terrein, en zal binnenkort door de ECN Facilitaire Dienst dagelijks
gebruikt worden voor de catering. Daarmee is de Hydrogem tevens het eerste
waterstof bedrijfsvoertuig in Nederland in operationele dienst.

HydroGEM
In zijn oorspronkelijke uitvoering is de GEM-car van DaimlerChrysler
voorzien van accu's. Hierdoor is de actieradius beperkt (48 km) en
duurt het circa acht uur lang voordat de accuwagen weer is opgeladen.
De HydroGEM, die op waterstof rijdt, kan daarentegen snel worden
bijgetankt; heeft een actieradius van 200 km, een laadvermogen van 200
kg en de snelheid is elektronisch begrensd tot 40 km/uur. Het door ECN
ontwikkelde systeem bevat een 5 kWe brandstofcel, welke gebruikt wordt
in combinatie met het oorspronkelijke accupakket van 6.5 kWh. De
PEM-brandstofcel en het waterstofsysteem zijn volledig bij ECN
ontwikkeld. De waterstof is op een druk van 200 bar opgeslagen in een
76 liter-brandstoftank. Een tankbeurt duurt maximaal 10 minuten.
Onlangs is op het ECN-terrein in Petten door staatssecretaris Van Geel
het ECN-WaterstofTankstation in gebruik genomen om de HydroGEM en
andere toekomstige waterstofvoertuigen van waterstof te voorzien. De
HydroGEM is gebouwd door de ECN-unit Waterstof & Schoon Fossiel in
samenwerking Engineering & Services, de technische ondersteunings- en
ontwikkelingsgroep van ECN.

Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN)
ECN is één van de toonaangevende onderzoeksinstituten in Europa op het
gebied van waterstof en andere vormen van duurzame energie. De unit
Waterstof & Schoon Fossiel heeft onder meer als doel nieuwe
brandstofceltechnologie te ontwikkelen die leidt tot verdere
prestatieverbetering, kostenreductie en levensduur van brandstofcellen
voor mobiele en stationaire toepassingen.

AutoRAI / ECO Village
De HydroGEM is tussen donderdag 29 maart en maandag 9 april op de
ECN-stand nr.18 in ECO Village. ECO Village is een apart
milieupaviljoen binnen de AutoRai voor 'groen' vervoer.
Autofabrikanten, energieleveranciers en andere exposanten tonen hun
laatste modellen en hun visie op ecologisch en economisch verantwoord
rijden

ECN-Unit Waterstof & Schoon Fossiel

ECN Engineering & Services

Einde persbericht
---


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Frank de Bruijn, manager van de unit Waterstof & Schoon Fossiel,
telefoon 0224 - 56 40 89, e-mail debruijn@remove-this.ecn.nl.
Ronald Mallant, manager PEMFC, telefoon 0224 - 56 45 89 of e-mail
mallant@remove-this.ecn.nl.
Of met Harold IJskes, persvoorlichter ECN, telefonisch bereikbaar via
telefoon 0224 - 56 40 50, mobiel 06 - 127 98 123 of e-mail
ijskes@remove-this.ecn.nl.

Rechtenvrij fotomateriaal, fotograaf Harold IJskes
---