Ingezonden persbericht


Novo Nordisk steunt de Bas van de Goor Foundation

Alphen aan den Rijn, 19 maart 2007 - Novo Nordisk, een farmaceutisch bedrijf actief op het gebied van diabetes, beschouwt het als haar missie om een bijdrage te leveren aan het veranderen van de toekomst van diabetes. Novo Nordisk steunt dan ook de Bas van de Goor Foundation, omdat de missie van de foundation aanspreekt en aansluit bij het 'changing diabetes'-programma. Dit programma omvat diverse nationale en internationale initiatieven, die zich met name richten op communicatie met en voorlichting van mensen met diabetes, familie, vrienden, docenten, politici, artsen, zorgverzekeraars en andere betrokkenen. De Bas van de Goor Foundation heeft als missie om de kwaliteit van leven van mensen met diabetes te verhogen door middel van sport.

De Bas van de Goor Foundation richt zich in haar communicatie en activiteiten voornamelijk op jongeren. Het diabetesjongerenpanel Young Voices, onderdeel van het 'changing- diabetes'-programma, sluit dan ook uitstekend aan bij de foundation. Via Young Voices (www.changingdiabetes.nl/youngvoices) vertellen jongeren met diabetes leeftijdsgenoten met én zonder diabetes, vrienden, familie, docenten, politici, artsen, zorgverzekeraars en andere betrokkenen over HUN leven met diabetes.

Uit ervaring
De Bas van de Goor Foundation wil mensen met diabetes informeren over de positieve effecten die sport voor hen heeft. Verder wil zij mensen met diabetes inspireren om nieuwe sportieve uitdagingen aan te gaan. Uit eigen ervaring kan Bas van de Goor vertellen over de positieve effecten van sport en diabetes. Bas is sinds november 2003 zelf diabetespatiënt. "Door de onbekendheid met de ziekte wist ik niet wat dat voor consequenties had voor de rest van mijn leven. In het ziekenhuis, op internet en in gesprekken met andere mensen met type 1 kreeg ik een aardig beeld van wat ik nog wel kon doen en wat niet meer," vertelt Bas. Binnen een maand na de diagnose vervolgde Bas zijn topsportcarrière bij zijn volleybalclub. In de anderhalf jaar dat hij nog speelde heeft hij geen beperkingen ondervonden. Nooit heeft hij een training of wedstrijd hoeven overslaan vanwege diabetes.

De Bas van de Goor Foundation
De foundation richt zich op iedereen met diabetes en dan met name op jonge mensen en net gediagnosticeerden. Er wordt beoogd dat sport, mits goed begeleid, mensen met diabetes aan een beter leven helpt. De foundation gaat clinics en kampen organiseren en Bas gaat, al dan niet met andere mensen met diabetes, meedoen aan grote sportevenementen. Bas vertelt; "Als je je ambities aanpast vanwege diabetes is dat jammer en onnodig. Wij laten zien dat er geen beperkingen hoeven te zijn. Je bepaalt zelf wat je gaat doen en niet diabetes". Meer informatie op: www.basvandegoorfoundation.nl.

Over Novo Nordisk
Novo Nordisk Farma B.V. is een succesvolle, Nederlandse Health Care organisatie. Novo Nordisk Farma maakt deel uit van het internationale concern Novo Nordisk A/S, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Kopenhagen, Denemarken. Novo Nordisk is actief op het gebied van Diabetes, Hormoonsubstitutie, Hemofilie en Groeistoornissen. Het bedrijf biedt een breed portfolio aan moderne insulines en geavanceerde insulinetoedienings-systemen. Als een van de grondleggers van insuline met inmiddels 80 jaar ervaring heeft Novo Nordisk bovendien veel kennis en expertise op het gebied van diabetes. Novo Nordisk Farma B.V. is gevestigd in Alphen aan den Rijn en heeft ongeveer 120 medewerkers. Meer informatie via www.novonordisk.nl.

Meer informatie over 'Changing Diabetes' op: www.changingdiabetes.nl.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met:
Yellow Communications, Karin van Geelen, telefoon 023 555 34 24 of via e-mail karin@yellow-communications.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Karin van Geelen
Yellow Communications

Bezoekadres
Kruisweg 797
Holland Office Center, gebouw 5
2132 NG Hoofddorp
Postadres
Essenlaan 60
1161 EG Zwanenburg
T + 31 (0)23 555 34 24
M +31 (0)6 250 80 355
E karin@yellow-communications.com
W www.yellow-communications.com