Ingezonden persbericht


EIM Onderzoeksberichten
19 maart 2007

Dit is een onderzoeksbericht van EIM.

MKB meer klant- dan marktgericht

Uit onderzoek van EIM blijkt dat het MKB vooral oog heeft voor de klantwensen op de korte termijn. Een groot deel van het MKB besteedt weinig aandacht aan marktstrategieën voor de langere termijn. Slechts een kwart van het totale MKB heeft een hoge mate van marktgerichtheid terwijl meer dan 60% van het MKB een hoge mate van klantgerichtheid heeft. Blijkbaar wordt dit verschil ingegeven door het feit dat veel MKB-bedrijven beperkte personele, materiële en financiële middelen bezitten voor strategieontwikkeling op de langere termijn.

Kleinbedrijf het minst marktgericht
Er zijn zeer weinig gegevens bekend over markt- en klantgerichtheid in het MKB. In dit onderzoek van EIM wordt een eerste inzicht gegeven aan de hand van drie indicatoren: het aantal marketingmedewerkers in dienst, de marktgerichtheid en de klantgerichtheid van bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat de marktgerichtheid van het middenbedrijf (10-100 werknemers) hoger is dan de marktgerichtheid van het kleinbedrijf (0-9 werknemers). 36% van het middenbedrijf vindt dat het een hoge marktgerichtheid heeft tegenover 20% van het kleinbedrijf. De verschillen tussen het midden- en kleinbedrijf zijn veel minder als het om de klantgerichtheid van de bedrijven gaat. 60% van het kleinbedrijf vindt dat het een hoge klantgerichtheid heeft tegenover 67% van het middenbedrijf.

Ruim de helft in MKB heeft marketingspecialisten in dienst Binnen het MKB blijkt meer dan de helft van de bedrijven gespecialiseerde marketingmedewerkers in dienst te hebben. Onder deze 'marketingspecialisten' wordt verstaan: medewerkers die dagelijks met marketingactiviteiten voor hun bedrijf bezig zijn, inclusief directeuren of eigenaren. De grootte van het bedrijf is mede van invloed: het middenbedrijf heeft vaker gespecialiseerde marketingmedewerkers in dienst (ruim 70%) dan het kleinbedrijf (42%). Ten opzichte van andere sectoren valt op dat bedrijven in de sectoren dienstverlening en handel meer marktgericht zijn. In deze sectoren hebben bedrijven te maken met een aanbod van meer homogenere producten waardoor meer marktbewerking nodig is om onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie.

Inlichtingen: 079 343 06 04

Ga voor meer informatie over EIM naar eim.nl.