Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Maandag 19 maart 2007

Maxima onder de indruk van jonge ondernemers

Studentenbedrijven presenteren en verkopen innovatieve producten in Hoog Catherijne

Den Haag, maart 2007- Stichting Jong Ondernemen kijkt terug op geslaagde Nationale Marktdagen afgelopen weekend in Hoog Catherijne. Het jaarlijkse evenement voor jonge ondernemers was vrijdag extra bijzonder: prinses Máxima nam een kijkje bij verschillende bedrijven. Na een korte introductie over de stichting Jong Ondernemen, begaf de prinses zich op de markt met studentenbedrijven. Met drie bedrijven kon ze in alle rust van gedachten wisselen over ondernemerschap (en ondernemen... zou ik weghalen is een beetje dubbel). Prinses Máxima liet de studenten weten dat ondernemerschap haar warme belangstelling heeft en dat zij met plezier de initiatieven van de studentenbedrijven heeft bekeken.

Elk jaar krijgen studentenbedrijven de gelegenheid om hun product en verkoopkwaliteiten aan de markt te laten zien. Dat gebeurt dit jaar in twee weekends op verschillende plaatsen in het land. Afgelopen weekend presenteerden studenten zich van achter marktkramen in de gangen van Hoog Catharijne. Daar verkochten ze hun vaak innovatieve producten op inspirerende wijze aan het winkelend publiek. Ongeveer 250 studentenbedrijven, uit binnen- en buitenland, namen deel aan de Nationale Marktdagen. Aanstaande vrijdag en zaterdag biedt winkelcentrum Oranjerie in Apeldoorn huisvesting aan nog eens 2 keer 80 studentenbedrijven.

Jong Ondernemen
Onderwijsinstellingen in Nederland besteden steeds meer aandacht aan het bevorderen van ondernemerschap onder jongeren, om te stimuleren dat meer schoolverlaters na het afstuderen een eigen bedrijf starten of binnen bestaande bedrijven het ondernemerschap ontwikkelen. Op dit moment start 3% van de afgestudeerden in Nederland een eigen bedrijf, hiermee scoort Nederland het laagst in Europa. De initiatieven van Jong Ondernemen bevorderen het ondernemerschap onder jongeren in het onderwijs en sluiten daarmee aan op het overheidsbeleid. Jong Ondernemen biedt verschillende concepten aan voor het onderwijs. Studenten maken, in een beschermde omgeving, kennis met alle facetten van het ondernemerschap. Ze organiseren zelf de verkoop van hun product en daarnaast biedt Jong Ondernemen in samenwerking met een winkelcentrum de mogelijkheid om hun producten te verkopen aan het winkelend publiek tijdens de Nationale Marktdagen.

Winnaars Nationale Marktdagen
Elke Marktdag kent winnaars in een aantal categorieën, waaruit uiteindelijk de dagwinnaar naar voren komt. Dagwinnaar op vrijdag was ''n Doosje Geluk' (www.doosjegeluk.nl), een studentenbedrijf van het Koning Willem I college in Den Bosch dat geluk verkoopt. De grote winnaar op zaterdag was Moneytree (www.money-tree.nl), een bedrijf van de Fontys hogeschool Eindhoven dat een heuse geldboom heeft ontwikkelt en verkoopt. Van alle dagwinnaars gaat één studentenbedrijf deelnemen aan de Europese Marktdag in Boekarest, Roemenie.

//Einde persbericht///
Voor meer informatie over de Nationale Marktdagen, studentenbedrijven of om vooraf ?! in contact te komen met deelnemende studentenbedrijven aan de Marktdagen: Jong Ondernemen, Saskia Jonker 070- 3490150, info@jongondernemen.nl; www.jongondernemen.nl.

Jong Ondernemen
Postbus 93002
2509 AA Den Haag
Telefoon: 070 - 3490150
www.jongondernemen.nl