Voedingcentrum


Criteria âIk Kies Bewustâ-logo aangescherpt

19 maart 2007

De regels voor het logo âIk Kies Bewustâ zijn aangescherpt. In producten met het logo mag minder zout, suiker, verzadigd vet en transvet zitten dan eerst. Het Voedingscentrum is hier nauw bij betrokken geweest en is blij met de nieuwe criteria. De criteria sluiten aan bij de huidige wetenschappelijke inzichten.

Het logo âIk Kies Bewustâ moet consumenten helpen om gezond te kiezen. Producten met het logo bevatten in hun soort weinig suiker, zout, transvet en verzadigd vet. Soep met âIk Kies Bewustâ bevat bijvoorbeeld aanmerkelijk minder zout dan andere soep. Aan zuiveldranken met âIk Kies Bewustâ kan wel suiker zijn toegevoegd, maar minder dan in vergelijkbare producten. Ook bevatten producten met het logo soms meer voedingsvezels en minder calorieën. Pasta of rijst met âIk Kies Bewustâ erop bevat bijvoorbeeld meer vezel dan gemiddeld.

Wetenschappelijke criteria

Het Ik Kies Bewust-logo staat open voor alle merken en bedrijven. Binnen elke productgroep kunnen de gezondere producten in aanmerking komen voor het logo, ook bijvoorbeeld tussendoortjes. Daartoe zijn voor elke productgroep criteria vastgesteld. Deze criteria zijn bepaald door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie. Ook het Voedingscentrum heeft zitting in deze commissie. De commissie heeft de criteria afgeleid van internationale voedingsadviezen, inclusief die van de Gezondheidsraad. De criteria worden elke twee jaar opnieuw tegen het licht gehouden en zonodig aangepast.

Het logo âIk Kies Bewustâ ging eind mei 2006 van start. Inmiddels zijn er al meer dan 350 producten te koop het met logo. Dat worden er dit jaar waarschijnlijk tegen de duizend.