Nationale Ombudsman
Den Haag, 19 maart 2007
Dinsdag 20 maart eerste dag van de burger
De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, roept de derde dinsdag
van maart uit tot Dag van de Burger. Een dag waarop de overheid
jaarlijks stilstaat bij de gene om wie het allemaal draait: de burger.
Terugkijkend op 25 jaar Nationale ombudsman constateert hij dat er
meer nodig is dan regels en wetgeving om de relatie tussen overheid en
burger te verbeteren. Daarom moet bij de overheid minstens één dag per
jaar de mens achter de burger centraal staan. Zijn boodschap in 2007
aan de overheid is "De Burger? Dat bent u zelf!".
In een kwart eeuw zag de Nationale ombudsman vaak hoe het mis gaat
tussen overheid en burger. Soms lag dat aan de burger, maar vaak viel
de overheid iets te verwijten. Opvallend is dat het soort klachten in
deze kwart eeuw vrijwel hetzelfde bleef. De burger vindt de overheid
onbereikbaar en traag en voelt zich niet serieus genomen in zijn
belangen; voelt zich een nummer.
Relatie overheid-burger moet beter
Het 25-jarig bestaan van de Nationale ombudsman grijpt Alex
Brenninkmeijer, de huidige ombudsman, aan om de relatie tussen
overheid en burger te verbeteren. De tegenhanger van het
overheidsfeestje Prinsjesdag (de dag van de prinsen, het pluche en het
nieuwe beleid) moet juist de aandacht naar de burger brengen. Dit jaar
viert de Nationale ombudsman de Dag van de Burger met onder andere het
symposium De burger? Dat bent u zelf!. De Dag van de Burger vindt
voortaan elk jaar plaats op de derde dinsdag in maart.
Spiegel Balkenende
Tijdens het symposium krijgt minister-president mr.dr. J.P. Balkenende
letterlijk een spiegel voorgehouden. Want de overheid moet de burger
behandelen zoals zij zelf ook behandeld wil worden. Ook komt aan bod
wie 'de burger' eigenlijk is en wat hij van de overheid wil. Bovendien
laat de ombudsman voorbeelden zien van overheden die op een frisse
manier aankijken tegen hun relatie met de burger.
Noot voor de redactie,