GAIA


___________________

Persbericht © GAIA

20 maart 2007

GAIA beloont Colruyt met Good Egg Award

Internationale prijs voor beter welzijn legkippen

Vandaag reikten GAIA en haar Britse zusterorganisatie CIWF (Compassion In World Farming) de `Good Egg Awards' uit, de eerste van wat een jaarlijks event moet worden. Met deze awards willen de dierenrechtenorganisaties de Europese bedrijven (o.a. grootwarenhuizen) in de kijker zetten die belangrijke inspanningen leveren voor het welzijn van legkippen. Bijvoorbeeld geen kooi-eieren meer verkopen, waarmee ze een voorsprong nemen op de Europese richtlijn die gewone legbatterijen verbiedt vanaf 2012. Voor België kwam Colruyt een award in ontvangst nemen. Onder de winnaars waren ook: Starbucks, Jumbo Supermarkten (Nederland), REWE Group (Oostenrijk), Biocoop (Frankrijk), Recheis (Duitsland) en Sainsbury (Verenigd Koninkrijk).

Colruyt verkoopt sinds juli 2006 enkel eieren van scharrelkippen met vrije uitloop en overdekte buitenloop. Jaarlijks verkoopt de warenhuisketen 80 miljoen eieren die gelegd worden door naar schatting 296 000 scharrelkippen (vrije uitloop en overdekte buitenloop).

GAIA-directeur Ann De Greef overhandigt de Good Egg Award aan Tony De Bock, verantwoordelijke van Bioplanet (Colruyt)

De warenhuizen die kooi-eieren bannen uit hun winkelrekken geven een sterk signaal aan de legkippensector door resoluut te kiezen tégen de klassieke legbatterij, maar ook tégen de `verrijkte kooi', systemen waarin legkippen het ergst lijden.

Bovendien bewijzen Europese consumentenpeilingen dat legkippen een van de dieren zijn waar consumenten het meest om bezorgd zijn. "De warenhuizen die goed inspelen op de bezorgdheid van de consument voor het dierenwelzijn geven het goede voorbeeld. Dat verdient een beloning", zegt GAIA-directeur Ann De Greef.

Jan Prinsen (verantwoordelijke aankoop eieren Colruyt) : "We zijn blij dat we deze stap hebben gezet. Het geeft een goed gevoel aan zowel onze klanten als onszelf omdat we vaststellen dat onze verkoop stijgt."

De Good Egg Award is een glazen kunstwerk waarin een ei werd gelaserd.

Dr. Andrea Gavinelli, plaatsvervangend hoofd van de eenheid Dierenwelzijn en Voedsel, DG Gezondheid en Consumentenbescherming Europese Commissie, gaf tijdens de uitreiking toelichting over het EU-standpunt over legkippen, met de nadruk op dierenwelzijn en consumentenbelang.

Naast Colruyt verkopen ook Makro, Delhaize en Lidl in België geen kooi-eieren meer. Voorwaarde om de prijs te kunnen ontvangen, was aanwezig te zijn op de uitreiking.

> Meer over onze campagne voor het welzijn van legkippen