Gemeente Capelle a/d IJssel

Berichten uit het college

Datum: 20-03-2007

Nummer: 11

Op dinsdag 20 maart 2007 heeft het college van burgemeester en wethouders onder andere de volgende besluiten genomen:

Deelname onderzoek klanttevredenheid en benchmark Wmo Het college heeft besloten deel te nemen aan het klanttevredenheidsonderzoek en alle modules van de benchmark Wmo van SGBO. In de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) is vastgelegd dat het college van B&W wettelijk verplicht is om jaarlijks verantwoording over het gevoerde beleid op het gebied van maatschappelijke ondersteuning af te leggen aan de gemeenteraad en alle Capellenaren. Deze verantwoordingsplicht is ook in het Collegewerkplan 2006-2010 opgenomen. Hierin staat dat er een klanttevredenheidsonderzoek en een rapportage met prestatiegegevens moeten worden opgesteld. De resultaten van deze onderzoeken dienen vervolgens als barometer voor de invoering van voor de Wmo. Zo kan worden gemeten wat goed gaat en wat beter kan. De onderzoeksbevindingen worden niet alleen gedeeld met de gemeenteraad en de inwoners van de gemeente Capelle aan den IJssel, ze gaan ook naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). VWS stelt op basis van alle gemeentelijke rapportages elk jaar een vergelijkend rapport op, om ook op landelijk niveau te bepalen of de Wmo haar doel bereikt of waar aanpassingen nodig zijn. De Wmo-adviesraad wordt betrokken bij de verdere invulling van het onderzoek en de benchmark.

Reactie op brief Ombudsman groenstructuurplan
De Gemeentelijke Ombudsman heeft het college gevraagd om kenbaar te maken welke objectieve criteria zijn toegepast om in de gedetailleerde groenstructuurplannen stukken buurtstructuurgroen te kenmerken als algemeen blokgroen. Het college heeft besloten de Ombudsman te beantwoorden dat de objectieve criteria hiervoor zijn vastgelegd in de detailleringen van het groenstructuurplan van de wijk. Deze criteria bieden voldoende aanknopingspunten om te bepalen in welke categorie een bepaald stuk groen valt.

Intrekken van diverse gemeentelijke verordeningen
Het gemeentelijke verordeningenbestand is getoetst op actualiteit, de medebewindwetgeving en de mogelijkheid tot deregulering. Daarnaast is gekeken naar onnodige administratieve lasten. Naar aanleiding daarvan stelt het college nu een conceptraadsvoorstel en een conceptraadsbesluit vast om diverse gemeentelijke verordeningen in te trekken.

Plan van Aanpak Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) Het college heeft het Plan van Aanpak om te komen tot een Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan vastgesteld. In het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan wordt aangegeven hoe de gemeente het plaatselijke verkeer- en vervoerbeleid wil vormgeven binnen de kaders van regionaal en landelijk beleid. De doelstellingen zijn voor inwoners een goede bereikbaarheid van wijken per auto, fiets, openbaar vervoer en te voet en een veilige en leefbare woonomgeving. Voor bezoekers een goede bereikbaarheid van sociale en economische doelen met goede balans tussen de auto en openbaar vervoer en voor de doorgaande reizigers een vlotte doorstroming met aandacht voor negatieve gevolgen als onveiligheid, slechte luchtkwaliteit en geluidsoverlast.

Evenementenbeleid en een bruisend stadshart
Het college heeft in principe besloten het evenementenbeleid te moderniseren om een bruisend stadshart te kunnen realiseren. Aanleiding is dat er vorig jaar voor het eerst twee vergunningen zijn geweigerd, omdat het maximum bereikt was van 20 dagen waarop bovenwijkse evenementen met een hoog geluidsniveau mogen worden gehouden in het centrum. Dit botst met het streven van de gemeente om een bruisend stadshart te creëren. Het college stelt de gemeenteraad voor om jaarlijks maximaal 2 kermissen en 12 andere evenementen toe te staan in het centrum, wat resulteert in ongeveer 24 evenementendagen. Afhankelijk van de aard van het evenement kan of moet uitgeweken worden naar een locatie buiten het centrum. Naast de advisering door de commissie Algemene Zaken en Veiligheid wordt een uniforme openbare voorbereidingsprocedure doorlopen. Deze bestaat uit het gedurende zes weken ter inzage leggen van het beleidsadvies en het houden van een openbare hoorzitting. Daarna zal het college een definitief besluit nemen.

Ondermandaat Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)
Het college heeft besloten het CIZ te mandateren om ondermandaat te verlenen bij de indicatiestelling door middel van toepassing van SIPS - HH. Dit is een standaard indicatieprotocol voor hulp in het huishouden. Per 1 januari 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) in werking getreden. De huishoudelijke verzorging is hierbij vanuit de AWBZ naar de Wmo overgegaan. De gemeente Capelle heeft ervoor gekozen om de werkwijze voor de indicatiestelling ongewijzigd te laten. In de werkwijze van CIZ is bij de indicatiestelling ook sprake van ondermandaat aan geselecteerde zorgaanbieders, ziekenhuizen en huisartsen, als indicatie gesteld kan worden door middel van de standaard indicatieprotocol Hulp bij het Huishouden.

Geen OFB aanvraag voor bedrijventerrein Hoofdweg
Het college heeft besloten om haar eerder genomen besluit (6 februari 2007) om subsidie aan te vragen voor het bedrijvenbedrijventerrein aan de Hoofdweg in te trekken. De deadline voor het aanvragen van deze subsidie uit het Ontwikkelingsfonds Bedrijventerreinen (OFB) van de provincie Zuid-Holland bleek niet haalbaar. Als de provincie opnieuw OFB-subsidies beschikbaar stelt, wil de gemeente hier gebruik van maken.

Adviescommissie Verkeer en Vervoer, Verslag 2007-02 vergadering 22 februari 2007 Het college heeft besloten in overeenstemming met het advies van de Adviescommissie Verkeer en Vervoer van 22 februari 2007, zoals is beschreven in verslag 2007-02. Daarmee besloot het college:
. geen Parkeerplaatsen te verkopen of verhuren aan het Rouwcentrum Freesiastraat; . het eenrichtingsverkeer nabij de Lidl aan de Schermerhoek niet om te draaien; . het eerste langsparkeervak op de Bisletweg aan te wijzen als vak ten behoeve van een Greenwheelsauto; . het niet Fysiek onmogelijk te maken te parkeren op het verlengde voetpad bij nrs. 21-23 aan de Couperinstraat; . in te stemmen met de aanleg van twee zebrapaden bij de noodlocaties van de scholen aan de Fascinatio Boulevard; . in te stemmen met het verbreden van een invalidenparkeerplaats bij Johan de Wittstraat 18 en de aanleg van een extra parkeervak daarnaast; . de bruggen aan de Fascinatio Boulevard aan te wijzen als overgang van 50-km/h weg naar 30 km/h-zone in het woongebied en daarmee de voorrang te regelen op de Fascinatio Boulevard; . niet over te gaan tot het aanwijzen van twee invalidenparkeerplaatsen aan de Aert van Nesstraat 1.

Spaarloonregeling
Het college heeft de oude spaarloonregeling voor personeel ingetrokken en in principe een nieuwe vastgesteld. Dit omdat de wetgeving op dit gebied is gewijzigd. Het voorstel wordt ter instemming voorgelegd aan de ondernemingsraad en ter kennisname aan het georganiseerd overleg gestuurd. Daarna volgt definitieve vaststelling.

Formatie voor uitvoering Wmo
Het college heeft voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) besloten de afdeling Welzijn en Educatie uit te breiden met 1 fte senior beleidsadviseur/projectleider en 1 fte beleidsadviseur. De afdeling Publiekszaken wordt voor de Wmo uitgebreid met 1 fte unithoofd en 1,5 fte medewerker. Met ingang van 1 januari 2007 wordt het hoofd van de afdeling Publiekszaken aangewezen als budgethouder van het product 12.21 Wmo.

Wet geluidhinder: reconstructie Algeraweg
Tussen het Capelseplein en de Algerabrug wordt de Algeraweg gereconstrueerd. Het doel is de doorstroming over de Algeraweg te bevorderen door extra opstelcapaciteit voor de Algerabrug te realiseren. Vanwege de wijzigingen aan de weg is er op grond van de Wet geluidhinder een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Om te voldoen aan de hoogst toelaatbare geluidsbelasting van 55 dB(A) zijn geluidwerende maatregelen noodzakelijk. Het college heeft kennisgenomen van het akoestisch onderzoek en heeft het conceptraadsvoorstel en conceptraadsbesluit over de te nemen geluidwerende maatregelen in verband met de reconstructie van de Algeraweg vastgesteld.

Vaststelling danwel wijziging van de grenzen van de bebouwde kom(men) ex art. 20a Wegenverkeerswet 1994 Het college heeft besloten het conceptraadsvoorstel en het conceptraadsbesluit over de vaststelling danwel wijziging van de grenzen van de bebouwde kom(men) ex art 20a van de wegenverkeerswet 1994 vast te stellen. Dit bebouwde kombesluit heeft vooral gevolgen voor de Algeraweg. Na realisering van het Algeracorridor-project is het noodzakelijk om de maximumsnelheid terug te kunnen brengen naar 50 km per uur. Daarnaast is een aantal andere gebieden/routes in het besluit meegenomen om het formele besluit in overeenstemming te brengen met de praktijk.


---