Ingezonden persbericht


|Persbericht                                            |
|Maart 2007                                             |
|                                                       |
|                                                       |
|Boekjaar 2006 Movenpick Hotels & Resorts: Positief bedrijfsresultaat met dynamische groei en gestage kwaliteitsverbetering      |
|                                                       |
|Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft Mövenpick     |
|Hotels & Resorts (MH&R) melding gemaakt van een        |
|consistente winstgroei. Tevens werd in het boekjaar    |
|2006 opnieuw een goed bedrijfsresultaat behaald. Met   |
|een totale omzet van CHF 696,8 miljoen (vorig jaar:    |
|CHF 619,6 miljoen) wist MH&R haar EBIT (Earnings Before|
|Interest and Taxes) ten opzichte van het voorgaande    |
|jaar met 44% te verhogen tot CHF 8,7 miljoen (was 6,1  |
|miljoen). De afgelopen vier jaar is de EBIT jaarlijks  |
|telkens met 40% toegenomen. De EBITDA (Earning Before  |
|Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) nam met|
|CHF 3,2 miljoen toe tot CHF 17,8 miljoen. Dat is een   |
|stijging van 22%. Naast de vier hotels die in 2006     |
|werden geopend, werden dit jaar in totaal negen nieuwe |
|managementovereenkomsten gesloten.                     |
|                                                       |
De groep maakt gestage vorderingen met haar uitbreidingsplannen. In totaal is Mövenpick Hotels & Resorts bezig met dertig projecten die in de ontwikkelings- of bouwfase verkeren. Daarmee is de keten ruimschoots op weg om haar doestelling te halen om in 2010 wereldwijd 100 hotels te hebben. In 2006 werden drie nieuwe hotels geopend: Amsterdam, Taba (Egypte) en Frankfurt City (Duitsland). Daarnaast keerde MH&R halverwege het jaar terug op de Aziatische markt door de overname van een vakantieresort uit de duurdere prijsklasse in Phuket, Thailand. Aan het eind van het jaar bevatte de portfolio van de groep 58 hotels, met in totaal circa 13800 kamers. Dankzij deze gestage groei wist de groep in 2006 meer dan 2000 nieuwe banen te scheppen.

Conform de uitbreidingsdoelstellingen van Mövenpick Hotels & Resorts heeft de groep haar eerste managementovereenkomst op het Indiase subcontinent gesloten: In 2008 opent de groep in Bangalore, India, een nieuw zakenhotel. In de loop van 2006 werden eveneens managementovereenkomsten gesloten voor nieuwe projecten in Istanbul en Bodrum (Turkije), Kreta (Griekenland), Koeweit en Mekka, Riyad, Buraydah en Yanbu (Saoedi-Arabië). Ten gevolge van deze nieuwe overeenkomsten wordt de portfolio van de groep binnenkort uitgebreid met 2700 kamers.

Uit de opnieuw positievere reacties van de gasten ten aanzien van de kwaliteit en uit de internationale eerbetuigingen die MH&R ten deel vielen, bleek eens te meer de hoge mate van de klanttevredenheid. Bovendien werd een aantal hotels en resorts gerenoveerd en uitgebreid om beter aan de eisen van de gasten te kunnen voldoen.

"We zijn buitengewoon verheugd dat we dankzij ons professionalisme op alle niveaus in 2006 niet alleen een positief bedrijfsresultaat hebben behaald, maar ook opnieuw ons kwaliteits- en serviceniveau hebben kunnen verhogen," aldus Jean Gabriel Pérès, President & CEO van Mövenpick Hotels & Resorts. "Bovendien zijn we erg trots op het feit dat we onze eerste stappen op de Indiase en Aziatische markt hebben gezet. We streven namelijk niet alleen naar groei op onze belangrijkste markten, Europa, het Midden-Oosten en Afrika, maar we willen ook verder het Verre Oosten in."

Mövenpick Hotels & Resorts (MH&R) is een hotelketen in de premiumklasse met meer dan 12.000 werknemers. De onderneming heeft 80 bestaande hotels en hotels in aanbouw in 25 landen en concentreert zich op haar kernmarkten in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië. De internationale Zwitserse hotelketen is bezig met een groeiproces en wil in 2010 uit 100 hotels bestaan. MH&R is in het 4- en 5-sterrensegment vertegenwoordigd met twee soorten accommodatie: zaken- en vergaderhotels en vakantieresorts. De hotelketen is synoniem met compromisloze kwaliteitsproducten en -diensten en doet daarmee haar slogan "True Excellence in Swiss Hospitality" alle eer aan. MH&R is eigendom van de Mövenpick Holding (66,7 %) en de Kingdom Group (33,3 %).

WIECO ImPRove Communication
Wieco&Co. v.o.f.
"Pand Noord"
Meeuwenlaan 98-100
1021 JL Amsterdam
Phone +31 (0)20 715 53 30
Fax +31 (0)20 715 53 39
E-mail ilse@wieco.nl
Website www.wieco.nl


---- --