Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Inzicht in belkosten leidt tot wijziging belgedrag

Vooral privégesprekken met zakelijke mobiele telefoon nemen af

Amsterdam, 20 maart 2007 - Het aantal privégesprekken met de zakelijke mobiele telefoon neemt sterk af zodra werknemers inzicht krijgen in hun eigen belgedrag. Dit is één van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat Ezwim, marktleider op het gebied van Total Telecom Management, heeft uitgevoerd. Aangezien privégesprekken gemiddeld 23 procent van de totale belkosten uitmaken, betekent dit dat bedrijven door het inzichtelijk maken van de belkosten flinke kostenreducties kunnen realiseren.

Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in mogelijke gevolgen van de bewustwording van het eigen belgedrag van werknemers. Het voeren van privégesprekken op kosten van de baas behoort inmiddels bij veel bedrijven tot de secundaire arbeidsvoorwaarden. Omdat de kosten van deze voorwaarden de laatste jaren de pan uitrezen en bedrijven hun medewerkers ook in de toekomst deze privileges willen blijven bieden, heeft Ezwim het onderzoek laten uitvoeren.

Ron van Valkengoed, managing director van Ezwim: "Werknemers hebben vaak geen idee wat fair is op het gebied van privé bellen met de zakelijke mobiele telefoon. Bij veel bedrijven zijn er dan ook geen richtlijnen voor het privégebruik van de zakelijke mobiele telefoon, simpelweg omdat die bedrijven geen inzicht hebben in de verschillende belkosten.

.


* Meeste gesprekken werknemers op weekdagen tussen 17.00 en 19.00

Opmerkelijk is dat de meeste gesprekken van werknemers op werkdagen tussen 17.00 en 19.00 uur gevoerd worden: veel werknemers zijn op dat moment op weg naar huis. In het onderzoek is niet ingegaan op de vraag of de gesprekken gedurende deze tijdsperiode privé of zakelijk zijn.


* Piek internationale telefoongesprekken gedurende de vakantieperiode

Met name in de vakantieperioden (juli, augustus en december) nemen de kosten voor mobiel bellen met 30 tot 40 procent toe. Deze kostentoename betreft met name internationale gesprekken. Het inzicht in eigen belgedrag heeft een directe afname van internationale gesprekken ten gevolg.


* Vaker de vaste lijn in plaats van mobiele telefoon

Positief effect van het bewustzijn is dat men vaker met de vaste lijn belt als men op kantoor is. Op termijn zal deze keuze automatisch gemaakt worden doordat mobiele (VOIP) telefoons zo uitgerust zijn dat ze bij binnenkomst op kantoor automatisch overschakelen op het vaste netwerk.


* Ongebruikte telefoons met betaald abonnement

Veel telefoons met een betaald abonnement liggen nutteloos in bureaulades. Hetzelfde geldt voor de BlackBerry en de Smartphone. In dergelijke gevallen gaat het vaak om een flat fee data-abonnement. De kosten voor ongebruikte telefoons en abonnementen bedragen vijf tot acht procent van het totale telecommunicatiebudget. Ook op dit punt is dus voor bedrijven veel winst te behalen.

Over Ezwim

Ezwim, opgericht in 2001, is een Application Service Provider (ASP) die Total Telecom Management (TTM) diensten levert aan bedrijven en online Bill Management diensten aan telecom operators.

TTM diensten maken telecommunicatiekosten inzichtelijk en beheersbaar, en vereenvoudigen het administratieve proces op basis van zelfservice. Bill Management diensten stellen telecom operators in de gelegenheid hun klanten 'electronic bill presentment', 'analysis', 'split billing' en 'fleet management' aan te bieden. Bill Management diensten leiden tot een hogere klantretentie en lagere operationele kosten.

Ezwim is marktleider in Europa en ondersteunt 840.000 eindgebruikers met behulp van beveiligde internetapplicaties binnen een on-demand businessmodel. Klanten zijn onder meer Capgemini, Mexx, Epson, Tyco Electronics en de telecom operators Orange en Telfort.

Bezoek voor meer informatie over Ezwim www.ezwim.com

Voor meer informatie

Ezwim BV

Ron van Valkengoed
Tel. 020-8884388
Email: rvanvalkengoed@ezwim.com