Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


GEN-dossier verantwoordelijkheid van álle betrokkenen -

Uitspraken Infrabel illustreren impasse Gewestelijk Expres Net

Persbericht Bral en BTTB 20 maart 2007

De aangekondigde vertragingen die de infrastructuurwerken van het GEN zouden oplopen zijn de verantwoordelijkheid van alle betrokken actoren. Het nieuwe NMBS-investeringsplan, dat eind maart wordt voorgelegd, is hierin van groot belang.

20 maart 2007 - Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, kondigde gisteren aan dat de infrastructuurwerken voor het Gewestelijk Expres Net (GEN) minstens 3 tot 4 jaar vertraging zullen oplopen. Infrabel duidt het Brussels Gewest aan als schuldige, omdat het afleveren van vergunningen erg traag verloopt. De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral vzw) en de Bond van Trein- Tram- en Busgebruikers (BTTB) wijzen erop dat de vertragingen hun oorsprong vinden in meerdere aspecten.

Het Gewestelijk Expres Net is de verantwoordelijkheid van verschillende actoren, waaronder de drie gewesten, Infrabel/NMBS, de gemeenten, de federale overheid. "Voor een onverwijlde uitvoering van de plannen, is een goede en constructieve samenwerking broodnodig. Het heeft geen zin om elkaar met de vinger te wijzen. Iedereen moet op zijn terrein het nodige doen om het GEN toch klaar te krijgen tegen 2012, zoals voorzien", zeggen Ben Bellekens van Bral en Jan Vanseveren van de BTTB.

In dat opzicht is het nieuwe investeringsplan van de NMBS 2008-2012, dat eind maart moet worden voorgelegd aan de bevoegde federale ministers, erg belangrijk. Zo moet het investeringsplan genoeg middelen vrijmaken om voldoende tegemoet te komen aan de vragen die heel wat buurtbewoners hebben bij de infrastructuurwerken (geluidsoverlast, esthetiek, onteigeningen, ...). Dit moet ervoor zorgen dat het GEN-project voldoende gedragen wordt en geen verdere vertragingen oploopt.

De BTTB en Bral wijzen er verder op dat richting Mechelen, Aalst en Dendermonde ook zonder bijkomende capaciteit een aantrekkelijke treindienst kan worden opgestart. Ondanks eerdere beloften heeft de NMBS echter nog steeds geen GEN-treinen besteld, noch het nodige personeel aangeworven.

De verenigingen herinneren ook aan de doelstelling van het Brussels Gewest om het autoverkeer in Brussel met 20 % te doen afnemen tegen 2010 (in vergelijking met 1999). "Zolang er geen goed uitgebouwd openbaar vervoersnet is van en naar Brussel, blijft het halen van deze doelstelling een utopie. Het zou dan ook rampzalig zijn wanneer het Gewestelijk Expres Net pas met meerdere jaren vertraging in werking kan treden", besluiten Bellekens en Vanseveren.

Voor meer info: BTTB vzw 09 223 86 12.