Provimi Groep

Provimi jaarresultaten 2006 Significante stijging van de netto winst

Parijs/Rotterdam, 21 maart 2007

Provimi (genoteerd aan de beurs Euronext in Parijs), een van de wereldleiders op het gebied van diervoeding, kondigt vandaag haar geconsolideerde resultaten over het jaar 2006 aan.


· Bedrijfsresultaat voor eenmalige posten neemt toe met 17,3% naar EUR 112,4 miljoen (2005: EUR 95,8 miljoen)


· Netto resultaat stijgt met 15,1% naar EUR 54,8 miljoen (2005: EUR 47,6 miljoen)


· Uitstekende resultaten in Noord Amerika en de opkomende markten

Naast een sterke groei van de winst op vergelijkbare basis, breidde de groep verder uit in premixen, specialiteiten en honden- en kattenvoer, dankzij de acquisities van Vita (Canada), Virtus Nutrition en Nutrius (Verenigde Staten) en eigen merk honden- en kattenvoer activiteiten (Frankrijk).

Wim Troost, CEO van Provimi: " Wij zijn bijzonder verheugd om te zien dat onze strategie wederom effectief is gebleken. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden in bepaalde landen, waaronder Polen, heeft de groep een belangrijke stijging van haar operationele winst voor eenmalige posten, en netto winst behaald. Veel van onze bedrijven hebben aan deze groei bijgedragen, met een bijzonder sterke prestatie in Noord Amerika en de opkomende markten. Provimi zal haar succesvolle strategie van investeringen in autonome en externe groeimogelijkheden voortzetten."

(In miljoenen euro's)                   31/12/2006    31/12/2005         
Omzet                                       1.823,2      1.585,3      +15,0% 
Bedrijfsresultaat                             112,4         95,8      +17,3% 
voor eenmalige posten 
Bedrijfsresultaat                             104,1         98,2      +6,0% 
Netto resultaat ­                              54,8         47,6      +15,1% 
na minderheidsbelangen 
Winst per aandeel                              2,11         1,83          

Omzet
De omzet steeg met 15% naar EUR 1.823,2 miljoen. Volume en omzet stegen over de gehele linie, met name in Noord Amerika, de Europese honden- en kattenvoeractiviteiten en de opkomende markten. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 9,5%, gedeeltelijk gedreven door hogere verkoopprijzen ten gevolg van doorberekende gestegen grondstofprijzen. Acquisities droegen voor EUR 64,7 miljoen bij aan de omzet en valuta-effecten, vooral de Poolse zloty, de Braziliaanse real en de Chileense peso, hadden een positieve impact van EUR 20,4 miljoen.

Bedrijfsresultaat voor eenmalige posten
Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten steeg met 17,3% naar EUR 112,4 miljoen (2005: EUR 95,8 miljoen). Een sterke groei in hogere marge produkten zoals premix, specialiteiten en honden- en kattenvoer droeg aan dit resultaat bij. De uitstekende prestatie elders in de groep werd slechts gedeeltelijk teniet gedaan door een moeilijk jaar in Polen waar de marges negatief werden beïnvloed door ongunstige omstandigheden voor afnemers en een vertraging in het doorberekenen van gestegen grondstofprijzen. De reorganisatie van de inkoopstructuur van de groep begon gedurende het tweede semester een belangrijke bijdrage te leveren aan het resultaat. Wisselkoersen hadden een positief effect van EUR 0,9 miljoen en het netto effekt van acquisities en desinvesteringen droeg EUR 8,0 miljoen bij. Op vergelijkbare basis steeg het bedrijfsresultaat met 8%.

In 2006 verbeterde de groep haar produkt mix door de acquisitie van Vita,een premix bedrijf in Canada, de premixen en specialiteitenproducenten Nutrius en Virtus Nutrition in de Verenigde Staten, alsmede de activiteiten van een honden- en kattenvoerfabriek in Frankrijk. De gecombineerde aankoop (schulden vrij) bedroeg EUR 25,4 miljoen.

Eenmalige posten
Eenmalige posten hadden voornamelijk betrekking op de kosten gerelateerd aan de integratie van de honden- en kattenvoer organisatie van de groep in Europa en de herstructurering van de compleet voer activiteiten in Midden- en Oost Europa gericht op het terugbrengen van het aantal produktielokaties.

Netto financieringslasten
De financieringslasten waren vrijwel gelijk met EUR 22,2 miljoen aan die van 2005. Een iets hogere gemiddelde netto schuld, als gevolg van de acquisities, werd gecompenseerd door een toename van de operationele cashflow en een lagere rentemarge op leningen.

Belastingen
De effectieve belastingdruk van de groep nam af tot 27,0% (2005: 27,8%).

Netto resultaat ­ na minderheidsbelangen
Het netto resultaat steeg naar EUR 54,8 miljoen (2005: EUR 47,6 miljoen ), een stijging van 15,1%. De winst per aandeel steeg naar EUR 2,11 (2005: EUR 1,83).

Netto financiële schuld
Deze bedroeg EUR 398,8 miljoen op 31 december 2006 (31 december 2005: EUR 412,2 miljoen).

           
                                          Overzicht per regio 

Bedrijfsresultaat Omzet voor eenmalige posten (In miljoenen euro's) 31/12/2006 31/12/2005 31/12/2006 31/12/2005 Frankrijk 154,9 144,2 +7,4% 12,6 12,2 +3,3% Polen 349,6 348,4 +0,3% 14,8 25,7 -42,4% Rest van Europa 795,3 680,4 +16,9% 52,9 45,3 +16,8% Noord Amerika 228,9 178,8 +28,0% 21,2 14,5 +46,2% Rest van de wereld 294.5 233,5 +26,1% 19,4 12,5 +55,2% Holding & consolidatie (8,5) (14,4) n.v.t. Totaal 1.823,2 1.585,3 +15.0% 112,4 95,8 +17,3%

Gebeurtenissen na balansdatum
Op 30 januari 2007 hebben PAI en CVC in de hoedanigheid van Provimlux Investment SA een verkoopovereenkomst getekend met Nutrilux Sarl, een onderneming die indirect gecontroleerd wordt door fondsen die geadviseerd of beheerd worden door Permira Advisers LLP, aangaande de verkoop van het belang in Provimi SA (dat 74,05% van het aandelenkapitaal vertegenwoordigt) gehouden door Provimlux Investment SA. De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.

Op 31 januari 2007 heeft Provimi Holding BV, gezamenlijk met Nutrilux Sarl, een bod gedaan op alle 7.728.659 uitstaande aandelen van Provimi-Rolimpex SA, dat 22,25% van het aandelenkapitaal vertegenwoordigt, tegen een prijs van PLN 21,31.

De verkoop van het meerderheidsbelang in Provimi SA zal worden afgerond na verkrijging van de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Overeenkomstig de van toepassing zijnde beursvoorschriften zal er na de voltooiing van de verkoopovereenkomst een openbaar bod worden uitgebracht op alle resterende aandelen Provimi SA.

Vooruitzichten
In 2007 zal Provimi de integratie van haar recente acquisities afronden. Tezamen met de verdere autonome groei zal dit een verbetering van de produktmix, groei in de hogere marge producten en synergievoordelen opleveren.
Ondanks de gebruikelijke onzekerheden over de grondstofprijzen zal de groep sterke kasstromen blijven genereren en doorgaan met het doen van waarde creërende acquisities. De reorganisatie in het honden- en kattenvoer en compleet voer segment, met name in Polen, zal vanaf 2007 effect gaan sorteren. De reorganisatie van de inkoopstructuur is voltooid en zal verder worden uitgebreid naar meer inkoopsegmenten.

De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft bijna 9000 mensen in dienst en realiseert een omzet van ca. 1,8 miljard euro. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in ongeveer 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766

Dit persbericht en de presentatie zijn beschikbaar op de website van de groep: www.provimi.com. Ze kunnen ook worden aangevraagd bij het hoofdkantoor van de groep.

APPENDIX

Overzicht per regio

In Frankrijk steeg de omzet in zowel de binnenlandse als de exportmarkten.De omzet nam, mede door de goede export naar Azië en Latijns Amerika, met 7,4% toe naar EUR 154,9 miljoen. De rundvee sector presteerde goed, profiterend van de introductie van nieuwe produkten en voedingsprogramma's. Het bedrijfsresultaat van de Franse activiteiten verbeterde ondanks moeilijke marktomstandigheden met 3,3%. In december 2006 werden de activiteiten van een eigen merk honden- en kattenvoerbedrijf overgenomen.

In Polen werd het resultaat negatief beïnvloed door ongunstige omstandigheden voor afnemers. De angst voor de vogelgriep had een afname in de vraag voor pluimvee in het eerste halfjaar als gevolg en de gesloten grenzen met Rusland en de Oekraïne verhinderden de export van Pools varkensvlees. Het volume voor diervoeding liet een lichte stijging zien in het afgelopen jaar. De marges stonden echter onder druk door de sterke stijging van de grondstofprijzen veroorzaakt door de slechte weersomstandigheden, deze stijging kon slechts met vertraging worden doorberekend. Besparingen als gevolg van het samenvoegen van de Poolse bedrijven liggen voor op plan, dit was echter niet voldoende om de afname van het resultaat te compenseren. Het resultaat daalde met 42% tot EUR 14,8 miljoen. De geplande significante inkrimping van de Poolse productiecapaciteit zal verder bijdragen aan de toekomstige resultaten.

In de Rest van Europa vertoonden de omzet en het bedrijfsresultaat een goede groei. Inclusief het effect van de acquisities uit 2005 resulteerde dit in een toename van 17% ten opzichte van 2005. In een aantal landen werden de marges negatief beïnvloed door de hoge graanprijzen. Met name de activiteiten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Rusland presteerden goed. De opkomende integratie in de Europese Unie had een positieve invloed op de resultaten in Bulgarije en Roemenië. De honden- en kattenvoeractiviteiten vertoonden een belangrijke volumegroei, met een verdere versterking van de eigen merk activiteiten van de groep in de toonaangevende hyper- en supermarktketens. De integratie van de Europese honden- en kattenvoer organisatie is afgerond en is sinds 1 januari 2007 operationeel.

In Noord Amerika werd uitstekende vooruitgang geboekt met een toename van 46% van het bedrijfsresultaat, voor eenmalige posten. Dit werd gedreven door de sterke groei van het marktaandeel in voer voor alle diersoorten, vooral in de zuivel- en varkensector. Nieuwe marktinitiatieven op het gebied van specialiteiten en de aanhoudende nadruk op de verbetering van de efficiency droegen eveneens bij aan de groei. Een strategische acquisitie in Quebec, Vita Distribution, versterkte de positie van de groep in de oost Canadese markt verder, terwijl de groep door acquisitie van Nutrius en Virtus Nutrition in Californië een belangrijke positie in de grootste zuivelmarkt van de Verenigde Staten verwierf.

In de Rest van de Wereld was er over de gehele linie een goede ontwikkeling van de omzet en het bedrijfsresultaat. De Latijns Amerikaanse premix en concentraat bedrijven lieten goede resultaten zien in 2006. Visvoer in Chili boekte goede vooruitgang met een sterke bijdrage van de nieuw joint venture met AquaChile. Andere landen die goede resultaten rapporteerden waren Brazilië, India, Zuid Afrika en Vietnam.


---- --