Eerste V8 krachtbron voor BMW M3
(3/22/2007)
Op de autobeurs van Genève waren alle ogen gericht op de conceptcar
van de nieuwe BMW M3. Wat zich onder de motorkap van deze auto zou
bevinden was onderwerp van menig discussie. Nu maakt BMW officieel
bekend dat na vijftien jaar en twee modelgeneraties M3, de fameuze
zes-in-lijn motor van dit legendarische model voor het eerst plaats
maakt voor een nog krachtiger V8 krachtbron.
De uitdaging om de prestaties van het voorgaande model te overtreffen
was groot. Desondanks zijn de technici van BMW M GmbH erin geslaagd om
het ontzagwekkende potentieel van de BMW M3 op een nóg hoger plan te
brengen. De zesvoudig tot âEngine of the Yearâ gekroonde 3,2 liter
zes-in-lijn motor wordt in het nieuwe model vervangen door een
hoogtoerige V8 krachtbron met specificaties die elke rechtgeaarde
autoliefhebber doen watertanden. Met een maximum toerental van 8.300
toeren per minuut is deze motor de hoogsttoerige motor in de
geschiedenis van in serie geproduceerde BMW automobielen.
Met een cilinderinhoud van 3.999 cc ontwikkelt de nieuwe V8 een
vermogen van 309 kW/420 pk, gecombineerd met een al even indrukwekkend
koppel van 400 Nm. Minstens zo indrukwekkend is het feit dat 85
procent van het koppel beschikbaar is over een uitzonderlijk breed
toerengebied van 6.500 tpm. Al vanaf 2.000 tpm kan de bestuurder
beschikken over een trekkracht van 340 Nm.
Om zijn illustere voorganger te kunnen overtreffen, werden voor deze
motor beproefde BMW technieken als dubbele VANOS en individuele
gaskleppen per cilinder toegepast, alsmede een uiterst krachtig
motormanagement. Mede dankzij geavanceerde productietechnieken en
hoogwaardige, lichtgewicht materialen die ook in de V8 van de BMW
Sauber F1 bolide worden toegepast, weegt de motor van de nieuwe BMW M3
slechts 202 kilo. Daarmee realiseert BMW M GmbH zelfs een
gewichtsbesparing van vijftien kilo ten opzichte van de zescilinder
uit het voorgaande model.
De benchmark voor specifiek vermogen van 100 pk per liter wordt door
deze nieuwe motor ruimschoots overschreden. Bovendien zal BMW zorgen
voor optimale overbrenging van dit vermogen op de wielen door
toepassing van Brake Energy Regeneration met intelligent aangestuurde
dynamo. Zo wordt de accu alleen opgeladen, wanneer dit geen vermogen
kost (in uitloop- en remfases).
AutoRai