Senternovem
22-03-2007 | Selectie Projecten 2006
M-Go, Fiets Drips , Optimale Treininstap, Rollend Tapijt
In 2006 zijn er diverse subsidieaanvragen voor praktijkexperimenten en
onderzoeken ingediend. Er is aan maar liefst negentien aanvragen
subsidie toegekend. Elke nieuwsbrief lichten we een paar aanvragen
voor u toe.
M-GO
Files worden langer, knelpunten nemen toe en de spitsperiode duurt
langer. Een betere spreiding van het verkeer en een betere routekeuze
kan hiervoor een oplossing zijn. Reizigers moeten hiervoor echter wel
beschikken over informatie die op hen toegespitst is, zodat ze de
meest effectieve routes, tijdstippen, trajecten et cetera kunnen
kiezen. De dienst M-GO van Octaview Technologies biedt zowel via de
mobiele telefoon als het internet geĂŻndividualiseerde
verkeersinformatie biedt aan. Deze informatie is zowel van te voren
beschikbaar als tijdens de reis zelf.
Fiets-DRIPS (Dynamisch Route Informatie Paneel)
Fietsers uit Amsterdam Noord maken veel gebruik van de pont die naar
het centrum van Amsterdam vaart. De twee belangrijkste
veerverbindingen tussen Noord en het Centraal Station vertrekken in
Noord aan beide kanten van het Noordhollandsch Kanaal. Fietsers moeten
vanuit Noord al een kilometer voor de pont kiezen welke verbinding ze
willen nemen, terwijl niemand precies weet wanneer ze vertrekken.
Velen fietsen op goed geluk naar de dichtstbijzijnde of de meest
frequent varende pont. Een mogelijke oplossing hiervoor is het
verstrekken van informatie over de eerst vertrekkende pont, op
beslispunten op de route naar beide ponten. De gemeente Amsterdam
onderzoekt met een praktijkexperiment of het plaatsen van
routeadviespanelen op de relevante beslispunten leidt tot een hogere
waardering, verkorting van de wachttijd en een hogere frequentie van
het gebruik van de fiets.
Optimale Treininstap
NS Stations wil in samenwerking met Schiphol het in- en uitstappen bij
treinen aanpakken. Reizigers blijven vaak dicht bij de toegangspunten
tot de perrons staan en wachten af waar de trein gaat stoppen. Als de
trein eraan komt, gaan mensen lopen. Als de trein er is, vindt de in-
en uitstap door dezelfde deuren plaats. Dit levert vaak irritaties op.
Door reizigers te informeren over strategische posities op het perron
en hen handige uitstapplaatsen te laten kiezen moet deze irritatie
verminderen. Het experiment wordt uitgevoerd op perron 1 en 2 van het
station Schiphol. Als dit blijkt te werken, wordt het op heel Schiphol
en later in heel Nederland doorgevoerd.
Rollend tapijt
In de gemeente Helmond wil men bekijken of het mogelijk is een
'rollend tapijt' aan te brengen tussen het nieuwe stadsdeel Suytkade
en het station. Het station is net te ver om te lopen, maar te
dichtbij voor de bus. Met dit rollende tapijt hoopt de gemeente een
maximaal reizigersgemak te kunnen bieden. De studie moet vooral
inzicht geven in de mogelijkheden van een rollend tapijt. Verder wordt
de haalbaarheid van het project bekeken. Daarna wordt een stappenplan
voor de realisatie van het systeem opgezet.