Senternovem


22-03-2007 | Selectie Projecten 2006

M-Go, Fiets Drips , Optimale Treininstap, Rollend Tapijt

In 2006 zijn er diverse subsidieaanvragen voor praktijkexperimenten en onderzoeken ingediend. Er is aan maar liefst negentien aanvragen subsidie toegekend. Elke nieuwsbrief lichten we een paar aanvragen voor u toe.

M-GO
Files worden langer, knelpunten nemen toe en de spitsperiode duurt langer. Een betere spreiding van het verkeer en een betere routekeuze kan hiervoor een oplossing zijn. Reizigers moeten hiervoor echter wel beschikken over informatie die op hen toegespitst is, zodat ze de meest effectieve routes, tijdstippen, trajecten et cetera kunnen kiezen. De dienst M-GO van Octaview Technologies biedt zowel via de mobiele telefoon als het internet geĂŻndividualiseerde verkeersinformatie biedt aan. Deze informatie is zowel van te voren beschikbaar als tijdens de reis zelf.

Fiets-DRIPS (Dynamisch Route Informatie Paneel) Fietsers uit Amsterdam Noord maken veel gebruik van de pont die naar het centrum van Amsterdam vaart. De twee belangrijkste veerverbindingen tussen Noord en het Centraal Station vertrekken in Noord aan beide kanten van het Noordhollandsch Kanaal. Fietsers moeten vanuit Noord al een kilometer voor de pont kiezen welke verbinding ze willen nemen, terwijl niemand precies weet wanneer ze vertrekken. Velen fietsen op goed geluk naar de dichtstbijzijnde of de meest frequent varende pont. Een mogelijke oplossing hiervoor is het verstrekken van informatie over de eerst vertrekkende pont, op beslispunten op de route naar beide ponten. De gemeente Amsterdam onderzoekt met een praktijkexperiment of het plaatsen van routeadviespanelen op de relevante beslispunten leidt tot een hogere waardering, verkorting van de wachttijd en een hogere frequentie van het gebruik van de fiets.

Optimale Treininstap
NS Stations wil in samenwerking met Schiphol het in- en uitstappen bij treinen aanpakken. Reizigers blijven vaak dicht bij de toegangspunten tot de perrons staan en wachten af waar de trein gaat stoppen. Als de trein eraan komt, gaan mensen lopen. Als de trein er is, vindt de in- en uitstap door dezelfde deuren plaats. Dit levert vaak irritaties op. Door reizigers te informeren over strategische posities op het perron en hen handige uitstapplaatsen te laten kiezen moet deze irritatie verminderen. Het experiment wordt uitgevoerd op perron 1 en 2 van het station Schiphol. Als dit blijkt te werken, wordt het op heel Schiphol en later in heel Nederland doorgevoerd.

Rollend tapijt
In de gemeente Helmond wil men bekijken of het mogelijk is een 'rollend tapijt' aan te brengen tussen het nieuwe stadsdeel Suytkade en het station. Het station is net te ver om te lopen, maar te dichtbij voor de bus. Met dit rollende tapijt hoopt de gemeente een maximaal reizigersgemak te kunnen bieden. De studie moet vooral inzicht geven in de mogelijkheden van een rollend tapijt. Verder wordt de haalbaarheid van het project bekeken. Daarna wordt een stappenplan voor de realisatie van het systeem opgezet.