Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


PERSBERICHT

Amsterdam, 22 maart 2007

KANSEN VOOR KINDEREN: RUIM 2 MILJOEN EXTRA PER JAAR VOOR ONDERWIJS

Stadsdeel De Baarsjes trekt vanaf het schooljaar 2007/2008 jaarlijks 2,4 miljoen euro uit voor het basisonderwijs en onderwijsgebonden welzijn. Een bedrag van ongeveer 1.000 euro per leerling. Het geld komt bovenop het geld dat de scholen ontvangen uit Den Haag en het geld dat al uitgetrokken wordt voor de uitbreiding van de voorschool.

Met deze investering wil het stadsdeel de kansen voor de kinderen in De Baarsjes op een succesvolle schoolloopbaan vergroten. Portefeuillehouder Onderwijs Godfried Lambriex: "Veel van onze kinderen beginnen hun onderwijsloopbaan met een achterstand en lopen die niet meer in. Daar willen we vanaf. Ouders van kinderen zonder achterstand kiezen te vaak voor school buiten De Baarsjes. Ook daar gaan we wat aan doen door te investeren in goede scholen voor de buurt".

Vijf doelen staan centraal:


· Minder taal- en ontwikkelingsachterstanden aan het begin van groep 1 en 3 van de basisschool.


· Betere leerprestaties: kinderen in De Baarsjes presteren net zo goed als vergelijkbare kinderen op scholen in de rest van de stad. Meer kinderen gaan naar Havo en VWO. Alle kinderen met en zonder achterstanden presteren naar vermogen.


· Een toenemend aantal leerlingen doorloopt zonder vertraging de eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs.


· Meer kinderen doen hun kinderen in De Baarsjes naar school. De scholen worden een afspiegeling van de buurt.


· Kinderen leren elkaar te respecteren en te tolereren.

Om deze doelen te bereiken gaat het stadsdeel het volgende doen:


· De 10 scholen krijgen samen ruim 500.000 euro per jaar om extra mensen in te zetten voor het verbeteren van de leerprestaties, taalonderwijs, leerling-zorg en sociale competenties.


· De zorg in en rond de (voor)school wordt versterkt: meer uren maatschappelijk werk, logopedie terug op school, tijdige signaleren van achterstanden, goed functionerende zorgnetwerken waarin informatie gedeeld en benut wordt.


· Uitbreiding van de huiswerkbegeleiding en het mentoraat, ook voor kinderen in het voortgezet onderwijs.


· Samen met de scholen komt het stadsdeel in actie om ouders te stimuleren hun kinderen in de buurt naar school te doen. Zo komt er een schoolkeuze spreekuur, worden initiatieven van ouders ondersteund en gaan het stadsdeel gezamenlijk spelregels opstellen voor inschrijving.


· Het stadsdeel gaat samen de scholen proberen de ouders meer bij de school te betrekken. Het stadsdeel wil dat ouders hun verantwoordelijkheid nemen door kinderen te steunen, zorgen dat ze op tijd komen. Ouders worden hierop aangesproken en waar nodig tegelijkertijd kansen bieden zichzelf te ontwikkelen door Nederlands te leren.


· Er komen stadsdeelbrede grondregels die de basis leggen voor een open, tolerante en respectvolle houding van kinderen ten opzichte van elkaar.

Leren centraal

Stadsdeel De Baarsjes heeft na consultatie van scholen en ouders gekozen voor een aanpak waarin het versterken van het leren centraal staat. Daarom gaat een groot deel van het geld direct naar de scholen en krijgen scholen meer keuzevrijheid bij de inzet van het geld. Lambriex: "Met de scholen maken we afspraken over de resultaten. Daarom ook worden de brede schoolactiviteiten scherper beoordeeld op hun bijdrage aan het leren en de ontwikkeling van de kinderen. Dit zogenaamde flankeren moet het leren versterken. Daarom weer wordt de regie vanuit de school (vanuit het leren) op onderwijs en onderwijsgebonden welzijn steviger. Zo willen we dat de school meer betrokken is bij de voorschool, om te beginnen door te komen tot één gezamenlijk zorgteam dat zorgt voor zo vroeg mogelijke signalering en aanpak van achterstanden", aldus Godfried Lambriex.

Toetsen en testen

Alle twee jarigen worden gescreend op taal- en ontwikkelingsachterstanden. Zonodig worden de ouders stevig gestimuleerd hun kinderen naar de voorschool te doen. Voorschool en daarna school blijven de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. Zo kan adequaat ingespeeld worden op verschillen in talent en ontwikkeling en krijgen de kinderen de zorg en aandacht die ze nodig hebben.

De scholen in De Baarsjes hebben aangegeven dat ze beter willen kunnen laten zien wat ze waard zijn. De Cito-toets geeft een beeld van wat de leerlingen kunnen. Het vertelt echter weinig over wat de school toegevoegd heeft. Daarom - en om te weten waar de kinderen staan - willen we dat de kinderen ook aan het begin van de basisschool getoetst worden.

Vooruitlopend op kabinetsbeleid

Met het beleid in "Kansen voor Kinderen" loopt De Baarsjes vooruit op de inzet van het nieuwe kabinet: bestrijden van achterstanden en stimuleren van talent, tegengaan van segregatie, betere aansluiting voorschool en basisschool, versterken van de zorg in en rond de (voor)school.

De notitie "Kansen voor Kinderen - goede scholen in de buurt" staat geagendeerd voor de raadscommissie Onderwijs van 3 april a.s., waarna de stadsdeelraad het beleid definitief vaststelt op 29 april 2007.