Dienstenbond CNV

Nieuws

Uitslag enquête: hoge werkdruk en slechte communicatie bij AS Watson

22 maart 2007
Categorie: algemeen nieuws dibo

CNV Dienstenbond heeft de resultaten van de enquête, die gehouden is onder het personeel van AS Watson, bekendgemaakt. De hoge werkdruk en de slechte communicatie spelen het bedrijf nog steeds parten. De enquête op internet werd georganiseerd als tegenhanger van het medewerker tevredenheidsonderzoek dat de directie van de drogisterijketen zelf organiseerde. Er deden zon 250 mensen aan de enquête mee.

CNV Dienstenbond is tevreden over de vele binnengekomen reacties. Blijkbaar leeft het onderwerp arbeidsomstandigheden enorm bij het personeel. Maar de uitkomsten stemmen minder tevreden. Maar liefst 92.2% van de deelnemers vindt de werkdruk te hoog en 90.5% van de deelnemers vindt dat er onvoldoende tijd is om alle taken uit te voeren. De strakke urennormering en de grote hoeveelheid aan voorraden worden als belangrijkste pijnpunten genoemd. Slordige onopgeruimde winkels, onveilige situaties op de werkvloer en geen tijd voor de klanten zijn het gevolg.

De directie is aan zet
De hoge werkdruk, de strakke urennormering en de enorme voorraden zijn voor CNV Dienstenbond niet nieuw. Het past binnen het beeld dat de afgelopen jaren van het bedrijf is ontstaan. Door deze enquête is wel extra duidelijk geworden hoe het personeel het werken bij AS Watson ervaart. De directie kan niet om de resultaten heen. Zij zullen hun beloftes waar moeten maken en de beloofde verbeteringen moeten omzetten in daden. Nu zegt slechts 23.8% van de deelnemers dat zij al verbeteringen zien op de werkvloer. De directie is dus aan zet! Ook op het punt van communicatie laat de enquête niets aan duidelijkheid te wensen over. Er wordt volgens 79.5% van de deelnemers niet helder en open gecommuniceerd binnen AS Watson.

Ook goede rapportcijfers
Gelukkig zijn er ook positieve resultaten te melden voor AS Watson. Zo worden de opleidings- en doorgroeimogelijkheden goed gewaardeerd. Van de deelnemers vindt 82.4% dat er genoeg mogelijkheden zijn om door te groeien en 81.8% vindt dat er voldoende opleidingsmogelijkheden zijn. Ook over de werkroosters is men in het algemeen te spreken; 70% van de deelnemers zegt tevreden te zijn. In het algemeen zegt 65% van de deelnemers plezier in het werk te hebben bij AS Watson. CNV Dienstenbond is uiteraard verheugd met deze cijfers, maar er valt nog veel verbeteren.

Plezier in het werk vergroten
CNV Dienstenbond gaat de uitslag van deze enquête op 3 april met de directie van AS Watson bespreken. De urennormering, de enorme voorraden en een betere communicatie zullen zeker onderwerp van gesprek zijn. Maar AS Watson kan meer doen om het plezier in het werk te vergroten. Het geven van waardering en complimenten voor de mensen op de werkvloer zou al een grote vooruitgang zijn. Uit de reacties blijkt namelijk ook dat juist dat menselijke aspect erg gemist wordt bij het bedrijf.Luisteren naar en begrip hebben voor het personeel kan al een groot verschil maken.

Samen sterk voor meer plezier in het werk!
In april wordt u nader geïnformeerd over regiobijeenkomsten die CNV Dienstenbond gaat organiseren. Wij willen op die bijeenkomsten met u verder praten over de uitkomsten van de enquête en de resultaten van het onderzoek dat AS Watson zelf heeft gedaan. In de tussentijd blijven wij er alles aan doen om het plezier in het werk bij AS Watson te vergroten. Om sterk te staan in gesprekken met uw werkgever, vragen wij u en uw collega's lid te worden. CNV Dienstenbond wil u graag helpen! Samen optrekken richting directie kan effect hebben. De enquête laat zien dat we er nog lang niet zijn. Wij hebben uw hulp daarom hard nodig. Iedereen profiteert van onze inzet bij AS Watson. Maar we kunnen alleen een goed resultaat halen als we genoeg leden hebben. Alleen samen staan we sterk! Daarom is het van groot belang dat u uw collega lid maakt met de bon hieronder!

Voor vragen en opmerkingen over deze nieuwsbrief kunt u contact opnemen met bestuurder Wessel Breunesse per telefoon, 035-6460580, of per e-mail, w.breunesse@remove-this.cnvdibo.nl