Ingezonden persbericht


Hapimag, Europa's grootste aanbieder van vakantiewoonrechten sluit 2006 af met positief bedrijfsresultaat

Uitbreiding vakantiebestemmingen resulteert in omzetstijging van 4,2% - CHF 230 mln voor Hapimag

Baar, 22 maart 2007 - Hapimag, Europa's grootste aanbieder van vakantiewoonrechten heeft het boekjaar 2006 met een positief bedrijfsresultaat afgesloten. Dit maakte de directie van het Zwitserse concern vandaag bekend. Intensievere marketingcampagnes en de uitbreiding van het aanbod in luxe vakantieresorts hebben tot een omzetstijging van 4,2% geleid; van CHF 220,7 mln in 2005 naar CHF 230,0 mln in 2006. Het geconsolideerde jaarresultaat voor 2006 bedraagt CHF 2,2 mln.

'Het concern is geconsolideerd en gestabiliseerd. We hebben ons 'huiswerk' gedaan', aldus Kurt Scholl, CEO van Hapimag. 'De inspanningen van de afgelopen drie jaar hebben het gewenste positieve effect gehad. We hebben ons bedrijfsresultaat duidelijk kunnen verbeteren. Kosten zijn inmiddels op alle gebieden volledig onder controle. Zonder externe financiering zijn we erin geslaagd de netto liquiditeit van Hapimag in de afgelopen drie jaar om te buigen van een negatief saldo in 2003 naar een positief saldo van CHF 24 mln in 2006. De consolidatiekoers, de scherpe controle op zakelijke processen en de met 10% gestegen verkoopcijfers dragen bij aan dit mooie resultaat. Ook het eigen vermogen is in 2006 op opnieuw toegenomen. Hapimag is weer een gezond concern, dat klaar is voor de toekomst."

Jaarcijfers verder uitgewerkt
Product- en servicekosten zijn licht gedaald, namelijk van CHF 40,0 mln. naar CHF 38,9 mln. Totale personeelskosten konden ondanks aanzienlijke stijgingen in verschillende andere Europese landen op het niveau van het voorafgaande jaar gehandhaafd blijven. In totaal bedroegen de bedrijfskosten (exclusief product- en servicekosten) in 2006 CHF 202,4 mln. Dit betekent een lichte stijging van 1,2% ten opzichte van het vorige boekjaar. De totale verkoopcijfers zijn in 2006 opnieuw met 10% gestegen wat bewijst dat de Hapimag formule nog steeds een groeiende belangstelling kent.

De bruto opbrengst van de verkoop van aandelen en woonrechtproducten behaalde een resultaat van CHF 48,4 mln. De afdeling resorts kon de omzet in 2006 nogmaals verhogen, van CHF 107,9 mln. naar CHF 115,1 mln. In totaal bereikte de afdeling resorts een EBIT-stijging van CHF 5,3 mln. De sinds drie jaar gevolgde consolidatiekoers heeft zijn vruchten afgeworpen. De liquiditeit van Hapimag is in 2006 opnieuw gestegen.

Deze ontwikkeling is positief te noemen gezien het feit dat in de afgelopen drie jaar ruim 10.000 aandelen voor een bedrag van rond CHF 48 mln. zijn teruggekocht en voor een bedrag van CHF 86,0 mln. omvangrijke renovaties zijn uitgevoerd in de resorts St. Michael, Cannero, Antibes, Chamonix, Ascona, Albufeira en Damnoni.

Uitstekende financiële conditie
Hapimag verkeert in een uitstekende financiële conditie. De balansposten 'eigen vermogen' en 'eigen bedrijfskapitaal' konden nogmaals worden verbeterd en bedroegen per 31 december 2006 59,6% resp. 91,2%. De boekwaarde van de vaste activa van CHF 930.1 mln. is daarmee voor 103,6% met 'eigen bedrijfskapitaal' gedekt. De afschrijvingen bleven met CHF 51,6 mln. stabiel en bedroegen 55,2% van de inkomsten uit de jaarlijkse contributies. De 'vrije' cashflow bedroeg in 2006 CHF 14,8 mln. De 'vrije' cashflow is besteed aan een verdere verhoging van het positieve netto saldo, van CHF 7,0 mln. naar CHF 24,0 mln.

Nieuwe vakantieresorts openen in 2007
Om de partners te kunnen laten profiteren van een zo'n optimaal resortaanbod, zullen in 2007 twee nieuwe projecten in Sicilië en Marrakech worden geopend. Een derde resortproject, aan de Ligurische kust, bevindt zich in het laatste stadium van de onderhandelingen. In 2007 wordt tevens begonnen met de bouw van twee nieuwe resorts in Dresden en in Hörnum op Sylt. Vanaf deze maand zijn ook resorts in Zuid-Afrika beschikbaar voor de 139.000 Hapimag partners. Dit is aan de samenwerking met een Zuidafrikaanse onderneming te danken.

Hervorming richtlijn timesharing
Hapimag heeft in 2006 politieke voorlichtingsactiviteiten ontplooid. Op Europees niveau heeft Hapimag meegewerkt aan de hervorming van de EU-richtlijn voor timesharing. In Zwitserland was de voorlichting aan het parlement erop gericht te laten zien welke voordelen het Hapimag model biedt ter vermindering van de leegstand van vakantieappartementen. De terugblik op het jaar 2006 en de huidige stand van zaken met betrekking tot de reserveringen vormen voldoende aanleiding om het jaar 2007 vol vertrouwen tegemoet te zien. Hapimag is klaar voor een expansieve koers, nieuwe resorts en nieuwe ondernemingsactiviteiten.

Hapimag kerncijfers 2006
(bedragen in mln. CHF)

(IFRS)
2002
2003
2004
2005
2006
Omzet
213,9
202,9
220,4
220,7
230
Bedrijfsopbrengst
231,1
221,6
234,4
246,7
243,6
EBITDA
48,7
38,6
41,5
59
53,9
EBIT

1,3
-9,7
-8,5

6,7
2,3
Concernresultaat

1,1
-4,7
-11,5

1,6

2,2
Free cashflow
30,1
18,5

2,9
37,1
14,8
Investeringen 1)
59
44
55,9
31,8
42,5
Balanssom
1136
1105,3
1087,8
1074,7
1056,7
Eigen vermogen (%)
55
56
57
58
60
Netto liquiditeit 2)
-60,8
-33,6
-31,1

7
24
Aantal medewerkers 3)
1365
1317
1350
1323
1246


1) Inclusief renovaties

2) Saldo liquide middelen na aftrek van financiële verplichtingen
3) Jaargemiddelde fte's

Hapimag is de nummer 1 op de Europese markt voor vakantiewoonrechten. Hapimag is in 1963 als Zwitserse vennootschap opgericht en heeft momenteel 139.000 partners. Met de aankoop van aandelen kunnen de partners met een woonpuntensysteem huurvrij gebruik maken van ruim 5300 appartementen en hotelkamers in 55 vakantieresorts. De resorts bevinden zich in 17 Europese landen en in de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor van Hapimag is gevestigd in Baar/Kanton Zug. Hapimag biedt wereldwijd 1200 fte's en heeft in totaal 1700 medewerkers in dienst. De jaarlijkse omzet bedraagt rond CHF 230 mln. (2006).