Lotus Exige GT3 Concept Road Vehicle na Genève ook op AutoRAI 2007
(3/22/2007)
Lotus Sport, de sport- en racetak van Lotus Cars, heeft recent tijdens
de Autosalon in Genève de extreme Lotus Exige GT3 Concept Road
Vehicle onthuld. Na Genève debuteert de Lotus Exige GT3 Concept Road
Vehicle nu ook in Nederland tijdens de AutoRAI 2007, op de
gezamenlijke stand van Van der Kooi Sportscars en BV Nimag.
De 275 pk/203 kW sterke Exige GT3 is een brutale, niet ingetogen,
ronderecords brekende, adembenemende prestatiemachine die alles in
zich heeft wat je van een volbloed Lotus mag verwachten.
âDe Exige GT3 concept car is een fantastisch parelstuk van onze race-
en performance divisie, Lotus Sport,â verklaart Willem van der Kooi
van Van der Kooi Sportscars. âDe raceachtergrond van deze auto wordt
direct duidelijk door zijn agressieve uiterlijk, de zeer brede
wielbasis achter en de innovatieve, driedimensionale achtervleugel.
Fenomenale handling- en rijkarakteristieken vormen de basiskenmerken
van alle Lotus-producten, maar de Exige GT3 legt de lat nog een stuk
hoger. Hij combineert de superieure wegligging en de buitensporige
acceleratie met een sensationeel remvermogen. Wij zijn bijzonder
verheugd dat we deze spectaculaire Lotus GT3 na Genève nu ook op de
AutoRAI 2007 in Amsterdam kunnen presenteren, op de gezamenlijke
sportwagenstand van Van der Kooi Sportscars en BV Nimag. â
Het volbloed racebroertje van de Exige GT3 zal dit jaar opnieuw in de
GT race-arena actief zijn en het succesverhaal van zijn voorganger, de
winnaar van het British GT3 kampioenschap 2006, voortzetten. Op de weg
of op het circuit zal de Lotus Exige GT3 de eervolle Lotus
racetraditie naadloos voortzetten en waarmaken.
Intimiderend
De agressieve, glanzende en gewelfde wielen, de aerodynamische
achtervleugel en de schitterende achterkant van de GT3 zorgen voor een
intimiderend uiterlijk. De visuele boodschap is duidelijk: deze auto
moet zeer serieus genomen worden en het in de vering doorzakken van de
achterkant bij snelle acceleraties symboliseert de enorme
voortstuwingskracht. Het vermogen, dat wordt geleverd door dezelfde
extra gekoelde motor met supercharger die ook zijn werk doet in de GT3
raceauto, bedraagt maar liefst 275 pk (203 kW). De 10J x 17 wielen met
een breedte van 255 mm zorgen voor een optimale wegligging. De
topsnelheid (257 km/u) en het maximale koppel zijn elektronisch
begrensd, maar het acceleratievermogen is ongemoeid gelaten. De verder
verbeterde voorremmen en remschijven rondom verzekeren dat de auto op
de weg of op het circuit over voldoende rem-capaciteit beschikt om het
acceleratievermogen in het gareel te houden.
De ver naar achteren geplaatste driedimensionale achtervleugel is zeer
efficiënt en is volledig in lijn met de vormgeving van de vlakke
achterkant, waardoor de totale luchtweerstand wordt verminderd en
voldoende âdownforceâ wordt verzekerd. De prestaties van deze auto
zullen door de ongelooflijke wegligging en acceleratie alle rijders
verbazen en aangenaam verrassen, mede dankzij de tweevoudig
verstelbare, mede door Lotus Sport ontwikkelde Ãhlins schokdempers en
de verstelbare voorste stabilisatorstang en de verstevigde
dwarsgeplaatste driehoekige wieldraagarmen achter.
Simpel gezegd, de Lotus GT3 zal het idee van de âroad carâ
herdefiniëren. De intentie is om de Lotus Exige GT3 concept door te
ontwikkelen tot een volledige productieauto die bestemd zal zijn voor
een select aantal markten. De verkoop zal eind 2007 starten en de
prijs zal tussen de 50.000 en 60.000 pond bedragen.
De Lotus GT3 in detail
Motor
De supercharged 1.796 cc motor met intercooler in de Lotus GT3 heeft
een maximumvermogen van 275 pk (203 kW) bij 8.000 tpm en een maximaal
koppel van 258 Nm bij 7.000 tpm. Deze aanzienlijk hogere waarden zijn
beschikbaar in combinatie met het variabel VVTL-i systeem dat een
vloeiende en lineaire verdeling van motorvermogen garandeert tot een
maximum van 8.000 tpm. De Roots-type Eaton M62 supercharger (met een
âsealed-for-lifeâ mechanisme waardoor het overbodig is om olie bij te
vullen) wordt aangedreven door de krukas en is voorzien van een
integrale bypass klep. Vier hoge capaciteit injectoren en een
geüpgrade benzinetoevoer zorgen voor extra benzine bij hard
accelereren of op hoge snelheid. De accusump is een extra
oliereservoir voor het intensieve gebruik op circuits, waardoor onder
alle omstandigheden genoeg oliedruk voorhanden is. Dubbele oliekoelers
completeren het aandrijfpakket.
Transmissie
Een sportkoppelingsplaat en een verzwaarde koppeling zorgen voor de
overdracht van het motor-vermogen naar een lichtgewicht aluminium C64
zesversnellingsbak â met dezelfde perfecte overbrengingsverhoudingen
als de Exige S. Een open limited slip differentieel is standaard
gemonteerd. Het uitschakelbare tractiecontrolesysteem van Lotus
(LTCS), dat is gekoppeld aan de motor, reduceert indien nodig het
vermogen om een optimale tractie te garanderen; het systeem is actief
boven een snelheid van 8 kilometer per uur en reageert veel sneller
dan de gebruikelijke tractiecontrolesystemen.
Chassis
Lotus ontwikkelde een lichtgewicht chassis van met hars gelijmde
aluminium delen en kreukel-zones, versterkte aluminium dorpels en een
integrale stalen structuur voor de veiligheidsgordels .
Koets
De body is gebaseerd op het koetswerk van de Cup Exige 255 en is
voorzien van een achterspoiler over de gehele breedte en een race-type
voorsplitter. Een koolstofvezel diffuser is optioneel leverbaar.
Wielen en banden
De 5-spaaks lichtgewicht lichtmetalen wielen met een maat van 7Jx16
voor en 10Jx17 achter zijn uitgerust met speciale Yokohama A048 R LTS
banden. Deze banden zijn speciaal ontwikkeld om een maximale grip te
garanderen en om te voldoen aan de strenge eisen die Lotus heeft
gesteld.
Remmen
De dubbele geperforeerde en geventileerde remschijven vóór hebben
een diameter van 308 mm en de geperforeerde en geventileerde
remschijven achter hebben een doornsnee van 288 mm. Remmen doet deze
Lotus uitstekend dankzij de AP Racing remklauwen met vier zuigers
vóór en Brembo remmen achter, rondom Pagid RS14 sportremblokken,
hoogwaardige siliconen remvloeistof en met staal omwonden
remleidingen. Bovendien zorgt het in de autosport bewezen Lotus
servo-bekrachtigde vierkanaals ABS-systeem voor een nog beter
remvermogen en een beperking van de remweg.
Wielophanging
De volledig onafhankelijke wielophanging maakt gebruik van wishbones
met een ongelijke lengte, tweevoudig verstelbare Ãhlins schokdempers
met spiraalveren en een verstelbare Lotus Sport anti-roll bar voor.
Prestaties
0-100 km/u: 4,0 seconden (geschat)
0-160 km/u: 9,8 seconden (geschat)
Topsnelheid: 257 km/u â elektronisch begrensd
Max. vermogen: 275 pk bij 8.000 tpm
Max. koppel: 258 Nm bij 7.000 tpm â elektronisch begrensd
AutoRai