AutoRai

Lotus Exige GT3 Concept Road Vehicle na Genève ook op AutoRAI 2007

(3/22/2007)
Lotus Sport, de sport- en racetak van Lotus Cars, heeft recent tijdens de Autosalon in Genève de extreme Lotus Exige GT3 Concept Road Vehicle onthuld. Na Genève debuteert de Lotus Exige GT3 Concept Road Vehicle nu ook in Nederland tijdens de AutoRAI 2007, op de gezamenlijke stand van Van der Kooi Sportscars en BV Nimag.

De 275 pk/203 kW sterke Exige GT3 is een brutale, niet ingetogen, ronderecords brekende, adembenemende prestatiemachine die alles in zich heeft wat je van een volbloed Lotus mag verwachten.

âDe Exige GT3 concept car is een fantastisch parelstuk van onze race- en performance divisie, Lotus Sport,â verklaart Willem van der Kooi van Van der Kooi Sportscars. âDe raceachtergrond van deze auto wordt direct duidelijk door zijn agressieve uiterlijk, de zeer brede wielbasis achter en de innovatieve, driedimensionale achtervleugel. Fenomenale handling- en rijkarakteristieken vormen de basiskenmerken van alle Lotus-producten, maar de Exige GT3 legt de lat nog een stuk hoger. Hij combineert de superieure wegligging en de buitensporige acceleratie met een sensationeel remvermogen. Wij zijn bijzonder verheugd dat we deze spectaculaire Lotus GT3 na Genève nu ook op de AutoRAI 2007 in Amsterdam kunnen presenteren, op de gezamenlijke sportwagenstand van Van der Kooi Sportscars en BV Nimag. â

Het volbloed racebroertje van de Exige GT3 zal dit jaar opnieuw in de GT race-arena actief zijn en het succesverhaal van zijn voorganger, de winnaar van het British GT3 kampioenschap 2006, voortzetten. Op de weg of op het circuit zal de Lotus Exige GT3 de eervolle Lotus racetraditie naadloos voortzetten en waarmaken.

Intimiderend
De agressieve, glanzende en gewelfde wielen, de aerodynamische achtervleugel en de schitterende achterkant van de GT3 zorgen voor een intimiderend uiterlijk. De visuele boodschap is duidelijk: deze auto moet zeer serieus genomen worden en het in de vering doorzakken van de achterkant bij snelle acceleraties symboliseert de enorme voortstuwingskracht. Het vermogen, dat wordt geleverd door dezelfde extra gekoelde motor met supercharger die ook zijn werk doet in de GT3 raceauto, bedraagt maar liefst 275 pk (203 kW). De 10J x 17 wielen met een breedte van 255 mm zorgen voor een optimale wegligging. De topsnelheid (257 km/u) en het maximale koppel zijn elektronisch begrensd, maar het acceleratievermogen is ongemoeid gelaten. De verder verbeterde voorremmen en remschijven rondom verzekeren dat de auto op de weg of op het circuit over voldoende rem-capaciteit beschikt om het acceleratievermogen in het gareel te houden.

De ver naar achteren geplaatste driedimensionale achtervleugel is zeer efficiënt en is volledig in lijn met de vormgeving van de vlakke achterkant, waardoor de totale luchtweerstand wordt verminderd en voldoende âdownforceâ wordt verzekerd. De prestaties van deze auto zullen door de ongelooflijke wegligging en acceleratie alle rijders verbazen en aangenaam verrassen, mede dankzij de tweevoudig verstelbare, mede door Lotus Sport ontwikkelde Ãhlins schokdempers en de verstelbare voorste stabilisatorstang en de verstevigde dwarsgeplaatste driehoekige wieldraagarmen achter.

Simpel gezegd, de Lotus GT3 zal het idee van de âroad carâ herdefiniëren. De intentie is om de Lotus Exige GT3 concept door te ontwikkelen tot een volledige productieauto die bestemd zal zijn voor een select aantal markten. De verkoop zal eind 2007 starten en de prijs zal tussen de 50.000 en 60.000 pond bedragen.

De Lotus GT3 in detail

Motor
De supercharged 1.796 cc motor met intercooler in de Lotus GT3 heeft een maximumvermogen van 275 pk (203 kW) bij 8.000 tpm en een maximaal koppel van 258 Nm bij 7.000 tpm. Deze aanzienlijk hogere waarden zijn beschikbaar in combinatie met het variabel VVTL-i systeem dat een vloeiende en lineaire verdeling van motorvermogen garandeert tot een maximum van 8.000 tpm. De Roots-type Eaton M62 supercharger (met een âsealed-for-lifeâ mechanisme waardoor het overbodig is om olie bij te vullen) wordt aangedreven door de krukas en is voorzien van een integrale bypass klep. Vier hoge capaciteit injectoren en een geüpgrade benzinetoevoer zorgen voor extra benzine bij hard accelereren of op hoge snelheid. De accusump is een extra oliereservoir voor het intensieve gebruik op circuits, waardoor onder alle omstandigheden genoeg oliedruk voorhanden is. Dubbele oliekoelers completeren het aandrijfpakket.

Transmissie
Een sportkoppelingsplaat en een verzwaarde koppeling zorgen voor de overdracht van het motor-vermogen naar een lichtgewicht aluminium C64 zesversnellingsbak â met dezelfde perfecte overbrengingsverhoudingen als de Exige S. Een open limited slip differentieel is standaard gemonteerd. Het uitschakelbare tractiecontrolesysteem van Lotus (LTCS), dat is gekoppeld aan de motor, reduceert indien nodig het vermogen om een optimale tractie te garanderen; het systeem is actief boven een snelheid van 8 kilometer per uur en reageert veel sneller dan de gebruikelijke tractiecontrolesystemen.

Chassis
Lotus ontwikkelde een lichtgewicht chassis van met hars gelijmde aluminium delen en kreukel-zones, versterkte aluminium dorpels en een integrale stalen structuur voor de veiligheidsgordels .

Koets
De body is gebaseerd op het koetswerk van de Cup Exige 255 en is voorzien van een achterspoiler over de gehele breedte en een race-type voorsplitter. Een koolstofvezel diffuser is optioneel leverbaar.

Wielen en banden
De 5-spaaks lichtgewicht lichtmetalen wielen met een maat van 7Jx16 voor en 10Jx17 achter zijn uitgerust met speciale Yokohama A048 R LTS banden. Deze banden zijn speciaal ontwikkeld om een maximale grip te garanderen en om te voldoen aan de strenge eisen die Lotus heeft gesteld.

Remmen
De dubbele geperforeerde en geventileerde remschijven vóór hebben een diameter van 308 mm en de geperforeerde en geventileerde remschijven achter hebben een doornsnee van 288 mm. Remmen doet deze Lotus uitstekend dankzij de AP Racing remklauwen met vier zuigers vóór en Brembo remmen achter, rondom Pagid RS14 sportremblokken, hoogwaardige siliconen remvloeistof en met staal omwonden remleidingen. Bovendien zorgt het in de autosport bewezen Lotus servo-bekrachtigde vierkanaals ABS-systeem voor een nog beter remvermogen en een beperking van de remweg.

Wielophanging
De volledig onafhankelijke wielophanging maakt gebruik van wishbones met een ongelijke lengte, tweevoudig verstelbare Ãhlins schokdempers met spiraalveren en een verstelbare Lotus Sport anti-roll bar voor.

Prestaties
0-100 km/u: 4,0 seconden (geschat)
0-160 km/u: 9,8 seconden (geschat)
Topsnelheid: 257 km/u â elektronisch begrensd
Max. vermogen: 275 pk bij 8.000 tpm
Max. koppel: 258 Nm bij 7.000 tpm â elektronisch begrensd