Senternovem


22-03-2007 | Een snelle fiets voor alle dagen

Projectresultaten

Arnold Ligtvoet, directeur Raptobike en ligfietsliefhebber, heeft vorig jaar met behulp van SenterNovem een haalbaarheidsstudie gedaan naar de productie van gesloten ligfietsen. Ook wel 365-dagen fiets genoemd, omdat deze fiets ook bij slechte weersomstandigheden gebruikt kan worden. De studie richtte zich op een toename van de beschikbaarheid en een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding van ligfietsen. Hiervoor is het productieproces onder de loep genomen, want volgens Ligtvoet kan hier de winst behaald worden. In juni 2007 presenteert Ligtvoet zijn eerste eigen open model ligfiets en binnenkort hoopt hij ook een gesloten ligfiets te kunnen gaan produceren.

U bent er vast wel eens door eentje ingehaald: de ligfiets. Langwerpige fietsen met een lage zitting, met trappers op gelijke hoogte als het zadel. Je kunt er grote afstanden mee afleggen en vrijwel iedereen kan het. Het is een prima alternatief voor de auto. Je kunt hem voor naar het werk gebruiken, maar ook puur voor de fun. Het is gezond, leuk en milieuvriendelijk. Er zitten echter ook nadelen aan. Deze ligfietsen hebben maar een beperkte ontwikkel- en productiecapaciteit, zijn in vergelijking met gewone fietsen duur en hebben een hoge graad van innovativiteit. Daarbij komt dat fabrikanten maar een beperkte wens tot verdere commercialisering van hun ligfietsen hebben. Geen wonder dus dat de Nederlandse markt, ondanks wachtlijsten van acht maanden en een hogere inruil- dan aanschafwaarde, relatief klein is.

Subsidie SenterNovem
Vervent ligfietser en eigenaar van Raptobike Arnold Ligtvoet, vroeg zich af of dit alles niet beter kon. Omdat het gebruik van een (lig)fiets door forensen beter is voor het milieu en kan leiden tot minder files en dus in overheidsbelang is, kwam Ligtvoet bij SenterNovem uit. Op de dag van sluiting van de subsidieregeling diende hij persoonlijk zijn plan voor een haalbaarheidsstudie in bij SenterNovem. Het plan richtte zich op de gesloten ligfiets. Een driewieler met kap die ook wel '365-dagen fiets' wordt genoemd, omdat je hem ongeacht het weer het hele jaar door kan gebruiken. De studie moest aantonen dat deze fiets goedkoper geproduceerd kon worden, waardoor de beschikbaarheid zou toenemen en de
prijs-kwaliteitverhouding zou verbeteren. De subsidie werd toegekend en Ligtvoet ging aan de slag. Door 'undercover' te gaan en met veel verschillende mensen te praten over hoe de marketing voor ligfietsen verbeterd kon worden ging hij op onderzoek uit. Vooral in de opstart-, maar ook in de afsluitingsfase heeft hij nog wel wat hulp nodig gehad. Hij was dan ook erg blij met het contact met Rick Lindeman van het team Mobiliteitsmanagement. Aan deze hulp heeft Ligtvoet, naar eigen zeggen, erg veel gehad. In 2006 heeft hij zijn onderzoek meer vorm gegeven door een bedrijfje op te zetten genaamd 'Raptobike'.

Ligtvoet en ligfietsen
Arnold Ligtvoet woont in Amstelhoek, een dorpje met nog geen duizend inwoners en werkt als productmanager voor een telecombedrijf in Hoofddorp. Elke dag legt hij de 13 km afstand tussen Amstelhoek en Hoofddorp af op zijn ligfiets. "Ligfietsen hebben een beetje een 'geiten-wollen-sokken-imago'", aldus Ligtvoet. "Er wordt weinig aan goede marketing gedaan en er zijn relatief weinig fabrikanten." Ligtvoet legt uit dat er van de gesloten variant (ook wel banaan genoemd vanwege de gele kleur en de vorm) maar twee fabrikanten in Nederland zijn.

Hoe enthousiast Ligtvoet ook is, hij erkent dat er ook nadelen aan de fiets zitten. "Met een open ligfiets kun je geen bagage meenemen. Behalve bij de gesloten ligfietsen moet je nog altijd rekening houden met de weersomstandigheden. Daarnaast moet je speciale schoenen dragen. Je kunt hem overal parkeren, maar de meeste eigenaren zullen hem toch graag binnen zetten. De ligfietsen trekken veel aandacht, waardoor men graag even aan de fiets zit. Hierdoor is hij nogal schadegevoelig.", vertelt Ligtvoet. Niet prettig als je bedenkt dat ligfietsen gemiddeld tussen de EUR 1.200 en de EUR 8.000 kosten. "Maar", zo gaat hij verder, "ligfietsen is niet echt moeilijk en wordt door vele als een echte unieke sport gezien."

Resultaat
Uit de studieresultaten is gebleken dat met een deels geautomatiseerd productieproces (dit gebeurt nu geheel handmatig), de productietijd en
-kosten verlaagd kunnen worden. Hierdoor wordt het aantrekkelijker en toegankelijker voor forensen om de fiets aan te schaffen, wat uiteindelijk ten goede kan komen aan de luchtkwaliteit in Nederland. Met Raptobike hoopt Ligtvoet dan ook zijn eigen goedkopere 365-dagen fiets te kunnen produceren. Op 2 en 3 juni, tijdens het jaarlijkse fietsenevenement Cicle Vision, presenteert hij al een nieuw model open ligfiets (ook wel lage racers genoemd) voor de prijs van EUR 1.100. Verder is hij bezig met het sponsoren van een ontwerp voor een nieuwe gesloten wereldrecordfiets. Deze fiets, die je niet echt als vervoermiddel kan gebruiken, is vooral bedoeld om meer bewustheid te creëren en moet een eerste stap zijn naar een groei in deze kleine markt.

Met deze initiatieven heeft Raptobike een begin gemaakt. Toch is het uiteraard niet met zekerheid te zeggen of zijn goedkopere gesloten fietsen er daadwerkelijk gaan komen en de markt gaan veroveren. Reden waarom hij in eerste instantie de lage racer op de markt brengt. Als het lukt, wil hij de gesloten 365-dagen fiets ernaast produceren. Lukt dit niet, dan blijft hij voorlopig fulltime productmanager in Hoofddorp, waar hij op zijn ligfiets naar toe gaat.

Meer informatie

Raptobike site