Senternovem


22-03-2007 | Carpooldaten: veel initiatieven, maar geen grote successen

Analyse

Stel je wilt naar Club Knaack in Berlijn, een legendarische danstempel. Je woont echter in Hamburg. Nu kun je de ICE nemen, maar dat kost je dan wel EUR 62. Gelukkig ben je lid van de Duitse carpooldatingsite Mitfahrzentrale.de. Dan kun je carpoolen en de benzinekosten delen. Waarom werkt dit carpooldaten niet in Nederland?

De gedachte achter carpooldaten is het bij elkaar brengen van mensen die willen carpoolen. Er kan namelijk een hoop geld bespaard worden als mensen aan elkaar worden gekoppeld die bestemming en herkomst delen. En vooral...het is beter voor het milieu!

Om deze redenen zijn dan ook meerdere initiatieven bedacht om reizigers met elkaar in contact te brengen. Het team van het programma Mobiliteitsmanagement van SenterNovem wilde weten of deze initiatieven nu echt werkten en heeft daarvoor in 2003 een onderzoek van de NEA naar de kansen van een carpooldatingsite gesubsidieerd. Het initiatief bleek helaas, net als andere initiatieven, niet succesvol.

Waarom het niet werkt
Bij carpooldaten komen een aantal fundamentele problemen kijken, waar tot nu toe geen enkel initiatief een bevredigende oplossing heeft gevonden. Het eerste probleem waar men tegenaan loopt is het meekrijgen van de kritische massa. Er moeten voldoende aanmeldingen zijn. Mensen melden zich niet aan als er geen carpoolritten zijn, maar als niemand zich aanmeldt, zijn er ook geen ritten. Een kip-ei probleem dus. Uit het onderzoek van de NEA bleek dat er misschien wel een miljoen mensen deel moeten nemen om als deelnemer een structurele kans te hebben snel een rit te krijgen.

Het tweede probleem is de extra reistijd die de carpoolers soms moeten afleggen om samen te kunnen reizen. In Duitsland is dat geen probleem. Op een rit van Hamburg naar Berlijn is een kwartier omrijden niet veel. In Nederland is een kwartier extra reistijd op een rit van bijvoorbeeld Utrecht naar Den Haag een derde van de totale reistijd. Reden waarom het in Duitsland wel een (bescheiden) succes is en hier niet. Voor Nederlanders die lange ritten binnen Europa willen delen is er overigens wel Rideforcents, een capoolsite op Europese schaal.

Mensen vinden het vaak fijn om alleen in de auto te zitten en zijn gehecht aan hun privacy. Ze zijn soms de hele dag al onder de mensen op kantoor en waarderen de tijd die ze voor zichzelf hebben tijdens de autorit naar huis. Men maakt dan geen rationele afweging die hen geld kan besparen. En ook al ligt de benzineprijs in Nederland hoog, per rit bespaart men maar een paar euro. Ook de sociale veiligheid is een reden. Mensen rijden nu eenmaal niet graag met vreemden mee. Een reputatiesysteem zou een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn. Op eBay wordt bijvoorbeeld na een transactie door de koper positief of negatief commentaar gegeven. Ook voor autoritten zou een dergelijk systeem opgezet kunnen worden. Mensen die nieuw meedoen hebben echter nog geen positieve reputatie opgebouwd, waardoor ze weinig ritten zullen krijgen. De kans is dan groot dat ze weer afhaken.

Oplossingen
De meeste nieuwe initiatieven onderscheiden zich vooral door de manier van afrekenen of door de technologie achter hun website. Oplossingen voor bovenstaande problemen van carpooldating zijn tot nu toe nog niet gevonden. Toch is er nog wel hoop dat dit ook ooit zal gebeuren. De website www.carpooldate.nl biedt ritten aan in het noorden van het land. Hier zijn de omstandigheden meer te vergelijken met Duitsland door de afstanden die men aflegt. Ook binnen een kantorenpark heeft het meer succes. De bestemming is immers hetzelfde. Wat de sociale veiligheid betreft: de moderne apparatuur in auto's kan uitkomst bieden. Hiermee is de auto namelijk altijd op te sporen. Tot slot zouden de ontwikkelingen rond de kilometerheffing nieuwe kansen kunnen bieden. Rijden in de spits wordt dan duurder en daarmee carpoolen aantrekkelijker. Er zit dus nog wel leven in dit oude idee.

Contact

Rick Lindeman, 030-2393660

Meer informatie

Moma project Add is Multiply
Moma Project Easyrider/Social Traffic
Verkeerskunde over de opstartproblemen van Easy Rider/Social traffic Ride for cents, carpoolen tussen Europese grote steden Carpooldaten in het Noorden van het land
Rittenmarkt, ook een initiatief.
Kangaroomiles
Meerijden.nu
Privé taxi