Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederland heeft meer dan 5 miljoen breedbandaansluitingen

HOUTEN - 22 Maart 2007 - De Nederlandse breedbandmarkt groeide met 4,7 procent gedurende het vierde kwartaal van 2006, een klein beetje sneller dan de 4,5 procent in het derde kwartaal. Over het hele jaar gezien groeide de Nederlandse breedbandmarkt met 891.800 aansluitingen (21.5%) naar meer dan vijf miljoen breedbandaansluitingen aan het einde van 2006. Op 31 december 2006 telde Nederland 5,042 miljoen aansluitingen vergeleken met 4,15 miljoen op 31 december 2005, volgens Telecompaper's kwartaalrapportage over de Nederlandse breedbandmarkt. De breedbandpenetratie per huishouden groeide van 58,5 procent op 31 december 2005 naar 70,8 procent aan het eind van 2006, en de penetratie per 100 inwoners groeide van 25,5 in 2005 naar 30,9 in 2006. De kabelaars hadden een slecht kwartaal met slechts 59.300 nieuwe breedbandklanten, waardoor zij het jaar eindigde met net geen twee miljoen breedbandklanten: 1.961 miljoen op 31 december 2006. ADSL aanbieders wonnen 165.000 klanten gedurende het vierde kwartaal en passeerde de 3 miljoen aansluitingen om het jaar te eindigen met 3.081 miljoen aansluitingen.

Het marktaandeel van KPN op de totale Nederlandse breedbandmarkt groeide naar 40,5 procent, vooral veroorzaakt door een enorme groei van Direct ADSL klanten. Dit merk won 272.000 nieuwe klanten gedurende 2006, vooral InternetPlusBellen klanten, en eindigde 2006 met 476.000 klanten als zesde breedband ISP in Nederland. De grootste breedband ISP was @home met 639.900 klanten, gevolgd door KPN's Planet Internet dat 12.000 klanten won in het vierde kwartaal en daarmee de tweede ISP werd met meer dan 600.000 breedbandklanten. Chello bleef de derde breedband ISP van Nederland met 565.300 op 31 december 2006, gevolgd door Het Net met 557.000 DSL klanten.

Telecompaper schat dat de Nederlandse breedbandmarkt zal blijven doorgroeien in 2007 met een gemiddelde kwartaalgroei van drie procent om aan het einde van het jaar tot ongeveer 5,6 miljoen breedbandaansluitingen te komen. Telecompaper marktonderzoeker Kamiel Albrecht: "De breedbandmarkt is dichtbij het verzadigingspunt, waardoor de groei zal afnemen. De groei zal vooral worden gevoedt door VoIP klanten die nog geen breedbandaansluiting hadden en lagere prijzen voor breedbanddiensten, waardoor bestaande inbelklanten steeds meer geneigd zijn over te stappen naar een 'always on' breedbanddienst."

Editorial note

Newspapers and editors can request an interview with the authors by sending an e-mail or contact us directly at +31 30 6349690.

Kamiel Albrecht - Researcher
Ed Achterberg - CEO

Phone: +31 30 6349600
Fax: +31 30 6349699
Website: www.telecompaper.com Information: info@telecompaper.com.