Merkartikel of private label

ROTTERDAM, 20070322 -- USP Marketing Consultancy voert continu onderzoek uit onder de woonconsument (woonkennis.nl) in Nederland. In 2006 is onder 1606 woonconsumenten onderzocht bij welk type producten gekozen wordt voor een private label dan wel een merkartikel. Hierbij is specifiek gekeken naar producten voor de badkamer, de keuken en gereedschap. Het blijkt dat de criteria die de consument hanteert voor het maken van een keuze met betrekking tot een merk dan wel huismerk afhankelijk is van de aard van het product.


Voor de meest gekochte producten voor badkamers, keukens en gereedschap is de woonconsument gevraagd of ze voorkeur voor een A-merk dan wel een huismerk hebben. Voor alle in het onderzoek onderscheiden badkamerproducten geldt dat A-merken in behoorlijke mate populair zijn. Bij kranen geeft men de meeste voorkeur aan A-merken.

Voor wat betreft keukens blijkt dat men bij de apparatuur sterk de voorkeur geeft aan A-merken. Bij tegels is men het meest merk indifferent. Opmerkelijk is dat tegels bij badkamers veel meer A-merk voorkeur genieten. Daar nemen tegels overigens wel een veel sterker beeld bepalende rol in, terwijl tegels in keukens een beperkte (visuele) rol hebben. Ook ten aanzien van kranen voor de keuken is de A-merkbeleving veel minder sterk dan in de badkamer.

Voor gereedschap geldt dat men van accessoires van elektrisch gereedschap, boormachines en schuurmachines met name A-merkartikelen de voorkeur geeft, terwijl men bij tuingereedschap en handgereedschap sterker aan huismerken denkt.

A-merken lijken dus met name een rol te spelen bij duurdere aankopen (keuken apparatuur, elektrisch gereedschap en kranen) en visueel belangrijke aankopen (badkamer producten). Naarmate men minder belang aan de aankoop hecht (in geld dan wel visueel) is men eerder geneigd te opteren voor een private label (waaronder huismerken).




USP Marketing Consultancy