Nieuwsbrief P+ People Planet Profit


"Quote van de week"

"Om in 2010 5,75 procent biofuel bij te kunnen mengen, moeten alle landbouwgebieden in Nederland onder de lijn Katwijk-Enschede beplant worden met koolzaad. Je droomt als je denkt dat arme landen het tekort wel zullen aanvullen. Er is gewoon niet genoeg aarde om aan onze behoefte aan biobrandstof te voorzien." Hoogleraar Rudy Rabbinge op het BID-seminar over import van biobrandstoffen uit arme landen.
P+: belastingplan groen leasewagenpark

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1005
Afvalbedrijf eerste klant Amsterdamse vrachttram
Niet restanten voedsel uit restaurants. Dat maakt de tram vies. Wel alle droge afval uit de Amsterdamse binnenstad. Afvalverwerker Van Gansewinkel gaat het uit de stad halen met de nieuwe vrachttram. Een belangrijke beslissing. De proefperiode loopt op 3 april af en dit is het eerste echte contract voor de vrachttram. De stad Amsterdam zoekt nu naar partijen die een handtekening zetten om te garanderen dat de CityCargo die de stad in gaat ook steeds bevoorraad is.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1005
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1004
Philips and Unilever know how to reach 5 trillion USD market
Four billion people at the Base of the Pyramid (BOP) live in relative poverty. Yet, they represent a purchasing power of 5 trillion USD. The International Finance Corporation and the World Resources Institute have published a report, this week, in which for the first time the market size of the BoP is measured. To meet the needs of these four billion people, new business strategies are wanted for, the report states. Among the successful enterprises are Dutch-based multinationals like Philips, Celtel and Unilever.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1004
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1003
GREENlease blij met belastingplan zuinige leasewagens
Positief. Dat is de reactie op het voornemen van minister Cramer van Milieu. Zij wil de rijders van "groene leasewagens" een belastingvoordeel geven. De jaarlijkse bijtelling zou lager kunnen. GREENlease ziet het wel zitten. Het allereerste bedrijf dat hele wagenparken aanbood met energiezuinige wagens is een voorstander van verdere differentiatie van belasting op schone en zuinige auto's. Maar plaatst ook een terzijde. Business manager Jan van den Tillaart: "Je moet niet alleen aan de allerkleinste wagens denken. De focus wordt nu sterk gericht op de leaserijders die maar ongeveer 10 procent van het wagenpark in Nederland uitmaken. Wij propageren een verder aanpak voor alle in Nederland verkochte wagens. Dus ook de zuinigste directiewagen die op de markt verkrijgbaar is."
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1003
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1002
Starbucks start in Nederland achter de douane
Al ruim twee tot drie jaar was het wachten. Nu is het dan toch zo ver. De duurzaamste koffiewinkelketen ter wereld opent deze zomer de eerste shop in Nederland. Wie naar Starbucks toe wil, moet wel eerst door de douane van Schiphol. De echte hardcore Starbucks-liefhebber wist trouwens al op een andere manier aan een Machiatto te komen. Op het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum zit in de hal een kleine vestiging. Gewoon op je Nikes naar binnen lopen en kijken of je van marketing bent. Of je solliciteert gewoon bij Starbucks op de functie van horeca manager op Schiphol. P+ geeft de link.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1002
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1001
Boomfeestdag krijgt bos voor overleden kinderen
Is het mooi of is het spookachtig? Een nieuw bos aanplanten ter nagedachtenis aan overleden kinderen? De vraag kwam op aan een van de tafeltjes tijdens het Bomen Gala Avond. De Stichting Nationale Boomfeestdag organiseerde het in Amsterdam, ter viering van het 50-jarig bestaan. De mening aan de tafel van sponsor Eco Direct, waar P+ mocht aanschuiven: "Het is voor ouders die een kindje hebben verloren een hele troost. Een boom groeit door, en reikt zo hoog als hij kan naar de hemel." De boomfeestdag plantte in al die jaren ruim tien miljoen bomen en struiken. Elk jaar doen bijna alle gemeenten mee, 400 bij elkaar. Zo plantten dit jaar 110.000 kinderen van basisscholen een eigen boompje. En dat deden ze ook al voordat wij bomen begonnen te planten om daarmee weer wat extra CO2 uit de lucht te halen. P+ blikt kort terug in de geschiedenis van de idealistische bosbouw.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1001
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1000
P+ waarschuwde al in 2003 voor beleggen in clusterbommen
"Je moet als belegger wel weten waarin je investeert, om te voorkomen dat de investering in je gezicht ontploft." Dat schreef hoogleraar Harry Hummels in de zomer van 2003 in P+. Een bijna profetische waarschuwing. Want: het ging over institutionele beleggers en clusterbommen. Niet doen, was toen zijn advies. Zembla heeft daar nu drie pensioenfondsen ABP, PGGM en het Spoorwegpensioenfonds op aangesproken. Hummels: "Terecht. Maar wel heel erg jammer dat het nu net de drie meest duurzame pensioenfondsen van Nederland zijn, echte voorlopers. Moet je naar al die fondsen kijken die helemaal geen donder doen, zelfs geen duurzame beleggingscriteria ontwikkelen." P+ publiceert nogmaals deze "Last Words" van Hummels. Hij is inmiddels directeur marketing bij SNS Asset Management, een fondsbeheerder die pensioenfondsen helpt bij het samenstellen van een verantwoord beleggingspakket. Ook de PDF-file van deze opinie, die ineens actueler is dan ooit.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1000
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=999
Marketeers analyseren Rabocard met klimaatbijdrage
Is de nieuwe Rabocard met klimaatbijdrage een top of een flop? Dat vraagt het team marketeers van Molblog zich nu al af. Misschien wat al te vroeg voor deze gerespecteerde webloggers om daar nu al een voorspelling over te doen? Zijn de meeste marketeers sowieso wel goed geïnformeerd over vduurzame marketing? Het succes van de "Nederlandse" Visa Greencard in de States wordt in hun analyse niet meegenomen. Wel de les van Shell, die de "schone benzine" Pura pas succesvol zag worden toen het omgedoopt werd tot "motorbeschermende" V-power. Oordeel zelf of marketeers in Nederland echt wel de vinger aan de pols hebben. Of lees de volgende P+, met een Special over duurzame marketing. Het is een praktische gids voor het MKB, gemaakt in samenwerking met MVO Nederland en marketing-deskundigen die wel weten wat duurzame marketing is.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=999
---


Zie: http://www.bidnetwork.nl


Zie: http://www.mvonederland.nl


Zie: http://www.senternovem.nl/leren_voor_duurzame_ontwikkeling/agenda/training_werken_met_de_ppp_tool_utrecht.asp
27 maart en 5 april 2007
Kennismaking met PPP-tool. Cailin Partners ontwikkelde voor VROM en SenterNovem een tool voor het maken van duurzame afwegingen. Deze PPP-tool is geschikt in beleidsvorming, maar ook om het beleid te toetsen op de gemaakte afwegingen. Heeft de speelse vorm van een Pim-Pam-Pet-spel.
Zie: http://www.senternovem.nl/leren_voor_duurzame_ontwikkeling/agenda/training_werken_met_de_ppp_tool_utrecht.asp
Inlichtingen en inschrijving

Zie: http://www.bidnetwork.nl
31 maart 2007

Start derde editie van Business in Development Challenge. Wie schrijft een business plan voor een onderneming in een ontwikkelingsland? In de 2007 editie van de BiD Challenge: meer prijzen, meer investeerders en maar liefst 7 lokale BiD Challenges in ontwikkelingslanden. 240 Duizend euro aan prijzengeld.

Zie: http://www.bidnetwork.nl
Meer en inschrijving

Zie: http://www.nespresso-aaa-campus.com
31 maart 2007
Einde inschrijving Nespresso Summer Camp. Win een reis naar Costa Rica. Studenten (20 deelnemers uit verschillende landen, waaronder 1 Nederlandse deelnemer) wordt van 26 augustus tot en met 7 september uitgelegd hoe verantwoord en duurzaam beleid een economische kans is. Voor toekomstige managers.
Zie: http://www.nespresso-aaa-campus.com
Inlichtingen en inschrijving

Zie: http://www.bedrijfsethiek.nl/Scriptieprijs
8 mei 2007
Afstuderen op ethisch en verantwoord ondernemen. Met uitreiking van NBN-Rabobank Scriptieprijs. Het seminar is bedoeld voor studenten en docenten geïnteresseerd in bedrijfsethiek, MVO en duurzaam ondernemen. In het bijzonder worden (recente) afstudeerders, uitgenodigd om deel te nemen. En natuurlijk om hun MVO-scriptie in te sturen.
Zie: http://www.bedrijfsethiek.nl/Scriptieprijs
Meer over deze MVO-Scriptieprijs

Zie: http://www.ekspansie.nl
1 mei 2007
De utopist van vandaag is een pientere ondernemer. Inspiratiebureau EKSPANSIE organiseert een middagconferentie in Zutphen over mogelijkheden en innovatiekansen van duurzaam ondernemen. Ook over het schoner maken van het wagenpark van TNT. Wie voor 1 mei inschrijft , betaalt 195 euro. Daarna 225 euro.
Zie: http://www.ekspansie.nl
Inlichtingen en inschrijving

Zie: http://www.mvonederland.nl/evenement2007
6 juni 2007
Het Nieuwe Ondernemen. MVO in bedrijf. Het landelijke evenement van MVO Nederland. Bedoeld voor MKB-ondernemers. Met coaching, banksessies, basiscs, debat en intervisiekamers. In Nieuwegein. Inschrijving vanaf 2 april.
Zie: http://www.mvonederland.nl/evenement2007
Inlichtingen en inschrijving

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/mvo.xml
Lees P+ elke dag
Elke dag weer. Lees hoe elke dag van de week een stapje op weg naar een duurzame samenleving wordt gezet. Abonneer u op de gratis RSS-feed. Vijfduizend anderen gingen u voor. Zijn vinden bij P+ inspiratie, ideeën en het grootste netwerk van duurzaam ondernemen in Nederland.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/mvo.xml
RSS-feed P+


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/events.htm
Volledige agenda 2007 op de website van P+


Zie: http://www.deduurzamevacaturebank.nl

Op zoek naar werknemers met een duurzame visie? Plaats nu uw vacature. Met slagingsgarantie, want de functie blijft op de website staan tot deze is vervuld! Of bent u juist op zoek naar een baan bij een duurzaam bedrijf of organisatie? Ook dan is dit de website voor u.
Zie: http://www.deduurzamevacaturebank.nl
De Duurzame Vacaturebank

Zie: http://www.greenmotion.nl

Op zoek naar premium en gifts om uw bedrijf/organisatie onder de aandacht te brengen? Doe dit dan met 'promoties met een groen hart'. Duurzame reclame is een wezenlijk onderdeel van duurzaam produceren en consumeren. En dus een bijdrage aan een duurzame en leefbare wereld. GreenMotion!
Zie: http://www.greenmotion.nl
Duurzame promoties