Voedingcentrum


Nieuw blad âLekker Belangrijk!!!â zet jongeren aan het denken

26 maart 2007

Hoe diervriendelijk ben jij? Hoeveel werk is er nodig voor een broodje kaas? Zijn scharrelkippen zielig of niet? Deze en andere vragen komen aan bod in âLekker Belangrijk!!!â. Dit voorjaar verspreidt het Voedingscentrum dit gratis blad onder 12- tot 16-jarigen. Dat gebeurt in het kader van een campagne op het gebied van voedselkwaliteit. Doel is jongeren te laten zien wat eten betekent voor gezondheid, dierenwelzijn, âfair tradeâ en milieu.

âLekker Belangrijk!!!â telt 24 paginaâs. Die zijn gevuld met interviews, reportages en rubrieken over de kwaliteit van eten in de breedste zin van het woord. Bekende Nederlanders als Marly van der Velden (âGoede Tijden, Slechte Tijdenâ) en Mohammed Chaara (âShouf Shoufâ) gaan in discussie en Eric Bouwman (âOnderweg Naar Morgenâ) laat zien wat voor boodschappen hij doet. Verder vertelt acteur Wilmer Valderrama over de film âFast Food Nationâ. Ook komen twee zoontjes van een pluimveehouder aan het woord over âhunâ Volwaard-kippen, en wordt aandacht besteed aan âgekke groentenâ van eigen bodem, zoals pastinaak en asperges.

Bewust eten is lekker én belangrijk
âLekker Belangrijk!!!â heeft een oplage van 650.000 exemplaren en wordt bijgesloten bij verschillende bekende jongerenbladen en het blad âPauzeâ voor middelbare scholieren. Ook ligt het in de bibliotheek. Verder staat het online op de site www.lekkerbelangrijk.nl, waar jongeren nog veel meer leuke weetjes en informatie kunnen vinden over gezond en bewust eten. De titel verwijst ernaar dat gezond en bewust eten lekker én belangrijk is.

âLekker Belangrijk!!!â maakt deel uit van een meerjarige campagne over voedselkwaliteit die het Voedingscentrum is gestart. Deze campagne wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en heeft als doel consumenten bewust te maken van alle aspecten die de waarde van voedsel bepalen. Behalve gezondheid en veiligheid gaat het daarbij om zaken als dierenwelzijn, natuur en milieu en 'fair trade' (eerlijke handel).

Consumenten van de toekomst
Binnen de campagne zijn jongeren een belangrijke doelgroep. Jongeren zijn immers de consumenten van de toekomst. Behalve via het blad en de site richt het Voedingscentrum zich daarom ook op andere manieren op jongeren. Zo zijn aan het lesprogramma âWeet wat je eetâ keuzelessen toegevoegd over eten en het milieu. In het najaar verschijnt het magazine âLekker Belangrijk!!!â opnieuw.