AutoRai

Fiat Bravo: 5 sterren, B-label en vanaf 17.995 euro

(3/26/2007)
Het eerste dat bij de kennismaking met de nieuwe Italiaan opvalt, is vanzelfsprekend zijn oogstrelend fraaie design; was getekend âFiat Centro Stileâ. De Bravo onderstreept specifiek Italiaanse stijlelementen als schoonheid, sportiviteit en karakter.

Tegelijkertijd vormt hij een logische volgende stap in het verlengde van het ontwerp van de Grande Punto en draagt zodoende nadrukkelijk bij aan het nieuwe âfamiliegezichtâ van Fiat. Dat de nieuwe Bravo zulke spannende lijnen meekrijgt, wordt overigens ook al gesymboliseerd in de kleur die Fiat koos bij de lancering van het compleet nieuwe vijfdeurs hatchback model: Maranello Rood. Een saluut aan Ferrari; het meest vermaarde sportwagenmerk ter wereld. Je kunt stellen dat de Bravo veel van datzelfde sportwagen-DNA meekrijgt. Hij oogt slank maar gespierd en misschien zelfs wel een beetje agressief. Hij heeft de looks van een compact GT-model, maar is tegelijkertijd zeer verfijnd.

Met een lengte van 434 centimeter, een breedte van 179 centimeter en een hoogte van 149 centimeter blaast de Bravo zijn deuntje mee in het belangrijkste segment van de Europese autowereld. Mede dankzij een verbluffend ruim interieur en de meest veelzijdige bagageruimte in zijn klasse (inhoud 400 liter in combinatie met een 60/40 gedeeld neerklapbare achterbank en een verborgen bagagevak onder de laadvloer) zal de Bravo zonder twijfel ook beide zeer veeleisende kopersgroepen aanspreken.

De keus aan motoren, zowel diesel als benzine, zal de keus er makkelijker op maken. Vanaf zijn introductie zijn er een 90 pk sterke benzine- en 2 dieselmotoren (115 en 150 pk) beschikbaar. Vanaf de zomer zullen daar twee turobomotoren (T-JET) aan worden toegevoegd van 120 en 150 pk. Prijzen van de Bravo beginnen bij â¬17.995 voor de 1.4 90 pk sterke benzine-uitvoering. Dieselen kan al vanaf ⬠22.995.

Toonaangevende actieve en passieve veiligheid
Zowel actieve als passieve veiligheid zijn van het hoogste niveau. Niet voor niets behaalde de Fiat Bravo ânet als de Croma en de Grande Punto- de maximale 5 sterren bij de Euro NCAP crashtests.

De Bravo is leverbaar met de nieuwste ABS antiblokkeertechniek met EBD (elektronisch geregelde remkrachtverdeling die ook in bochten een optimale remwerking garandeert), zeven airbags (inclusief een die de onderbenen van de bestuurder extra beschermt) en zogenaamde âAirbag Smart 2â-techniek die de werking van de airbags aan de kracht van de aanrijding aanpast. Weer andere sensoren in de neus (ECS) registeren de klap zo vroegtijdig, dat de airbags veel eerder en beter gecontroleerd ontplooien en sturen alleen de airbags aan die -gezien de richting van de optredende krachten- een nuttige functie hebben.

Onder het motto âvoorkomen is beter dan genezenâ helpen het sublieme weggedrag, de krachtige remmen en een rijk pakket aan beschermende technologie waar mogelijk mee om ongevallen en letsel actief te voorkomen. Zo kent de Bravo Dualdrive instelbare stuurbekrachtiging, een geavanceerde ESP dynamische stabiliteitregeling (met geïntegreerde hellingblokkering voor probleemloos optrekken), ASR antislip regeling en MSR motorregeling die blokkeren bij terugschakelen en gelijktijdig remmen tegengaat. Aan fietsers en voetgangers is ook gedacht. Ondanks de opvallend slanke lijn van de Bravo is de voorpartij zo âzachtâ geconstrueerd dat zij bij een onverhoopt ongeval zo min mogelijk letsel zullen oplopen.

Blue&Me Nav
Met de lancering van zijn Blue&Me trok Fiat Auto geweldig de aandacht. De betaalbare en toch veelzijdige stembediende âautocomputerâ met diverse multimedia-mogelijkheden is in samenwerking met Microsoft ontwikkeld en vooralsnog exclusief voor Fiat Auto. Het geraffineerde systeem is nu nog een stap verder ontwikkeld in de vorm van âBlue&Me Navâ. Zoals de naam al aangeeft, wordt daarbij ook navigatietechnologie in de techniek geïntegreerd. Uiteraard blijven de handsfree en voicecontrol telefoon- en muziekfuncties gehouden, inclusief de sms-reader die ontvangen sms-berichten hardop kan voorlezen. Door gebruik te maken van grote delen van de bestaande autocomputertechniek van de eerste generatie Blue&Me, wordt het mogelijk de zeer populaire navigatiefunctie â met pictogrammen in een beeldscherm â toe te voegen. Het voor een deel met de stem instellen van de bestemming behoort hierbij tot de mogelijkheden. Bovendien leest âBlue&Me Navâ de kaartinformatie van een USB stick, zodat het geheel sneller werkt en geen geluiden van een âzoekendeâ CD hoorbaar zijn. Tevens biedt âBlue&Me Navâ toegang tot een aantal telematica services, zoals SOS ondersteuning.

Schoon en zuinig
Dat de Fiat Bravo ook nog schoon is bewijst het B-milieulabel dat hem is toebedeeld.

In de strijd voor een schoner milieu investeert Fiat al decennia. Nu al heeft het Italiaanse merk haar doelstellingen (internationale afspraak tussen autofabrikanten) voor 2008 gehaald op het gebied van het terugdringen van CO
_______________________

de 150 pk MultiJet heeft een C-label