Nissan introduceert Tiida in Oost-Europa
(3/26/2007)
Nissan Europa introduceert de Tiida in juni 2007 op de Oost-Europese
markt. De Tiida is de jongste aanvulling op het gamma van Nissan na de
lancering onlangs van de Qashqai.
Voordat de beslissing werd genomen de Tiida in Europa te lanceren,
heeft Nissan nauwkeurig gekeken naar de diverse markten om vast te
stellen waar veel Almera- en Primera-rijders zijn, die de aankoop van
een dergelijke auto in de toekomst zouden kunnen overwegen. De Tiida
zal in die landen worden geleverd. Dat zijn in eerste instantie de
Baltische staten, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Finland,
Griekenland, Hongarije, Ierland, Malta, Polen, Roemenië, Rusland,
Slowakije, Slovenië en Oekraïne. Nissan sluit de introductie in een
later stadium in meer Europese landen niet uit.
De naam Tiida is afgeleid van een woord in een Japans dialect, dat
betekent âde getijden wisselen steedsâ. De Tiida valt qua prijs tussen
de NOTE en QASHQAI. De auto zal vooral de liefhebber van een
conventionele auto aanspreken, waarbij de nadruk ligt op zaken als
comfort, ruimte en gebruiksgemak.
Het model is in Japan en Amerika al succesvol onder de naam Versa.
Nissan verwacht in Europa rond 30.000 Tiidaâs per jaar te verkopen
gedurende de hele levenscyclus van het in Mexico gebouwde model.
âAls onderdeel van onze strategie die tot een winstgevende groei moet
leiden in Europa, wil Nissan nieuwe cliënten aantrekken met nieuwe
modellen die een duidelijk verschil maken. Het is echter even
belangrijk de meer traditionele kopers in diverse landen te behoudenâ,
zegt Brian Carolin, Senior Vice President van Nissan Europa en
verantwoordelijk voor verkoop en marketing.
âOnze aanpak is het resultaat van goed luisteren naar klanten en van
gezond verstand. We besloten dan ook de Tiida te lanceren in landen
waar wij een duidelijke behoefte aan een dergelijke auto vaststelden.
Het enorme succes van de NOTE en de QASHQAI bewijst dat onze klanten
in West-Europa die behoefte niet hebben en veel meer geïnteresseerd
zijn in Nissans innovatieve modellenâ, voegt Carolin eraan toe.
Nissan biedt in Europa werk aan zoân 12.000 mensen. Die werken in de
ontwerpafdeling, in ontwikkeling en onderzoek en in de verkoop en
marketing. Het afgelopen jaar produceerde Nissan in Europa 507.201
autoâs in de Spaanse en Engelse productiebedrijven. Nissan verkocht in
2006 in Europa 539.773 autoâs. Het hoofdkantoor van Nissan staat in
Trappes (bij Parijs) in Frankrijk.
AutoRai