Veilig Amsterdam


Burgemeester reikt certificaten uit aan
buurtbemiddelaars

26/03/2007 - Vijftig dit jaar opgeleide vrijwilligers ontvingen op 21 maart 2007 het certificaat Buurtbemiddelaar van burgemeester Job Cohen. De Stichting Bemiddeling Amsterdam kan nu gebruik maken van 95 bemiddelaars. Naast de verplichte training krijgen de vrijwilligers jaarlijks bijscholing aangeboden en worden ze door de organisatie goed begeleid.

Buurtbemiddeling succesvol
De Stichting Bemiddeling Amsterdam starte drie jaar terug met het bemiddelen bij geluidsoverlast, tikkende verwarmingsbuizen, rook van een dagelijkse barbeque en andere burenruzies.
In 2006 kwamen er 209 meldingen binnen via zelfmelders, buurtregisseurs, woningcorporaties, meldpunt zorg & overlast en andere organisaties. In 54% van de gevallen leidde de bemiddeling tot een werkend compromis tussen twee ruziende buren. Maar ook als de bemiddeling uiteindelijk niet tot een sluitende regeling leidt, wordt het werk van de bemiddelaars vaak op prijs gesteld door andere omwonenden. Dit jaar streeft het SBA ernaar om dit aantal te verdubbelen. De nieuwe vrijwilligers zijn dus zeer welkom.

Buurtgericht
Waar mogelijk worden de bemiddelaars ingezet in de eigen buurt. Een kersverse bemiddelaar vertelt dat zij graag een bijdrage wil leveren aan de leefbaarheid in de eigen buurt. De sfeer in de buurt verbetert wanneer de bewoners inzien dat een goede buur vaak beter is dan een verre vriend.

Convenant
In het convenant van woningcorporaties, politie en gemeente, gesloten in oktober 2006, hebben de drie partijen afgesproken om waar mogelijk gebruik te maken van de diensten van de bemiddelaars. De signaalfunctie is erg belangrijk om het aantal meldingen te verhogen. De bemiddelaars zelf bezoeken regelmatig buurthuizen en delen folders rond.

Procedure
Zodra er een verzoek bij de Stichting Bemiddeling Amsterdam binnen komt praten twee bemiddelaars eerst met de ene partij en daarna met de andere partij. Als beide partijen bereid zijn om samen een gesprek aan te gaan, dan praten ze vervolgens onder leiding van de bemiddelaars samen op een neutrale plek. Spelregels bij deze gesprekken zijn: naar elkaar luisteren, elkaars belangen aanhoren, elkaar niet in de rede vallen en dat alles wat besproken wordt vertrouwelijk is.

Zoeken naar gezamenlijke oplossingen
Uiteindelijk is het de bedoeling dat partijen gezamenlijk oplossingen aandragen om de ontstane problemen op te lossen. Met de uiteindelijke oplossingen dienen beide partijen het eens te zijn. Na enkele weken bellen de bemiddelaars beide buren nog eens op om te vragen hoe het gaat. Vaak zijn de burenruzies dan opgelost, soms is het nodig nog een keer met de buren om de tafel te gaan zitten.

Kijk ook bij

> AT5 filmpje over Buurtbemiddeling »
> Veiligheid algemeen »