Veranderende consument daagt detailhandel uit
26.03.2007 / 15:00 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Hoofdbedrijfschap detailhandel
Hoofdbedrijfschap detailhandel
HBD presenteert toekomstscenario's detailhandel
Veranderende consument daagt detailhandel uit
De detailhandel moet in beweging komen om zijn toegevoegde waarde te tonen en zich
volledig richten op de veranderende wensen van de consument. Wanneer ondernemers niet
innoveren en hun kansen grijpen, bestaat de kans dat hun functie wordt overgenomen door
merk-fabrikanten en nieuwe spelers. Deze komen niet uit alleen uit eigen land, maar
bijvoorbeeld ook uit India en China. Deze conclusie kan worden getrokken uit vier
toekomstscenario's die het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft gepresenteerd
tijdens haar jubileumcongres.
Het HBD heeft vier scenario's uitgewerkt over hoe de detailhandel er in 2020 uit kan zien.
Dit is nooit eerder gedaan voor de detailhandel. Het HBD heeft een groot aantal
ondernemers, werknemers en (detailhandels)deskundigen gevraagd naar zekere en onzekere
trends. Deze vormen de basis voor de scenario's. Zo zoekt de consument naar beleving,
weet hij, dankzij internet, alles over een product en zijn er legio kanalen om een
product te kopen. Ontwikkelingen waar de detailhandel een antwoord op moet vinden om de
consument aan zich te blijven binden. De vier scenario's bieden zowel kansen als
bedreigingen voor de detailhandel.
Merken aan de macht
In het scenario 'Merken aan de macht' legt de overheid veel beperkingen op aan alle
spelers in de markt. Niet alleen op het gebied van de ruimtelijke ordening, maar ook wat
betreft openingstijden, consumentenbescherming, privacy, importbeperkingen, en
dergelijke. Dat weerhoudt bijvoorbeeld fabrikanten met een sterk merk er niet van zich in
de detailhandel te storten. Ze richten zich rechtstreeks tot de consument met eigen
winkels, franchisewinkels, maar ook via internet. Ze maken slim gebruik van ict en van
logistieke dienstverleners.
Detailhandel heeft de regie
Ook in dit scenario is er veel regelgeving vanuit de overheid. De detailhandel houdt
echter het initiatief in de relatie met de consument, maakt goed gebruik van de moderne
technologie en voegt nieuwe waarden toe in het overbruggingsproces tussen fabrikant en
consument. Zelfstandige detaillisten kunnen zich in dit scenario goed handhaven. De
concurrentie van nieuwe spelers is minder groot omdat de detailhandel zelf de consumenten
weet te boeien en te binden. Kortom, de detailhandel heeft de regie
Revolutie in de detailhandel
De overheid geeft alle ruimte aan de markt maar de detailhandel profiteert hier weinig
van, want men zit te vast in de eigen winkelstructuur en in het sector- of branchedenken.
Vooral sterke merken maken gebruik van de mogelijkheden en richten zich rechtstreeks tot
de consument met eigen winkels, maar bijvoorbeeld ook via internet. Het liberale
overheidsbeleid leidt tot nieuwe vestigingen buiten de traditionele winkelgebieden, die
geduchte concurrenten voor de binnensteden vormen. Gevolg: een revolutie in de
detailhandel.
Detailhandel opnieuw uitgevonden
De detailhandel houdt zelf het initiatief en innoveert voortdurend. De ondernemingen maken
daarbij zelf gebruik van de ruimte die een liberaal overheidsbeleid biedt. Dat levert een
hoge mate van professionalisering op en een sterke productiviteitsverbetering. Retailers
slagen er in om optimaal tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van de veeleisende
consument. De detailhandel overschrijdt sector- en branchegrenzen en vindt zichzelf
opnieuw uit.
Kansen voor de detailhandel
De vier scenario's leiden tot een gemeenschappelijke conclusie: mits er wordt
geïnnoveerd zijn er kansen voor iedereen. Juist kleinschalige ondernemers kunnen
prima inspelen op de gespecialiseerde vraag. Speciaalzaken die louter vanuit een
branche-invalshoek blijven werken, krijgen het moeilijk. De consument wenst bedrijven die
goederen, diensten, advies, sfeer en beleving bieden. Hij kiest voor aanbieders die het
beste en het snelste tegemoetkomen aan zijn hooggestelde verwachtingen. Om het vertrouwen
van de consument te winnen moeten filiaalketens en franchisebedrijven zich als sterk merk
neerzetten. De detailhandel kan niet uitsluitend in winkelconcepten blijven denken.
Andere kanalen - internet, mobiele telefoon, etc. - hebben in 2020 een volwaardige plaats
veroverd naast het aloude winkelkanaal.
De consument kiest en koopt in 2020 op een heel andere manier. Hij informeert zich terdege
voor hij een keuze maakt. Niet bij een winkelier, maar bij (chat)vrienden en allerlei
bronnen van informatie via internet. De informatie-, verkoop- en servicefunctie in de
detailhandel verandert hierdoor drastisch. ICT speelt een sleutelrol in 2020, maakt
nieuwe concepten mogelijk en ondersteunt zowel front- als backoffice.
Ook in 2020 is het van groot belang dat de retail over voldoende geschikte en gemotiveerde
medewerkers kan blijven beschikken. De omslag naar een multichannel aanpak en het
toenemende belang van ICT vragen om nieuwe functies en andere expertise binnen bestaande
functies. Opleiding, training en om- en bijscholing moeten hoog op de agenda staan en
vragen flinke investeringen.
2020, vier scenario's voor de detailhandel, het boek
Meer informatie over de scenario's is te lezen op de website www.hbd.nl. Daar kan ook de
publicatie '2020, vier scenario's voor de detailhandel worden besteld. Het boek kost
25,00 euro (ex btw en verzendkosten). Ondernemingen in de detailhandel krijgen, onder
vermelding van hun CRK-nummer een korting van 25%.