Veranderende consument daagt detailhandel uit

26.03.2007 / 15:00 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Hoofdbedrijfschap detailhandel

Hoofdbedrijfschap detailhandel

HBD presenteert toekomstscenario's detailhandel
Veranderende consument daagt detailhandel uit

De detailhandel moet in beweging komen om zijn toegevoegde waarde te tonen en zich volledig richten op de veranderende wensen van de consument. Wanneer ondernemers niet innoveren en hun kansen grijpen, bestaat de kans dat hun functie wordt overgenomen door merk-fabrikanten en nieuwe spelers. Deze komen niet uit alleen uit eigen land, maar bijvoorbeeld ook uit India en China. Deze conclusie kan worden getrokken uit vier toekomstscenario's die het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft gepresenteerd tijdens haar jubileumcongres.

Het HBD heeft vier scenario's uitgewerkt over hoe de detailhandel er in 2020 uit kan zien. Dit is nooit eerder gedaan voor de detailhandel. Het HBD heeft een groot aantal ondernemers, werknemers en (detailhandels)deskundigen gevraagd naar zekere en onzekere trends. Deze vormen de basis voor de scenario's. Zo zoekt de consument naar beleving, weet hij, dankzij internet, alles over een product en zijn er legio kanalen om een product te kopen. Ontwikkelingen waar de detailhandel een antwoord op moet vinden om de consument aan zich te blijven binden. De vier scenario's bieden zowel kansen als bedreigingen voor de detailhandel.

Merken aan de macht
In het scenario 'Merken aan de macht' legt de overheid veel beperkingen op aan alle spelers in de markt. Niet alleen op het gebied van de ruimtelijke ordening, maar ook wat betreft openingstijden, consumentenbescherming, privacy, importbeperkingen, en dergelijke. Dat weerhoudt bijvoorbeeld fabrikanten met een sterk merk er niet van zich in de detailhandel te storten. Ze richten zich rechtstreeks tot de consument met eigen winkels, franchisewinkels, maar ook via internet. Ze maken slim gebruik van ict en van logistieke dienstverleners.

Detailhandel heeft de regie
Ook in dit scenario is er veel regelgeving vanuit de overheid. De detailhandel houdt echter het initiatief in de relatie met de consument, maakt goed gebruik van de moderne technologie en voegt nieuwe waarden toe in het overbruggingsproces tussen fabrikant en consument. Zelfstandige detaillisten kunnen zich in dit scenario goed handhaven. De concurrentie van nieuwe spelers is minder groot omdat de detailhandel zelf de consumenten weet te boeien en te binden. Kortom, de detailhandel heeft de regie

Revolutie in de detailhandel
De overheid geeft alle ruimte aan de markt maar de detailhandel profiteert hier weinig van, want men zit te vast in de eigen winkelstructuur en in het sector- of branchedenken. Vooral sterke merken maken gebruik van de mogelijkheden en richten zich rechtstreeks tot de consument met eigen winkels, maar bijvoorbeeld ook via internet. Het liberale overheidsbeleid leidt tot nieuwe vestigingen buiten de traditionele winkelgebieden, die geduchte concurrenten voor de binnensteden vormen. Gevolg: een revolutie in de detailhandel.

Detailhandel opnieuw uitgevonden
De detailhandel houdt zelf het initiatief en innoveert voortdurend. De ondernemingen maken daarbij zelf gebruik van de ruimte die een liberaal overheidsbeleid biedt. Dat levert een hoge mate van professionalisering op en een sterke productiviteitsverbetering. Retailers slagen er in om optimaal tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van de veeleisende consument. De detailhandel overschrijdt sector- en branchegrenzen en vindt zichzelf opnieuw uit.

Kansen voor de detailhandel
De vier scenario's leiden tot een gemeenschappelijke conclusie: mits er wordt geïnnoveerd zijn er kansen voor iedereen. Juist kleinschalige ondernemers kunnen prima inspelen op de gespecialiseerde vraag. Speciaalzaken die louter vanuit een branche-invalshoek blijven werken, krijgen het moeilijk. De consument wenst bedrijven die goederen, diensten, advies, sfeer en beleving bieden. Hij kiest voor aanbieders die het beste en het snelste tegemoetkomen aan zijn hooggestelde verwachtingen. Om het vertrouwen van de consument te winnen moeten filiaalketens en franchisebedrijven zich als sterk merk neerzetten. De detailhandel kan niet uitsluitend in winkelconcepten blijven denken. Andere kanalen - internet, mobiele telefoon, etc. - hebben in 2020 een volwaardige plaats veroverd naast het aloude winkelkanaal.

De consument kiest en koopt in 2020 op een heel andere manier. Hij informeert zich terdege voor hij een keuze maakt. Niet bij een winkelier, maar bij (chat)vrienden en allerlei bronnen van informatie via internet. De informatie-, verkoop- en servicefunctie in de detailhandel verandert hierdoor drastisch. ICT speelt een sleutelrol in 2020, maakt nieuwe concepten mogelijk en ondersteunt zowel front- als backoffice.

Ook in 2020 is het van groot belang dat de retail over voldoende geschikte en gemotiveerde medewerkers kan blijven beschikken. De omslag naar een multichannel aanpak en het toenemende belang van ICT vragen om nieuwe functies en andere expertise binnen bestaande functies. Opleiding, training en om- en bijscholing moeten hoog op de agenda staan en vragen flinke investeringen.

2020, vier scenario's voor de detailhandel, het boek
Meer informatie over de scenario's is te lezen op de website www.hbd.nl. Daar kan ook de publicatie '2020, vier scenario's voor de detailhandel worden besteld. Het boek kost 25,00 euro (ex btw en verzendkosten). Ondernemingen in de detailhandel krijgen, onder vermelding van hun CRK-nummer een korting van 25%.