Ingezonden persbericht


*PERSBERICHT*

Amsterdam, 26 maart 2007

Schone Kleren Kampagne wil HEMA kopen

De Schone Kleren Kampagne roept consumenten op gezamenlijk de HEMA te kopen. Het grootwinkelbedrijf wordt door investeerder Maxeda afgestoten. Dit geeft volgens de Schone Kleren Kampagne de unieke mogelijkheid twee vliegen in één klap te slaan: de HEMA wordt écht Hollands gehouden, en het beleid op gebied van arbeidsomstandigheden kan revolutionair worden verbeterd.

Iedereen vindt de HEMA leuk. Terecht, ze hebben mooie, degelijke spullen voor een normale prijs. Kortom, de HEMA is echt Nederlands: de winkel van het volk.

Voor de zomer moet de HEMA verkocht zijn, en niet persé aan de hoogste bieder. Maxeda (o.a. V&D, De Bijenkorf, Praxis en Hunkemöller) vindt het belangrijk dat de HEMA haar eigen, eerlijke identiteit behoudt.

En daar kan het volk nu juist voor zorgen. Want eerlijk en degelijk betekent dat voor de spullen niemand heeft geleden. De kleren, de elektronica, het speelgoed: hoogstwaarschijnlijk gemaakt door mensen die worden uitgebuit. HEMA heeft nooit serieus geprobeerd goede arbeidsomstandigheden in te voeren. Integendeel, de HEMA heeft zich aangesloten bij een zwak, door bedrijven gecontroleerd, systeem van arbeidsinspectie. Dit terwijl een belangrijk deel van het assortiment wordt geproduceerd in lagelonenlanden waar de arbeidsomstandigheden vaak erg slecht zijn. Op het gebied van kleding zijn daar vele schrijnende voorbeelden van, zoals zware onderbetaling en langdurig overwerk.

De Schone Kleren Kampagne geeft de Nederlandse consument nu dé kans daar iets aan te doen. Door een gecoördineerde actie op te zetten om gezamenlijk de HEMA te kopen kan het beleid worden veranderd. Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne: "Zou het niet heerlijk zijn bij de HEMA te gaan winkelen, en te weten dat je alles met een gerust hart kunt kopen? Dat is nu absoluut niet het geval."

De aankoopprijs van de HEMA wordt geschat op 1 miljard euro. Dat betekent dat voor zo'n 60 euro per Nederlander de HEMA in collectieve handen komt. Maar natuurlijk kun je ook een half aandeel nemen, er heel veel kopen, of een stuk HEMA cadeau doen! Schone Kleren Kampagne-coördinator Floris de Graad: "Mochten we het miljard niet halen, dan zetten de gezamenlijke HEMA-klanten zoveel druk op de nieuwe eigenaar dat ze niet om ons heen kunnen. ECHT HEMA betekent eerlijk voor iedereen!"

Inschrijven op aandelen kan via www.schonekleren.nl/hema. Daar wordt ook achtergrondinformatie verschaft, wordt bijgehouden hoeveel geld er al binnen is en valt meer te vinden over de Schone Kleren Kampagne, een actie-organisatie voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.

website: www.schonekleren.nl/hema

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
(noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht