Ingezonden persbericht


Persbericht

de Groene Golf voor meer leraren!

Utrecht, 26 maart 2007 - Vanavond zal de groep Groene Golf - een initiatief van jonge leerkrachten - zich presenteren tijdens het debat "gezocht: 100.000 leraren" in de Rode Hoed in Amsterdam. In bijgaand manifest kunt u lezen hoe wij als jonge leerkrachten denken dat er in de toekomst voldoende leraren kunnen komen én blijven. Vanaf 19.30 zijn wij, zeer herkenbaar bij de Rode Hoed aanwezig. Tot die tijd kunt u ons per mail bereiken: groenegolf@live.nl

Eerder zijn wij niet bereikbaar omdat we de hele dag voor de klas staan.

Floor ter Wal, docente primair onderwijs: 06-38535815

Desiree Kootstra, docente primair onderwijs: 0654287148

Anneloes Vogelaar, docente bve: 06-14787909

100.000 nieuwe, enthousiaste leraren erbij!

Hoe komen we aan honderdduizend nieuwe leraren? Enthousiaste leraren, goede leraren. Die vraag probeert staatssecretaris Marja van Bijsterveldt vanavond tijdens een bijeenkomst in de Rode Hoed beantwoord te krijgen.

Wij, allemaal jonge docenten in basis-, voortgezet en beroepsonderwijs, weten met zo'n vraag wel raad. Te vaak zien wij namelijk goede collega's vertrekken. Werken in het onderwijs vinden deze jonge collega's een fantastisch vak, maar ze zien ook dezelfde keerzijde. Te weinig mogelijkheden om echt door te groeien in je baan. Als het ministerie echt wil dat er voor de honderdduizend leraren die met pensioen gaan ook opvolgers komen, dan zal ze flink moeten investeren in de aantrekkelijkheid van het werk om een 'groene golf' in het onderwijs mogelijk te maken.

Investeren in opleidingen
Waar gaat het om? Waar het in andere banen heel normaal is om na een paar jaar werken een soort inhoudelijke total make over te krijgen, zijn de kansen minimaal om je verder te verdiepen in je vak als je een aantal jaren voor de klas hebt gestaan. Hoogstens als je een directiefunctie nastreeft, wil het bestuur wel stevig in verdere opleiding investeren. Maar een basisschoollerares die een mastersopleiding wil volgen om een nog betere juf te worden, of een leraar voorgezet onderwijs die zijn ervaring wil omzetten in een mooi proefschrift over de onderwijspraktijk op zijn vakgebied, die maakt weinig kans. Inhoudelijk doorgroeien is er in het onderwijs niet bij, door gebrek aan tijd voor scholing naast de volgepropte lesweken. Tip één voor de staatssecretaris: maak op scholen veel meer tijd vrij voor lerende leraren. Daarmee wordt het vak aantrekkelijker én wordt de onderwijskwaliteit beter.

Meer salarismogelijkheden
Doorgroeien in je vak, is één, doorgroeien in salaris is een tweede. Voor leraren basisonderwijs die willen blijven lesgeven is er eigenlijk maar één salarisschaal (LA) die hun hele carrière geldt. In het voortgezet onderwijs is het tegenwoordig niet anders door de functiewaardering die daar is ingevoerd: sta je voor een klas, dan is en blijft het LB. En in het onderwijs praat iedereen wel over functioneringsgesprekken en beoordelingen, maar wie zijn hart verpand heeft aan lesgeven ziet nooit en te nimmer ervaring, kwaliteit, of verdere opleiding beloond. Als je begint als leraar verdien nog best redelijk, maar dat verandert snel en is voor ambitieuze collega's toch vaak reden om na een paar jaar over een ander vak na te denken. Wij zijn nog niet zo ver, maar als de staatssecretaris écht wil dat enthousiaste jongeren leraar willen worden én vooral ook blijven, is dit tip twee: na een aantal jaren moet het na een beoordeling mogelijk zijn om financieel een sprong voorwaarts te maken.

Betere startersbanen
Een derde knelpunt voor jonge leerkrachten zijn de beroerde startbanen. Wie enthousiast op zoek gaat naar een baan, kan zelden voluit van start. In het basisonderwijs hobbelen veel jongeren van invalbaan naar invalbaan. In het voortgezet onderwijs begin je met een paar uur in je eigen vak en moet je hopen

dat een school in de buurt ook nog wat in de aanbieding heeft. De onzekerheid is vaak groot: valt het maar even tegen met de leerlingenaantallen, dan sta je als tijdelijk personeel ook meteen weer op straat. Scholen lijken weinig geld te hebben om startersbanen uit te breiden of om ze bij een kleine tegenvaller vast te houden. Natuurlijk, overal zijn mee- en tegenvallers in bedrijven, maar meestal begin je wel met een volwaardige baan en wordt er vooruit gekeken naar de mogelijkheden. In het onderwijs niet, terwijl we nu al weten dat er over een paar jaar honderdduizend mensen nodig zijn, schepen we de starters toch af met halve baantjes of minder. En zo zien we veel jongeren naar andere beroepen verdwijnen, terwijl hun hart eigenlijk bij het onderwijs ligt. Dus tip drie luidt: wie wil dat er honderdduizend leraren komen, zal nu al voor échte banen voor starters moeten zorgen.

De komende tijd zullen wij, als actiegroep de Groene Golf, voor deze punten de aandacht bij de minister Plasterk en de staatssecretarissen Van Bijsterveldt en Dijkstra blijven vragen. Om te beginnen vanavond in de Rode Hoed.

Namens de Groene Golf,

Floor ter Wal, Desiree Kootstra, Anneloes Vogelaar woordvoerders

voor vragen of meer informatie, mail naar: groenegolf@live.nl


---- --