http://www.evo.nl
03/26/2007 - EVO: 'Aparte rijstrook voor vrachtverkeer nodig op A2'
vrachtverkeer nodig op A2'
Verbreding van de A2 Maasbracht â Urmond is hoognodig. Vertragingen in
de regio veroorzaken al jarenlang veel economische schade bij
ondernemers. EVO stelt voor om de oplossing te zoeken in een 2x3
rijstrokenvariant met daarnaast een aparte rijstrook van het
vrachtverkeer. De A2 is een belangrijke transportader richting het
zuiden van het land en Duitsland en het aandeel vrachtverkeer is hoger
dan elders in het land. Er valt te praten met het bedrijfsleven over
een versnellingsprijs, maar dan moet daar wel een betere doorstroming
voor het goederenvervoer tegenover staan.
Doelgroepstroken voor vrachtautoâs scheiden het lichte van het zware
verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op
ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit
aantoonbaar meerwaarde.
EVO pleit ervoor dat het bedrijfsleven intensief wordt betrokken bij
de studie die Rijkswaterstaat gaat uitvoeren. Net als bij een
landelijke invoering staat of valt een succesvolle invoering met het
draagvlak dat hiervoor bestaat bij de weggebruiker. De A2 loopt over
het smalste stukje van Nederland en er is geen goede alternatieve
route. Juist daarom moeten overheid en weggebruiker samen op zoek gaan
naar een variant die de doorstroming het meest verbetert.
Bovendien benadrukt EVO dat de heffing op de A2 moet passen in het
landelijke systeem en er dus bijvoorbeeld niet twee verschillende
kastjes geïnstalleerd moeten worden. Daarnaast mogen de systeemkosten
maximaal 5% van de opbrengst bedragen. Verder moeten de opbrengsten
gebruikt worden om de bereikbaarheid over de weg te verbeteren. Ten
slotte moeten bpm en motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft op het
moment dat de heffing van start gaat.