EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

03/26/2007 - EVO: 'Aparte rijstrook voor vrachtverkeer nodig op A2'

vrachtverkeer nodig op A2'

Verbreding van de A2 Maasbracht â Urmond is hoognodig. Vertragingen in de regio veroorzaken al jarenlang veel economische schade bij ondernemers. EVO stelt voor om de oplossing te zoeken in een 2x3 rijstrokenvariant met daarnaast een aparte rijstrook van het vrachtverkeer. De A2 is een belangrijke transportader richting het zuiden van het land en Duitsland en het aandeel vrachtverkeer is hoger dan elders in het land. Er valt te praten met het bedrijfsleven over een versnellingsprijs, maar dan moet daar wel een betere doorstroming voor het goederenvervoer tegenover staan.

Doelgroepstroken voor vrachtautoâs scheiden het lichte van het zware verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar meerwaarde.

EVO pleit ervoor dat het bedrijfsleven intensief wordt betrokken bij de studie die Rijkswaterstaat gaat uitvoeren. Net als bij een landelijke invoering staat of valt een succesvolle invoering met het draagvlak dat hiervoor bestaat bij de weggebruiker. De A2 loopt over het smalste stukje van Nederland en er is geen goede alternatieve route. Juist daarom moeten overheid en weggebruiker samen op zoek gaan naar een variant die de doorstroming het meest verbetert.

Bovendien benadrukt EVO dat de heffing op de A2 moet passen in het landelijke systeem en er dus bijvoorbeeld niet twee verschillende kastjes geïnstalleerd moeten worden. Daarnaast mogen de systeemkosten maximaal 5% van de opbrengst bedragen. Verder moeten de opbrengsten gebruikt worden om de bereikbaarheid over de weg te verbeteren. Ten slotte moeten bpm en motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft op het moment dat de heffing van start gaat.