Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
48 Vragen van de heren A. Taskan en M. van Ditmarsch
(ingekomen op 27 maart 2007)


Op 15 januari jl. is de tijdelijke P+R Veemarkt geopend waarbij men voor E 3,50 een hele dag kan parkeren en per bus (met maximaal 5 personen) rechtstreeks naar het Centrum (Utrecht CS) kan reizen en terug. Een regeling die ook op de andere en toekomstige transferia en P+R locaties van toepassing wordt. De eerste reacties op dit goedkope combikaartje zijn positief. In het kader van de uitvoering van het collegeprogramma waarin ' terugdringen van de groei van de automobiliteit ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets' voorop staat juichen wij een dergelijke maatregel toe, waar het de autogebruikers ertoe kan bewegen minder met de auto naar het centrum van de stad te komen. Terugdringen van de groei van het autoverkeer staat bij ons hoog in het vaandel als dat gepaard gaat met creatieve en compenserende maatregelen en goede alternatieven om de stad bereikbaar te houden. En vooral ook om de luchtkwaliteit te verbeteren! Een zaak ook van gerichte voorlichting en vooral bewustwording dat wij niet eindeloos kunnen doorgaan om met de auto in het Centrum naar een plek te zoeken. Kortom, ook een mentaliteitsomslag is vereist.
Aanvullende maatregel zijn vaak nodig om de automobilist te verleiden zijn auto te laten staan.


1. Is het college bekend met de regelingen en voorzieningen P+R in andere steden in ons land, zoals Amsterdam, waar men reeds langere tijd kennis en ervaring heeft met het bieden van aantrekkelijke combinaties van parkeren en openbaar vervoer. Combinaties waarbij (een aantal) inzittenden van een auto vanaf die P+R locaties en transferia gedurende dezelfde dag voor een gereduceerd tarief niet alleen het centrum maar ook andere zones van de stad kunnen bereiken en retour, dus inclusief overstapmogelijkheden?
2. Zo ja, is het College bereid deze kortingsregelingen in steden als Amsterdam nader te bestuderen en te bezien of deze in Utrecht bruikbaar zijn. Zo neen, waarom niet?
3. Indien positief is het College van oordeel dat vaak aanvullende faciliteiten nodig zijn om de automobilist te verleiden zijn auto te laten staan waarbij vanaf P+R locaties e.d. niet alleen het Centrum maar ook andere delen van de stad met het Openbaar Vervoer bereikbaar zijn, dus inclusief overstapmogelijkheden?
4. Is het College van mening dat op deze wijze op termijn een win-win situatie verkregen kan worden voor alle betrokkenen waaronder de OV maatschappij?
5. Is het College bereid om dit jaar dergelijke kortings- respectievelijk combiregelingen nader uit te werken in een totaalconcept van maatregelen voor het voor- en natransport naar transferia en P+R locaties, waarbij onder meer ook het gebruik van leenfietsen bezien wordt, en hiertoe met uitgewerkte voorstellen te komen?


---- --