BMW Nederland


BMW presenteert 59 groene energielabels.
26.03.2007

Rijswijk. BMW heeft binnenkort maar liefst 59 modellen met een groen energielabel in haar programma. Auto's die zonder enige concessie waarmaken wat BMW belooft: rijplezier. Dat is het resultaat van de unieke EfficientDynamics filosofie die de ingenieurs bij BMW consequent toepassen. Hierbij wordt nagestreefd om het brandstofverbruik en de emissies te verlagen en daarbij het rijplezier verder te verhogen. Woordvoerder van BMW Group Nederland, Diederik Reitsma hierover: 'Als innovatieve motorenbouwer bespaart BMW dus op het verbruik maar zeker niet op de prestaties.' Voor de hand liggende ingrepen als het reduceren van motorvermogen of toepassing van kleinere motoren waren daardoor voor BMW dus geen optie. De oplossing lag in het verenigen van schijnbare tegenstellingen. Hieraan zou elke vakafdeling een bijdrage moeten leveren. Van design via de motoren en de gehele aandrijflijn tot aan het onderstel. Net als in de autosport geldt hier dat alle beetjes helpen.

BMW EfficientDynamics heeft deze schijnbare tegenstellingen met succes verenigd. Maximaal rijplezier is het resultaat dat vanaf 26 mei a.s. met niet minder dan 59 groene energielabels wordt bevestigd. De eerste nieuwe modellen (met reeds 50 groene labels) zijn per heden leverbaar en de overige volgen op 26 mei. De nieuwe BMW 1 Serie (dan ook in 3 deurs uitvoering), 3 Serie Cabrio en 5 Serie zullen hun Nederlandse première beleven op de AutoRAI.

Hiermee beantwoordt BMW aan de toenemende vraag vanuit zowel de zakelijke als de particuliere markt naar zuinige auto's, zonder concessies te doen aan de rijprestaties. De meeste motoren gaan er zelfs in vermogen op vooruit, terwijl het verbruik en de emissies afnemen. De BMW 118d en 120d voldoen zelfs nu al aan de door de Europese Commissie voor 2012 voorgestelde normering van 130g CO2/km. (respectievelijk met 123g/km en 129g/km) Bovendien worden de "Costs of Ownership" lager; De aanschafprijs is lager door de BPM- subsidie en de kilometerkosten nemen af door de brandstofbesparing.

Onderstaand treft u een korte omschrijving aan van de belangrijkste maatregelen die EfficientDynamics momenteel omvat.

BMW EfficientDynamics in detail.

Minder brandstofverbruik en uitstoot. Hiervoor is een nieuwe directe benzine inspuiting met Piezo-injectoren ontwikkeld: High Precision Injection. Met inspuitdrukken tot 200 bar ontstaat een arm benzine/lucht mengsel wat op perfecte wijze kan ontbranden. Op deze wijze levert de motor optimaal vermogen bij een gering brandstofverbruik. Bovendien wordt de NOx uitstoot nog verder gereduceerd door de toepassing van een extra NOx (oplag)katalysator. Hiernaast zijn alle dieselmotoren standaard voorzien van een bijzonder efficiënt, dicht bij de motor geplaatst partikelfilter.

Brake Energy Regeneration. Hierbij wordt de dynamo zo efficiënt mogelijk ingeschakeld. Dit wil zeggen dat de stroom voor het boordnet alleen dan opgewekt wordt, wanneer de auto uitrolt of afgeremd wordt. Buiten deze fases wordt de stroom aan de (hierop berekende) accu onttrokken. Door deze zgn. Brake Energy Regeneration wordt de dynamo niet meer continue aangesproken en is er dus meer vermogen beschikbaar om in pure rijdynamiek om te zetten.

Start/Stop functie. Als geen vermogen wordt gevraagd - zoals bij stilstand in de file of voor een rood verkeerslicht - is brandstofinspuiting verspilling. Daarom wordt de motor automatisch afgezet zodra de versnellingsbak bij stilstand in neutraal gezet wordt. Zodra het koppelingspedaal weer wordt ingetrapt, start de motor direct.

Schakelindicatie. Alle randvoorwaarden voor optimaal rijplezier bij een zo laag mogelijk verbruik zijn op deze manier dus geschapen. Om ook de bestuurder te informeren over een optimale rijstijl, past BMW een schakelindicatie toe. Deze geeft net als in de BMW Sauber F1 op het dashboard de ideale schakelmomenten aan.

Aanzienlijke gewichtsverlaging. Bij de ontwikkeling van nieuwe motoren werden zware metalen waar mogelijk vervangen door aluminium en/of magnesium. Ook in de carrosserie en in het onderstel is aluminium toegepast op plaatsen waar dat mogelijk is. Bovendien kan op deze wijze de BMW typische en optimale gewichtsverdeling van 50:50 tussen voor- en achteras uitstekend bereikt worden. Deze maatregelen zorgen naast minder brandstofverbruik ook voor een betere acceleratie, betere handling en een kortere remweg.

Optimale benutting van vermogen. Door nevenaggregaten van de motor alleen te laten werken als dat nodig is, kan de output van de motor optimaal benut worden. In dit kader worden bijvoorbeeld de waterpomp en de oliepomp niet meer continue aangedreven door de motor maar worden deze - nu elektrische - pompen alleen ingeschakeld als dit nodig is. Zo werkt de waterpomp niet bij een koude motor, waardoor deze eerder op temperatuur komt en dus minder schadelijke stoffen uitstoot. Bovendien verbruikt deze pomp zelf slechts één tiende van wat een conventionele waterpomp aan energie verbruikt.

Optimale stroomlijn. Door toepassing van beweegbare lamellen in de grille, kan de stroomlijn worden aangepast aan de rijsnelheid en koelbehoefte van de motor. Door de lamellen te sluiten, worden onnodige wervelingen in de motorruimte op hogere snelheid voorkomen. Vermindering van rolweerstand. Door standaard banden met een lagere rolweerstand te monteren wordt het brandstofverbruik verder gereduceerd.