Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: Ondernemers schakelen politie niet in bij diefstal door personeel
Datum: 26/03/2007

Ondernemers in de detailhandel zijn huiverig voor het inschakelen van politie als het gaat om diefstal door eigen personeel. Minder dan 10% neemt deze stap. Dat blijkt uit een onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel onder ruim 900 detaillisten. Over het algemeen wordt de schade verrekend met het salaris en wordt een waarschuwing gegeven.

De meest genoemde vorm van interne criminaliteit is het âpikkenâ van tijd. In een op de vijf bedrijven heeft men te maken met medewerkers die bewust te kort werken of te lang pauzeren. 17 % van de ondervraagde bedrijven geeft aan geconfronteerd te zijn met verduistering van goederen. Het verlenen van âextra kortingenâ aan familie en bekenden en andere vormen van fraude tijdens de verkoop komt in een op de acht bedrijven voor. Dat is even vaak als het verduisteren van geld. Ook dat komt in 8% van de bedrijven voor.

Interne criminaliteit afgenomen
De interne criminaliteit in de detailhandel neemt af. Een op de vijf bedrijven noteert verbetering, bij driekwart van de bedrijven is de schade gelijk gebleven. Slecht 3 % van de ondernemers geeft aan dat de interne criminaliteit het afgelopen jaar is toegenomen. De toename werd met name geconstateerd door grotere ondernemingen. Bij bedrijven met meer dan 25 medewerkers spreekt nog 22% van een toename.

Behoefte aan afspraken
Uit het onderzoek blijkt ook duidelijk dat ondernemers die geconfronteerd worden met interne criminaliteit nieuwe afspraken met medewerkers gaan maken of bestaande afspraken weer opnieuw onder de aandacht brengen. Volgens Hendrik-Jan Kaptein, beleidsmedewerker winkelcriminaliteit bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is dat ook de goede aanpak. âUit andere onderzoeken en contacten blijkt dat ook medewerkers graag helder hebben wat wel en niet mag. Juist als de regels niet duidelijk zijn wordt een bedrijf gevoelig voor interne criminaliteit. Dat levert niet alleen schade op maar is, en dat is misschien wel zeker zo belangrijk, ook negatief voor de sfeer in het team.â

Dilemmaâs bespreken
âInterne criminaliteit blijkt echter nog steeds een heel lastig onderwerp om aan de orde te stellen. Immers een ondernemer wil geen motie van wantrouwen afgeven. Het HBD heeft daarom een spelmethode ontwikkeld die het makkelijker moet maken binnen een team te praten over de waarden en normen binnen een bedrijf. Met het Dilemmaspel worden aan de spelers denkbeeldige situaties voorgelegd en er wordt gevraagd hoe de spelers zouden reageren. Wat zou jij doen alsâ¦. Dat leidt, zo blijkt uit de tests van het spel, tot levendige discussies. En, het leidt vaak tot het verversen van de afspraken. Bovendien rekenen wij er op dat doordat er gesproken wordt over denkbeeldige, maar wel zeer herkenbare situaties, er nog lang over het spel wordt nagedacht.

Dilemmaspel, introductie op Food Week
Het Dilemmaspel is geïntroduceerd op de Food Week in Utrecht (26 â 28 maart). Daar kan het spel worden gespeeld op de stand van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Het spel kost ⬠13,50 exclusief btw en verzendkosten. Detailhandelondernemingen betalen (indien zij hun CRK-nummer vermelden) ⬠10,00. Meer uitleg over het spel en verkoopinformatie staat op www.stopwinkelcriminaliteit.nl