Stichting Natuur en Milieu

Natuur en Milieu en 3 technische universiteiten ontvouwen uitnodigende mobiliteitsvisie

27 maart 2007 - Vandaag onthullen Natuur en Milieu en de drie technische universiteiten van Delft, Eindhoven en Enschede hun visie op automobiliteit in de toekomst: c,mm,n. De eerste open-source auto ter wereld en een uitnodiging aan geïnteresseerden om samen te werken aan de ontwikkeling van het concept. c,mm,n is een nulemissie 2+2 family car op duurzaam opgewekte waterstof. Én c,mm,n is een prachtig staaltje communicatietechnologie, die individuele mobiliteit optimaliseert door allerlei vormen van samenwerking tussen automobilisten mogelijk te maken. De initiatiefnemers willen met het project de markt voor schone, toekomstgerichte mobiliteit aanjagen.

c,mm,n. your mobility. our c,mm,n future
De presentatie van drie levensechte 1:1 modellen (zg. mock-ups) is tijdens de gehele AutoRAI te beleven in een enorme, 5 meter hoge groene auto midden in de Europahal. Het paviljoen heeft van alles te bieden voor jong en oud: de Key Ring Game brengt de automobilist van de toekomst langs de actuele milieuvriendelijke modellen op het RAI-complex, de mobiliteitstest meet kennis van milieuvriendelijk én goedkoop autorijden en in het Interior Lab wordt de bezoeker onderwor-pen aan de experimenteerdrang van de studenten.

Open-source
c,mm,n is de eerste echte open-source auto ter wereld. Dit wil zeggen dat ontwikkeling van de auto plaatsvindt in een online gemeenschap, vergelijkbaar met Wikipedia of Linux. De bouwteke-ningen en blauwdrukken van c,mm,n zijn vrij via internet beschikbaar, zodat men naar eigen in-zicht ideeën en aanpassingen kan toevoegen. Voorwaarde is dat ook de toegevoegde ideeën weer aan de community worden teruggegeven.

Innovatie in techniek en samenwerking
De gebruikte technologie van een met waterstof gevoed brandstofcelsysteem, de lichte en aërodynamische vormgeving en de vele mogelijkheden voor hergebruik en recycling maken van c,mm,n een duurzame auto. De hybride aandrijving van de vier in de wielnaven geplaatste elektromotoren is superzuinig en superschoon. Tijdens het rijden wordt slechts water uitgestoten en remenergie wordt teruggewonnen voor later gebruik. De milieuvriendelijkheid wordt echter ook bepaald door de uitgekiende mogelijkheden voor samenwerking tussen gebruikers. Gezamenlijke route- en rit-planning, afleveren van goederen in de geparkeerde auto, waarschuwingssystemen voor gevaarlijke of vertragende wegsituaties: de c,mm,n-rijders wisselen voortdurend informatie uit om anderen én zichzelf te helpen.

Startschot
De presentatie van c,mm,n op het paviljoen Auto in de Toekomst in de Europahal vormt een mijl-paal in de intensieve samenwerking tussen de initiatiefnemers en een imposante lijst van bedrij-ven, waaronder hoofdpartners Rabobank en Athlon Car Lease. Naast een mijlpaal is c,mm,n echter vooral een startschot voor mensen en organisaties om mee te denken en bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het concept. Athlon Car Lease, DHV en nemen samen met de initiatiefnemers hiertoe het voortouw. Onder aan dit persbericht treft u een volledig overzicht van de ruim 30 partners van het project.

Uitgebreide informatie over de c,mm,n vindt u op www.autoindetoekomst.nl.

Op het paviljoen vinden tijdens de AutoRAI nog diverse activiteiten plaats. Onder andere op 3 april (16.30 17.30) een debat Mobiliteit in de stad van de toekomst met onder andere Mirjam de Rijk (Natuur en Milieu) en Tjeerd Herrema (wethouder verkeer Amsterdam).

Over de partners
Natuur en Milieu nam het initiatief voor dit project met een uitdaging aan de drie technische uni-versiteiten om een aantrekkelijke en duurzame auto te realiseren. De milieuorganisatie wil hiermee de markt voor duurzame mobiliteit in een stroomversnelling brengen, door het publiek te informe-ren en interesseren en de auto-industrie uit te dagen. De AutoRAI 2007 biedt hiervoor een uitstekend platform.

Duurzame ontwikkeling speelt een belangrijke rol in zowel het onderzoek als het onderwijs aan de TU Delft. Onder de vele bachelor- en masteropleidingen biedt de TU Delft de mastervariant Auto-motive Design. In deze variant komen naast esthetische en technische aspecten van het ontwerp van een auto ook integraal ontwerpen en de strategische aspecten aan de orde. Delft tekende voor de uitwerking van het concept van de auto en het ontwerp van exterieur en interieur.

Natuurlijk ging de TU Eindhoven in op de uitdaging die is neergelegd in dit project: ontwerp een auto die veilig, duurzaam, mooi en comfortabel is en waar de consument in geïnteresseerd is. Sterker nog, naast het ontwerp van het exterieur, interieur en de communicatie van bestuurder met de omgeving, is het uitwerken van een concept tot een rijdende auto een essentiële schakel. En daarvoor ben je bij de TU/e aan het juiste adres. TU/e tekende voor de aandrijving en de op-hanging van c,mm,n.

De Universiteit Twente (UT) is een ondernemende researchuniversiteit. Als enige campusuniversiteit in Nederland verzorgt zij onderwijs en onderzoek in wetenschapsgebieden die variëren van psychologie en bestuurskunde tot technische natuurkunde en biomedische technologie. Aan het project Auto in de Toekomst is meegewerkt vanuit twee afdelingen van de faculteit Construerende Technische Wetenschappen: het Centre for Transport Studies en de afdeling Industrieel Ontwer-pen. De UT tekende voor toekomstscenarios voor 2020 en de gebruikte communicatietechnologie.

Athlon Car Lease wil concreet bijdragen aan innovatieve oplossingen voor duurzame mobiliteit in Nederland. Een student van de TU Delft studeerde af op het aanpassen van de auto aan de behoef-te van de samenleving bij Athlon Car Lease.

Rabobank wil met haar leidende positie als duurzame bank in Europa op het gebied van duurzame mobiliteit vernieuwende financiële diensten aanbieden.

Initiatief en technische realisatie
Stichting Natuur en Milieu, Technische Universiteit Delft, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente

Hoofdpartners
Athlon Car Lease, Rabobank

Partners
AutoRAI 2007, DHV, Fonds 1818, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Nationale Post-code Loterij, Platform Duurzame Mobiliteit, , VSBfonds

Partners realisatie c,mm,n
Akzo Nobel, Alphatron Electronic Parts, Elmekanic, e-Traction, Eurogard, GE Plastics, Greijn Form Technics BV, Inalfa Roof Systems BV, Kleizen Modelmakerij, NedStack fuel cell technology BV, National Instruments, Philips, Royal Health Foam, Shell, Solidus, Strida, UNIT040, Vredestein, V-maxx Autosport

Meer informatie over de Auto in de Toekomst op de website

Publicatiedatum: 27-03-2007