Natuur en Milieu en 3 technische universiteiten ontvouwen uitnodigende
mobiliteitsvisie
27 maart 2007 - Vandaag onthullen Natuur en Milieu en de drie
technische universiteiten van Delft, Eindhoven en Enschede hun visie
op automobiliteit in de toekomst: c,mm,n. De eerste open-source auto
ter wereld en een uitnodiging aan geïnteresseerden om samen te werken
aan de ontwikkeling van het concept. c,mm,n is een nulemissie 2+2
family car op duurzaam opgewekte waterstof. Én c,mm,n is een prachtig
staaltje communicatietechnologie, die individuele mobiliteit
optimaliseert door allerlei vormen van samenwerking tussen
automobilisten mogelijk te maken. De initiatiefnemers willen met het
project de markt voor schone, toekomstgerichte mobiliteit aanjagen.
c,mm,n. your mobility. our c,mm,n future
De presentatie van drie levensechte 1:1 modellen (zg. mock-ups) is
tijdens de gehele AutoRAI te beleven in een enorme, 5 meter hoge
groene auto midden in de Europahal. Het paviljoen heeft van alles te
bieden voor jong en oud: de Key Ring Game brengt de automobilist van
de toekomst langs de actuele milieuvriendelijke modellen op het
RAI-complex, de mobiliteitstest meet kennis van milieuvriendelijk én
goedkoop autorijden en in het Interior Lab wordt de bezoeker
onderwor-pen aan de experimenteerdrang van de studenten.
Open-source
c,mm,n is de eerste echte open-source auto ter wereld. Dit wil zeggen
dat ontwikkeling van de auto plaatsvindt in een online gemeenschap,
vergelijkbaar met Wikipedia of Linux. De bouwteke-ningen en
blauwdrukken van c,mm,n zijn vrij via internet beschikbaar, zodat men
naar eigen in-zicht ideeën en aanpassingen kan toevoegen. Voorwaarde
is dat ook de toegevoegde ideeën weer aan de community worden
teruggegeven.
Innovatie in techniek en samenwerking
De gebruikte technologie van een met waterstof gevoed
brandstofcelsysteem, de lichte en aërodynamische vormgeving en de vele
mogelijkheden voor hergebruik en recycling maken van c,mm,n een
duurzame auto. De hybride aandrijving van de vier in de wielnaven
geplaatste elektromotoren is superzuinig en superschoon. Tijdens het
rijden wordt slechts water uitgestoten en remenergie wordt
teruggewonnen voor later gebruik. De milieuvriendelijkheid wordt
echter ook bepaald door de uitgekiende mogelijkheden voor samenwerking
tussen gebruikers. Gezamenlijke route- en rit-planning, afleveren van
goederen in de geparkeerde auto, waarschuwingssystemen voor
gevaarlijke of vertragende wegsituaties: de c,mm,n-rijders wisselen
voortdurend informatie uit om anderen én zichzelf te helpen.
Startschot
De presentatie van c,mm,n op het paviljoen Auto in de Toekomst in de
Europahal vormt een mijl-paal in de intensieve samenwerking tussen de
initiatiefnemers en een imposante lijst van bedrij-ven, waaronder
hoofdpartners Rabobank en Athlon Car Lease. Naast een mijlpaal is
c,mm,n echter vooral een startschot voor mensen en organisaties om mee
te denken en bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het
concept. Athlon Car Lease, DHV en
Uitgebreide informatie over de c,mm,n vindt u op
www.autoindetoekomst.nl.
Op het paviljoen vinden tijdens de AutoRAI nog diverse activiteiten
plaats. Onder andere op 3 april (16.30 17.30) een debat Mobiliteit
in de stad van de toekomst met onder andere Mirjam de Rijk (Natuur
en Milieu) en Tjeerd Herrema (wethouder verkeer Amsterdam).
Over de partners
Natuur en Milieu nam het initiatief voor dit project met een uitdaging
aan de drie technische uni-versiteiten om een aantrekkelijke en
duurzame auto te realiseren. De milieuorganisatie wil hiermee de markt
voor duurzame mobiliteit in een stroomversnelling brengen, door het
publiek te informe-ren en interesseren en de auto-industrie uit te
dagen. De AutoRAI 2007 biedt hiervoor een uitstekend platform.
Duurzame ontwikkeling speelt een belangrijke rol in zowel het
onderzoek als het onderwijs aan de TU Delft. Onder de vele bachelor-
en masteropleidingen biedt de TU Delft de mastervariant Auto-motive
Design. In deze variant komen naast esthetische en technische aspecten
van het ontwerp van een auto ook integraal ontwerpen en de
strategische aspecten aan de orde. Delft tekende voor de uitwerking
van het concept van de auto en het ontwerp van exterieur en interieur.
Natuurlijk ging de TU Eindhoven in op de uitdaging die is neergelegd
in dit project: ontwerp een auto die veilig, duurzaam, mooi en
comfortabel is en waar de consument in geïnteresseerd is. Sterker nog,
naast het ontwerp van het exterieur, interieur en de communicatie van
bestuurder met de omgeving, is het uitwerken van een concept tot een
rijdende auto een essentiële schakel. En daarvoor ben je bij de TU/e
aan het juiste adres. TU/e tekende voor de aandrijving en de
op-hanging van c,mm,n.
De Universiteit Twente (UT) is een ondernemende researchuniversiteit.
Als enige campusuniversiteit in Nederland verzorgt zij onderwijs en
onderzoek in wetenschapsgebieden die variëren van psychologie en
bestuurskunde tot technische natuurkunde en biomedische technologie.
Aan het project Auto in de Toekomst is meegewerkt vanuit twee
afdelingen van de faculteit Construerende Technische Wetenschappen:
het Centre for Transport Studies en de afdeling Industrieel
Ontwer-pen. De UT tekende voor toekomstscenarios voor 2020 en de
gebruikte communicatietechnologie.
Athlon Car Lease wil concreet bijdragen aan innovatieve oplossingen
voor duurzame mobiliteit in Nederland. Een student van de TU Delft
studeerde af op het aanpassen van de auto aan de behoef-te van de
samenleving bij Athlon Car Lease.
Rabobank wil met haar leidende positie als duurzame bank in Europa op
het gebied van duurzame mobiliteit vernieuwende financiële diensten
aanbieden.
Initiatief en technische realisatie
Stichting Natuur en Milieu, Technische Universiteit Delft, Technische
Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente
Hoofdpartners
Athlon Car Lease, Rabobank
Partners
AutoRAI 2007, DHV, Fonds 1818, Ministerie van Economische Zaken,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Nationale Post-code Loterij,
Platform Duurzame Mobiliteit,
Partners realisatie c,mm,n
Akzo Nobel, Alphatron Electronic Parts, Elmekanic, e-Traction,
Eurogard, GE Plastics, Greijn Form Technics BV, Inalfa Roof Systems
BV, Kleizen Modelmakerij, NedStack fuel cell technology BV, National
Instruments, Philips, Royal Health Foam, Shell, Solidus, Strida,
UNIT040, Vredestein, V-maxx Autosport
Meer informatie over de Auto in de Toekomst op de website
Publicatiedatum: 27-03-2007
Stichting Natuur en Milieu