Provincie Limburg

Limburg verovert weer 2e plek op de binnenlandse vakantiemarkt Tijdens de Conferentie Toerisme 2007: Inspiratie voor Innovatie! die

27 maart gehouden werd in Kasteel Daelenbroeck lichtte gedeputeerde Martin Eurlings een eerste tipje van de sluier op van de jaarlijkse toeristische trendrapportage die in juni verschijnt. Hij toonde zich verheugd dat Limburg in 2006 weer de tweede positie heeft veroverd op de binnenlandse vakantiemarkt. Hiermee is de doelstelling in het coalitieakkoord bereikt dat Limburg van de derde plaats in 2002 stijgt wat betreft het aantal vakantieovernachtingen naar de tweede plaats. Gedeputeerde Martin Eurlings: Ik ben trots op wat we de afgelopen jaren samen hebben bereikt. En het bedrijfsleven is nog volop in beweging, het ziet niet alleen nieuwe kansen in de markt maar pakt ze ook met twee handen aan. Dat is ook keihard nodig gelet op de toenemende mondiale concurrentie. Ook vanuit de Provincie zullen we de vernieuwing continu blijven aanjagen. De volledige trendrapportage met de resultaten van het Continu Vakantie Onderzoek over het vakantiejaar 2006 verschijnt op 28 juni 2007.

Eerste cijfers toerisme 2006
In 2006 brachten Nederlanders 17,8 miljoen vakanties door in eigen land, 3% meer dan in 2005. Hierbij werden 98,3 miljoen overnachtingen gemaakt, eveneens 3% meer dan in 2005.
Het aantal vakanties in Limburg steeg met 7% tot 2.164.000 en het aantal vakantieovernachtingen met 4% tot 10.858.000. Hiermee heroverde Limburg de tweede plek op de binnenlandse vakantiemarkt na deze in 2005 aan Brabant te hebben afgestaan. Het marktaandeel van Limburg op de binnenlandse vakantiemarkt is hiermee gegroeid tot 12,2%. Hiermee heeft Limburg het grootste marktaandeel bereikt sinds de Provincie Limburg deelneemt aan het Continu Vakantie Onderzoek. Ook lukt het steeds beter om de actieve senior naar Limburg te bereiken voor een vakantie in Limburg. Het aantal vakanties van senioren in de leeftijd 55-64 jaar is gestegen met 39% ten opzichte van 2005.

Conferentie Toerisme 2007
Innovatief ondernemerschap in de toeristische sector was dit jaar het centrale thema van de Conferentie Toerisme 2007. Innovatie wordt immers steeds belangrijker voor de toeristische sector. De toerist wordt steeds mondiger, heeft meer te kiezen dan ooit tevoren en maakt zijn keuzes impulsiever. De toeristische sector in Limburg moet om de concurrentie voor te blijven steeds sneller vernieuwen en de gast telkens weer een unieke beleving bieden die hij doorvertelt aan familie, vrienden en bekenden als hij thuis komt.

Welke kansen liggen er voor de toeristische sector om te vernieuwen, hoe kan het bedrijfsleven deze kansen verzilveren en op welke wijze kan innovatief ondernemerschap gestimuleerd worden? En wat zijn de kritische succesfactoren voor succesvolle innovatie in de toeristische sector? Deze vragen stonden tijdens de Conferentie Toerisme 2007 centraal. Meer informatie over de conferentie vindt u op www.conferentietoerisme.nl

27-3-2007 14:33