Limburg verovert weer 2e plek op de binnenlandse vakantiemarkt
Tijdens de Conferentie Toerisme 2007: Inspiratie voor Innovatie! die
27 maart gehouden werd in Kasteel Daelenbroeck lichtte gedeputeerde
Martin Eurlings een eerste tipje van de sluier op van de jaarlijkse
toeristische trendrapportage die in juni verschijnt. Hij toonde zich
verheugd dat Limburg in 2006 weer de tweede positie heeft veroverd op
de binnenlandse vakantiemarkt. Hiermee is de doelstelling in het
coalitieakkoord bereikt dat Limburg van de derde plaats in 2002 stijgt
wat betreft het aantal vakantieovernachtingen naar de tweede plaats.
Gedeputeerde Martin Eurlings: Ik ben trots op wat we de afgelopen
jaren samen hebben bereikt. En het bedrijfsleven is nog volop in
beweging, het ziet niet alleen nieuwe kansen in de markt maar pakt ze
ook met twee handen aan. Dat is ook keihard nodig gelet op de
toenemende mondiale concurrentie. Ook vanuit de Provincie zullen we de
vernieuwing continu blijven aanjagen. De volledige trendrapportage met
de resultaten van het Continu Vakantie Onderzoek over het vakantiejaar
2006 verschijnt op 28 juni 2007.
Eerste cijfers toerisme 2006
In 2006 brachten Nederlanders 17,8 miljoen vakanties door in eigen
land, 3% meer dan in 2005. Hierbij werden 98,3 miljoen overnachtingen
gemaakt, eveneens 3% meer dan in 2005.
Het aantal vakanties in Limburg steeg met 7% tot 2.164.000 en het
aantal vakantieovernachtingen met 4% tot 10.858.000. Hiermee heroverde
Limburg de tweede plek op de binnenlandse vakantiemarkt na deze in
2005 aan Brabant te hebben afgestaan. Het marktaandeel van Limburg op
de binnenlandse vakantiemarkt is hiermee gegroeid tot 12,2%. Hiermee
heeft Limburg het grootste marktaandeel bereikt sinds de Provincie
Limburg deelneemt aan het Continu Vakantie Onderzoek.
Ook lukt het steeds beter om de actieve senior naar Limburg te
bereiken voor een vakantie in Limburg. Het aantal vakanties van
senioren in de leeftijd 55-64 jaar is gestegen met 39% ten opzichte
van 2005.
Conferentie Toerisme 2007
Innovatief ondernemerschap in de toeristische sector was dit jaar het
centrale thema van de Conferentie Toerisme 2007. Innovatie wordt
immers steeds belangrijker voor de toeristische sector. De toerist
wordt steeds mondiger, heeft meer te kiezen dan ooit tevoren en maakt
zijn keuzes impulsiever. De toeristische sector in Limburg moet om de
concurrentie voor te blijven steeds sneller vernieuwen en de gast
telkens weer een unieke beleving bieden die hij doorvertelt aan
familie, vrienden en bekenden als hij thuis komt.
Welke kansen liggen er voor de toeristische sector om te vernieuwen,
hoe kan het bedrijfsleven deze kansen verzilveren en op welke wijze
kan innovatief ondernemerschap gestimuleerd worden? En wat zijn de
kritische succesfactoren voor succesvolle innovatie in de toeristische
sector? Deze vragen stonden tijdens de Conferentie Toerisme 2007
centraal. Meer informatie over de conferentie vindt u op
www.conferentietoerisme.nl
27-3-2007 14:33
Provincie Limburg