Ingezonden persbericht


Europese jeugd weinig politiek actief

Nederlanders in achterhoede

Den Haag, 27 maart 2007 - Politiek activisme staat laag op de prioriteitenlijst van jonge Europeanen. Slechts 3,5 procent van de Nederlandse en 1,9 procent van Engelse jongeren deed mee aan een betoging afgelopen jaar tegen 43 procent van de Spaanse jongeren. De Nederlanders en Engelsen vormen de Europese achterhoede. Dit blijkt uit pan-Europees onderzoek van de Future Foundation, een denktank die consumentengedrag onderzoekt en voorspelt.

Gemiddeld ziet minder dan één op zeven Europese jongeren zichzelf meestappen in een openbare betoging. Hoewel jongeren van 15-24 jaar meer geneigd zijn om deel te nemen aan een openbare betoging dan welke andere leeftijdsgroep dan ook, is het aantal dat dit werkelijk doet, beperkt.

De Europese 15-24-jarigen profileren zich op politiek vlak even rechts als de 40-54-jarigen, vooral in Tsjechië, Estland, VK, Hongarije, Nederland, Noorwegen, Portugal en Slowakije.

Tijdens de recentste nationale verkiezingen stemden slechts 52 procent van de Europeanen van 18 tot 24, in vergelijking met 76 procent van de algemene bevolking.

Ook zijn jongeren minder geneigd om producten of merken te boycotten dan oudere leeftijdsgroepen (11 procent in vergelijking met 16 procent in de algemene bevolking).

Hans Gillis Regional Director Central Europe van Experian: "Het toenemende individualisme leidt ertoe dat de meningen van jonge mensen erg verschillen naargelang hun leeftijd, land en het onderwerp. Terwijl sommige houdingen van jongeren geen gelijke tred houden met deze van de generatie van hun ouders, zou dit gewoon een vorm van rebellie kunnen zijn als gevolg van een overweldigende keuze en opportuniteit. Voor marketingmensen is het belangrijker dan ooit om het inzicht in jonge mensen onophoudelijk in vraag te stellen om oubollige stereotypes te voorkomen."

U kunt het gehele onderzoek opvragen via: maurits.blok@pleon.com

Over Future Foundation
The Future Foundation, een bedrijf van Experian, is een internationale consumentendenktank en strategische consultant. The Future Foundation is gespecialiseerd in het schetsen van socio-economische veranderingen en consumentengedrag en zorgt voor informatief onderzoek, analyse en commentaar. Deze onderzoeken en analyses worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, als inspiratie voor marketing- en communicatieprogramma's en om de bewustmaking van de bredere werkomgeving in klantenorganisaties te stimuleren.

Over Experian
Experian Group Limited is genoteerd op de London Stock Exchange (EXPN). Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Dublin, Ierland en operationele kantoren in Costa Mesa, California en Nottingham, VK. Experian stelt meer dan 12.500 mensen in 34 landen over heel de wereld te werk en ondersteunt klanten in meer dan 60 verschillende landen. De jaarlijkse verkoop bedraagt ¤2,5 miljard ($3,1 miljard/£1,7 miljard). Voor meer informatie www.experiangroup.com

Voor meer informatie

Maurits Blok
Pleon
020 - 487 4000
maurits.blok@pleon.com

Hans Gillis
Experian
070 - 440 4413 of 06 - 5122 8136