Air Berlin presenteert sterk resultaat over 2006

27.03.2007 / 18:38 / Rubriek: Informatief / Organisatie:

Air Berlin presenteert sterk resultaat over 2006

BERLIJN, Duitsland, March 27 /PRNewswire/ --


- Air Berlin koopt LTU


- Code share nu met Condor in plaats van TUIfly

Air Berlin PLC leverde voor het jaar 2006 een winst van 50,1 miljoen euro na een verlies van 115,9 miljoen euro het jaar daarvoor. De op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland slaagde niet alleen in de verhoging van de omzet maar ook in een reductie van de kosten. Air Berlin maakt bovendien bekend LTU, de luchtvaartmaatschappij uit Düsseldorf, voor 100 procent over te nemen. Het Air Berlin-concern wordt daarmee de grootste aanbieder in de belangrijkste bronmarkt. In het verzorgingsgebied van de luchthaven Düsseldorf leven 18 miljoen mensen. De uit de overname ontstane synergie beloopt tussen de 70 en 100 miljoen euro. Air Berlin verruilt verder zijn code share-partner; Condor komt in de plaats van TUIfly.

De balans

"Met het resultaat zijn we meer dan tevreden", verklaarde Chief Financial Officer Ulf Hüttmeyer. Air Berlin heeft in het jaar 2006 de winst per beschikbare zitplaatskilometer (ASK) met 11 procent kunnen laten stijgen. Het aandeel van de seat only-verkoop, die de onderneming verregaand onafhankelijk maakt van de prijsdruk van de grote Duitse touroperators, is van 56 naar 60 procent van de vluchtomzet gestegen. Toch is ook het touroperator-aandeel in absolute cijfers gestegen: van 497 naar 590 miljoen euro. Dit komt overeen met een stijging van 18,8 procent.

In totaal bedroeg de jaaromzet 2006 1,57 miljard euro. Na 1,22 miljard euro in het jaar daarvoor is dat een toename van 29,6 procent.
"Daaraan heeft zowel onze goede organische passagiersgroei als de overname van dba bijgedragen, waarvan de cijfers sinds september in onze balans meetellen", deelde Hüttmeyer mee. Zonder dba is de Air Berlin-omzet met 16,2 procent tot 1,41 miljard euro gestegen.

De kostenvoordelige internetverkoop krijgt bij Air Berlin steeds meer betekenis. Deze is in vergelijking met het jaar daarvoor met 33,5 procent gestegen, van 322 naar 430 miljoen euro. Dit is 50 procent van de seat only-verkoop. Heuglijk is ook de stijging van de aanvullende inkomsten (ancillary revenues) met 90 procent van 30,8 naar 58,1 miljoen euro. De operatieve kosten per ASK (zonder brandstof) konden met 6,3 procent worden verlaagd. Het aandeel van de brandstofkosten aan de omzet is echter van 19,7 tot 22 procent gestegen. Een factor die voor de gehele branche geldt.

Het operatieve resultaat (EBIT voor rente en belastingen) kon in vergelijking met het voorafgaande jaar met rond 70 miljoen euro worden verbeterd: van -5,5 naar +64,1 miljoen euro. De EBIT-marge bedraagt 4,1 procent. Voor het lopende jaar verwacht Hüttmeyer een toename naar 6 tot 7 procent. Dit zou overeenkomen met de synergie-effecten ter hoogte van 31 miljoen euro die uit de dba-overname voor het jaar 2007 worden verwacht.

Ook het netto financiële resultaat heeft zich positief ontwikkeld. Terwijl in het jaar 2005 nog 65,4 miljoen euro uit (non cash) valuta-effecten op het resultaat drukten, heeft men het in 2006 door de invoering van veiligheidsmaatregelen voor rente en vreemde valuta en ondanks de IPO-kosten van 13,7 miljoen euro tot -19,7 miljoen euro kunnen reduceren. Vergelijkbaar is het met de belastingen. In 2005 belastten rond 45 miljoen euro het resultaat terwijl men over 2006 met een positieve bijdrage van 4,9 miljoen euro rekening kan houden.

Het aandeel eigen vermogen bedroeg op de peildatum 31-12-2006 28,2 procent - na 18,6 procent in het vorige jaar. De winst per aandeel bedraagt 0,95 euro. "Daarmee hebben we de doelen die wij onszelf bij de beursgang hadden gesteld, niet alleen behaald maar zelfs nog overtroffen", verklaart Ulf Hüttmeyer. Voor het lopende jaar verwacht hij voorts een passagier- en omzetgroei "boven het branchegemiddelde - hoewel in het algemeen niet meer op een yield-stijging met twee cijfers te rekenen is."

De LTU-aankoop

Het LTU-koopcontract werd maandagavond in Berlijn notarieel vastgelegd. De koopprijs van het eigen kapitaal van LTU bedraagt 140 miljoen euro en er worden tussen 190 en 200 miljoen euro aan netto financiële verplichtingen van LTU overgenomen. Om werkzaam te worden is nog de toestemming van de Duitse mededingingsautoriteit nodig. De aankoop zal grotendeels door een in de nabije toekomst door te voeren gecombineerde financiering met een totaal volume van ca. 250 miljoen euro uit de uitgifte van nieuwe aandelen en een converteerbare obligatielening worden gefinancierd, waarbij nieuwe aandelen tot 10 procent van het huidige stamkapitaal worden uitgegeven en het grotere deel uit de converteerbare obligatielening afkomstig zal zijn. Aanvullend op de financiering van de koopsom worden deze middelen voor de herfinanciering van ca. 100 miljoen euro LTU-schulden en voor de herfinanciering van ca. 50 miljoen euro Air Berlin-verplichtingen gebruikt.

"Met de overname van LTU volgen wij de wensen van de markt. Veel van onze klanten, die vooral onze service waarderen, vragen ons al sinds jaren ook long haul aan te bieden. Dat kunnen wij nu doen aangezien wij met onze Europese verbindingen en binnenlandse vluchten binnen Duitsland over het noodzakelijke feeder-netwerk beschikken", lichtte Air Berlin-chef Joachim Hunold toe.

Hunold verwacht door de integratie van LTU in het Air Berlin-concern jaarlijkse synergie-effecten tussen 70 en 100 miljoen euro. Hierbij noemde hij onder andere gezamenlijke inkoop en verkoop, afstemming van de dienstregeling alsmede kostenverlaging door kwantumkorting op luchthavens. Herstructureringen zijn weliswaar niet uitgesloten maar het schrappen van arbeidsplaatsen bij LTU is niet het doel van de overname. Hunold: "Als wij als concern verder willen groeien, hebben wij goede en gemotiveerde medewerkers nodig. Ik ken nog vele collega's uit de tijd van mijn vroegere LTU-functie. Dat was de succesvolste tijd in de geschiedenis van deze luchtvaartmaatschappij. Omdat ik in LTU en haar medewerkers geloof, zie ik ook perspectief voor de onderneming."

LTU zal in het Air Berlin-concern een juridisch zelfstandige onderneming met een eigen directie blijven. Ook de naam LTU zal eerst blijven bestaan. In het Europese verkeer zal echter een naadloze integratie van de LTU-routes in het netwerk van Air Berlin komen. LTU heeft momenteel 15 toestellen voor medium haul en 11 voor long haul in bedrijf. De belangrijkste bestemmingen zijn de Dominicaanse Republiek, de Verenigde Staten, Thailand, de Canarische Eilanden, Noord-Afrika en Turkije. De onderneming voorzag op de peildatum 31 december 2.244 mensen van werk en vervoerde vorig jaar 5,3 miljoen passagiers. Air Berlin had in dezelfde periode 16,8 miljoen passagiers, vliegt op dit moment met 93 vliegtuigen en heeft ongeveer 4.000 medewerkers.

In het Europese verkeer wordt Air Berlin door de aankoop van LTU na Ryanair, Air France/KLM en Lufthansa de op drie na grootste aanbieder van vliegreizen. De mogelijke verbetering van de aanwezigheid op luchthaven Düsseldorf is één van de voornaamste redenen voor de aankoop geweest, zei Hunold. "Het verzorgingsgebied van luchthaven Düsseldorf is de belangrijkste markt in Duitsland - en na Londen de belangrijkste in Europa. Als gevolg van de slechts beperkt beschikbare slots hadden wij daar op eigen kracht niet verder kunnen groeien", verklaarde Hunold.

De code share-overeenkomst

Air Berlin wijzigt bovendien zijn code share-partner; Condor komt in plaats van TUIfly. Joachim Hunold ziet in de code share-overeenkomst met Condor voordelen voor zowel de klanten als de betrokken ondernemingen. Air Berlin, LTU en Condor zullen hun dienstregelingen op elkaar afstemmen en wederzijds tickets verkopen. De vliegtuigen van de drie ondernemingen zullen bijvoorbeeld niet meer parallel naar dezelfde bestemming vliegen maar op verschillende dagen.

De tot het reisconcern Thomas Cook behorende Condor beschikt momenteel over 36 vliegtuigen en vervoerde in het afgelopen jaar 7,8 miljoen passagiers. Door de code share met LTU verhogen beide ondernemingen hun competentie op de lange afstand. Terwijl LTU en Condor bij de verkoop vooral op touroperators en reisbureaus inzetten, zijn bij Air Berlin de seat only-verkoop en internet dominant. Bovendien heeft de Berlijnse luchtvaartmaatschappij al een groot aandeel zakenreizigers.

Van de verkoopkracht van Air Berlin heeft in de afgelopen jaren de tot het TUI-concern behorende airline 'Hapagfly' geprofiteerd. Als de winterdienstregeling 2006/2007 afloopt, beëindigt Air Berlin de code share met deze onderneming. Als reden daarvoor noemt Hunold de nieuwe positionering van de in 'TUIfly' omgedoopte maatschappij als concurrent. Er zou ook een merkbare terughoudendheid bij de touroperatorklanten bestaan die hun gasten niet graag op toestellen van de concurrent TUI geboekt zien. Touroperator TUI blijft evenwel klant van Air Berlin.

Deelname aan Belair

Air Berlin PLC is van plan een aandeel van 49 procent in de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Belair Airlines AG te verwerven. Dit deelde de directie dinsdag in Berlijn mee. Belair is een dochtermaatschappij van de Hotelplan-groep, die op haar beurt voor 100 procent bij het handelsconcern Migros hoort. De Hotelplan AG is een internationaal actieve reisorganisatie met een omzet van rond 2 miljard Zwitserse Franken. Belair heeft momenteel drie vliegtuigen in bedrijf: twee Boeing 757-200 en een Boeing 767-300. Terwijl Air Berlin een versterking van zijn activiteiten op de Zwitserse markt nastreeft, ziet Hotelplan voordelen als Belair voor de verkoop en logistiek bij Air Berlin wordt aangesloten. Met betrekking tot de koopsom werd stilzwijgen afgesproken. Voor de werkzaamheid van de overeenkomst is nog de toestemming van de mededingingsautoriteit nodig.

Contact pers:
Peter Hauptvogel
Director of Corporate Communications Air Berlin
Tel.: +49-30-3434-1500
Fax: +49-30-3434-1509
Mail: abpresse@airberlin.com

Contact:

Contact pers: Peter Hauptvogel, Director of Corporate Communications Air Berlin, Tel.:
+49-30-3434-1500, Fax: +49-30-3434-1509, Mail: abpresse@airberlin.com