CDA

006] 27 maart 2007 - Persbericht -
Europees Parlement voor meer marktwerking openbaar vervoer

Door nieuwe spelregels voor het openbaar vervoer in Europa zal meer marktwerking ontstaan. Dat is de uitkomst van een stemming in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Corien Wortmann is tevreden met de koers van het parlement waarin gekozen is voor gematigde marktwerking met keuzemogelijkheden voor de lidstaten.

Deze wetgeving zal openbaar vervoerbedrijven in Europa meer rechtszekerheid bieden en dat is hard nodig.

Corien Wortmann-Kool: 'Voorop moet staan dat de nieuwe spelregels zorgen voor meer kwaliteit voor de reiziger, daarom is het goed dat openbaar aanbesteden het leidende principe is, net zoals in Nederland. Uitzonderingen zijn wel nodig omdat er grote verschillen bestaan tussen lidstaten en (stads)regio's.'

Voor Nederland is het belangrijk dat spoorconcessies via onderhands aanbesteden, zoals 'ons NS-contract', mogelijk blijft. Er was een belangrijke stroming in het Parlement die alsnog de liberalisering van het nationaal spoorvervoer wilde doordrukken, iets wat bij de behandeling van het derde spoorpakket niet was gelukt. Ook nu weer was er gelukkig een meerderheid tegen, al was het een krappe overwinning.

Door de nieuwe regels komt er meer duidelijkheid voor vervoersondernemingen die over de grens actief zijn. 'Het principe van eerlijke concurrentie wordt gewaarborgd, doordat overheidsondernemingen niet in andere lidstaten de markt op mogen', Aldus Corien Wortmann-Kool. In veel Europese landen is op dit moment bij het openbaar vervoer nog sprake van monopolies in overheidshanden. Ook in de toekomst blijft het onder strikte voorwaarden voor lokale overheden mogelijk om het openbaar vervoer zelf te regelen. Maar die bedrijven kunnen dus niet meedoen in aanbestedingsprocedures elders in Europa.

---

Syndicatie
Samen werken, samen leven

Groter formaat: Klik hier