NEN


Ontwikkelingen rond ISO/IEC 20000

maandag 26 maart 2007, 13:13

In korte tijd heeft de norm ISO/IEC 20000 een grote belangstelling weten te wekken onder degenen die zich bezighouden met IT-servicemanagement. Niet verwonderlijk, omdat met deze norm het kostenbeheersing in de IT-sector sterk kan worden verbeterd. Wat gebeurt er allemaal rond ISO/IEC 20000?

In de IT-sector is een grote behoefte aan kwaliteitsdenken en inzicht in de wijze waarop IT-dienstverlening tot stand komt. De klant wil weten wat het vakmanschap is, zowel technisch als qua aansturing, van een IT-servicemanagementorganisatie. ISO/IEC 20000 geeft richtlijnen die de interne of externe IT-servicemanagementorganisatie kan gebruiken om aan te tonen dat haar processen voor de levering van IT-diensten op 'best practices' zijn gebaseerd en dus volgens ISO/IEC 20000 verlopen. Dat is van belang voor organisaties die de kwaliteit van hun IT-dienstverlening willen verbeteren, voor organisaties die (een deel van) hun IT-diensten willen uitbesteden en voor IT-dienstverleners als basis voor certificering en benchmarking.

Praktijkgids ISO/IEC 20000
Voor ISO/IEC 20000 is nu een praktijkgids verschenen. Deze praktijkgids is een praktische leidraad voor het inrichten van een IT-servicemanagementorganisatie volgens ISO/IEC 20000. Het boek bevat handvatten om een IT-servicemanagementorganisatie hierin te begeleiden, ondersteund door praktijkvoorbeelden van IT-leverancier EDS-ITO. De auteur van deze praktijkgids, Simon Bos, is principal consultant bij Bos+Cohen Strategie Adviseurs. Hij voert reorganisatieprojecten en interim-opdrachten uit voor IT-servicemanagementorganisaties. Hij is terzijde gestaan door een reviewteam van praktijkdeskundigen.

Nieuwe ontwikkelingen
De opkomst van IT-servicemanagement en het uitbesteden van werkzaamheden zoals het, bouwen, beheren en onderhouden van systemen, brengen diverse ontwikkelingen met zich mee. Zo zijn er in 2006 verschillende projecten gestart voor het ontwikkelen van normen over risico's, investeringen en exploitatiekosten in relatie tot ICT. Dit gebeurt onder regie van de technische commissie ISO/IEC JTC1/ SC7 'Software and system engineering'. Een afgestemde samenhang tussen 'ICT Governance', 'IT Operations' (exploitatie) en ontwikkeling van programmatuur en computersystemen speelt een belangrijke rol.

Normenwegwijzer ICT Governance en IT-servicemanagement NEN werkt aan een normenwegwijzer ICT Governance en IT-servicemanagement om de kortste weg te kunnen bewandelen naar de juiste normen. Deze wegwijzer is bestemd voor informatiemanagers, ICT-servicemanagers, architecten en ontwikkelaars.