NEN
Ontwikkelingen rond ISO/IEC 20000
maandag 26 maart 2007, 13:13
In korte tijd heeft de norm ISO/IEC 20000 een grote belangstelling
weten te wekken onder degenen die zich bezighouden met
IT-servicemanagement. Niet verwonderlijk, omdat met deze norm het
kostenbeheersing in de IT-sector sterk kan worden verbeterd. Wat
gebeurt er allemaal rond ISO/IEC 20000?
In de IT-sector is een grote behoefte aan kwaliteitsdenken en inzicht
in de wijze waarop IT-dienstverlening tot stand komt. De klant wil
weten wat het vakmanschap is, zowel technisch als qua aansturing, van
een IT-servicemanagementorganisatie. ISO/IEC 20000 geeft richtlijnen
die de interne of externe IT-servicemanagementorganisatie kan
gebruiken om aan te tonen dat haar processen voor de levering van
IT-diensten op 'best practices' zijn gebaseerd en dus volgens ISO/IEC
20000 verlopen. Dat is van belang voor organisaties die de kwaliteit
van hun IT-dienstverlening willen verbeteren, voor organisaties die
(een deel van) hun IT-diensten willen uitbesteden en voor
IT-dienstverleners als basis voor certificering en benchmarking.
Praktijkgids ISO/IEC 20000
Voor ISO/IEC 20000 is nu een praktijkgids verschenen. Deze
praktijkgids is een praktische leidraad voor het inrichten van een
IT-servicemanagementorganisatie volgens ISO/IEC 20000. Het boek bevat
handvatten om een IT-servicemanagementorganisatie hierin te
begeleiden, ondersteund door praktijkvoorbeelden van IT-leverancier
EDS-ITO. De auteur van deze praktijkgids, Simon Bos, is principal
consultant bij Bos+Cohen Strategie Adviseurs. Hij voert
reorganisatieprojecten en interim-opdrachten uit voor
IT-servicemanagementorganisaties. Hij is terzijde gestaan door een
reviewteam van praktijkdeskundigen.
Nieuwe ontwikkelingen
De opkomst van IT-servicemanagement en het uitbesteden van
werkzaamheden zoals het, bouwen, beheren en onderhouden van systemen,
brengen diverse ontwikkelingen met zich mee. Zo zijn er in 2006
verschillende projecten gestart voor het ontwikkelen van normen over
risico's, investeringen en exploitatiekosten in relatie tot ICT. Dit
gebeurt onder regie van de technische commissie ISO/IEC JTC1/ SC7
'Software and system engineering'. Een afgestemde samenhang tussen
'ICT Governance', 'IT Operations' (exploitatie) en ontwikkeling van
programmatuur en computersystemen speelt een belangrijke rol.
Normenwegwijzer ICT Governance en IT-servicemanagement
NEN werkt aan een normenwegwijzer ICT Governance en
IT-servicemanagement om de kortste weg te kunnen bewandelen naar de
juiste normen. Deze wegwijzer is bestemd voor informatiemanagers,
ICT-servicemanagers, architecten en ontwikkelaars.