Ingezonden persbericht


SPEECH VAN CBL-VOORZITTER KLAAS VAN DEN DOEL OP 27 MAART 2007 TIJDENS HET CBL WELL BEING CONGRES

Mevrouw de Minister, dames en heren,
Ik heet u van harte welkom op het CBL Well being congres.

Dames en heren, er is veel aan de hand in supermarktland. Overheid, NGO's en klanten verwachten veel van ons en terecht. We zijn een innovatieve sector die zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en ook graag wil nemen. Milieu, dierenwelzijn en het welzijn van onze klanten ligt ons na aan het hart. We willen niet alleen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen, we willen ze voor zijn en waar mogelijke de trend zetten. Genieten, gezond, gemak, kwaliteit, vers en duurzaam zijn dan ook steekwoorden die steeds terugkeren bij al ons denken en doen. Dat wij als sector niet alleen en binnen enkele maanden alle problemen bij de kop kunnen pakken en oplossen moge echter ook duidelijk zijn. En wat we vooral niet willen is onze klanten betuttelen en voorschrijven wat ze moeten of mogen eten en drinken. Wat we wel willen is onze klanten een zo breed mogelijke keuze geven en goed voorlichten zodat ze vervolgens op basis van eigen inzichten en motivatie een verantwoorde keuze kunnen maken. In dit kader kunt u vandaag ook dit congres zien.

U las het al op onze uitnodiging: De consument van tegenwoordig wil graag genieten van het leven. Nu het economisch tij mee zit zien we dat ook duidelijk terug aan de kassa van de supermarkt. Men kiest voor producten met een duidelijke toegevoegde waarde. Als het goed gaat met Nederland, dan let men minder op elke eurocent. Vorig jaar werden wij al verrast door een flinke omzetgroei, dit jaar beloven de cijfers een nóg mooier jaar. Nu al zitten we op een omzetgroei van ruim 5%. En dan hebben we een omzetknaller zoals Pasen volgende week nog in het verschiet. Onze verwachtingen zijn hooggespannen.

Dit is ook de tijd voor vernieuwing. De hoogwaardige producten en producten met toegevoegde waarde verkopen steeds beter. Mooie producten die het de consument makkelijk maken om snel een kwalitatief hoogwaardige maaltijd op tafel te zetten. We zien dan ook dat onze huismerken het goed doen en inclusief vers intussen een marktaandeel halen van 35 a 40%.

Smaak blijkt doorslaggevend te zijn voor onze klanten. Uit onderzoek van het Erasmus Food Management Instituut blijkt dat 89% het eens is met de stelling: "Ook al is ons voedsel nog zo goedkoop, gemakkelijk of gezond, als het niet lekker is dan koop ik het niet.". 93% vindt het belangrijk om gevarieerd te eten. Ook gemak speelt een grote rol. 28% brengt doordeweeks het liefst zo min mogelijk tijd in de keuken door.

In het huidige drukke bestaan zorgt men goed voor zichzelf. Niet alleen door lekker te eten, ook door bewuster te eten. Ook dat blijkt uit het onderzoek dat we hebben laten doen. 52% van de Nederlanders let bij het kopen van levensmiddelen vaak of vrijwel altijd op de ingrediënten van de producten. 58% let er ook vaak of vrijwel altijd op of de producten gezond zijn. 45% is geïnteresseerd in levensmiddelen die gezondheidsproblemen oplossen of helpen voorkomen.

In het hele Well being thema speelt uiteraard ook een gezond gewicht een rol. Verder blijkt dat 36% er bij het boodschappen doen ook op let of het overgewicht voorkomt of tegengaat. Daarbij blijkt dat niet alleen wij het logisch vinden dat we onze verantwoordelijkheid nemen. 53% van onze klanten verwacht ook dat de supermarkt hen actief helpt in de strijd tegen overgewicht. Als we dan vragen wat ze van de supermarkten verwachten dan geeft 71% aan dat supermarkten gezonde producten moeten promoten. 62% verwacht dat we fabrikanten aansporen om producten gezonder te maken en 59% wil graag informatie over de producten en ingrediënten krijgen. Onze klanten hebben een realistische kijk op de overgewichtproblematiek. Ze verwachten van ons ondersteuning in de vorm van informatie en voorlichting. En dat is precies de rol die de supermarkten voor zichzelf zien weggelegd. Het kan nooit zo zijn dat wij onze klanten bij de kassa wegen om ze dan vervolgens te verbieden chips te kopen! Die realistische kijk ontbreekt er bij andere organisaties nog wel eens aan. Neem nou de Consumentenbond. Ze zijn onlangs toegetreden tot het Platform Overgewicht, dat is mooi. Maar in plaats van constructief mee te denken is het eerste wat ze doen een frontale aanval op de supermarkten. We gaan graag met ze om tafel maar dan wel constructief.

Dames en heren, ander aspect van well being is het biologische assortiment. Biologische producten geven veel mensen een goed gevoel. Omdat men oog heeft voor de manier waarop de dieren gehouden worden, de manier waarop de producten tot stand zijn gekomen. Door de tijd die de producten krijgen om te rijpen en op smaak te komen. We hebben als supermarktsector de afgelopen jaren een heel veel inspanning gepleegd. Ondanks dat het economische tij tegen zat, hebben de supermarkten hun best gedaan om het biologische product over de bühne te krijgen. En we zijn daar als sector in geslaagd. Ondanks de tegenwind is biologisch de afgelopen jaren steeds, zij het met kleine stapjes, gestegen. Uit ons onderzoek blijkt dat 50% van onze klanten er op let of iets biologisch is. Maar, dat vinden we nog onvoldoende terug in de omzet. De meerwaarde van biologisch sluit naadloos aan bij de well being trend. Als we dit goed kunnen overbrengen aan onze klanten, zal het marktaandeel biologisch ongetwijfeld verder stijgen. De activiteiten vanuit de Task Force Biologisch van het ministerie van Landbouw zullen ons daarbij helpen.

Dames en heren, de consument wil weer verleid worden. Hierin is niet alleen het productaanbod belangrijk. Ook onze medewerkers spelen een belangrijke rol. Klanten winkelen het liefst in een supermarkt waar medewerkers rondlopen die je een goed gevoel geven. Omdat ze je vriendelijk begroeten als je binnenkomt. Omdat ze je iets kunnen vertellen over de producten die ze verkopen. Omdat ze uitstralen dat ze met veel plezier met hun vak bezig zijn. Kortom, medewerkers met liefde voor hun vak en met de benodigde vakkennis. Medewerkers die zich met hart en ziel inzetten om van hun supermarkt de beste supermarkt te maken. Mensen met Passie voor Food! Passie voor Food is dan ook het nieuwe overkoepelende thema van het CBL. Met Passie voor Food willen we de trots voor het vak uitdragen, de liefde voor de producten overbrengen en informatie geven over voeding en alles dat daarmee te maken heeft. Ook willen we met Passie voor Food het werken in de supermarkt promoten. U zult de komende tijd allerlei uitingen van het CBL tegenkomen met als thema Passie voor Food. Zo promoten wij de CBL-opleidingen op MBO en HBO-scholen. Ook kunnen onze leden met Passie voor Food bijvoorbeeld schoolklassen uitnodigen om kijkje te komen nemen achter de schermen van de supermarkt. Wij bieden ze daarvoor een speciale presentatie aan. Op de website www.passievoorfood.nl zal iedere geïnteresseerde straks terecht kunnen voor informatie, bijvoorbeeld over maatschappelijke thema's die onze branche raken. Want ook dat vindt de consument steeds belangrijker. 57% van de consumenten heeft een grote behoefte aan producten die op een maatschappelijk verantwoorde wijze zijn geproduceerd. Wij hebben als branche al veel bereikt op dit gebied. Via Passie voor Food zullen we dit nog meer uitdragen.

Dames en heren,
Het wordt de hoogste tijd voor onze sprekers. Ik rond af. Na deze ochtend nodigt het CBL u van harte uit om een bezoek aan de beurs te brengen. Wij ontvangen u graag op onze eigen CBL stand in hal 12 en ik vraag ook uw aandacht voor het speciale Well being plein in hal 12. Ik wens u een goede en leerzame ochtend en een inspirerend bezoek aan de beurs.

Van één zaak kunt u overtuigd zijn:
In een steeds veranderende wereld waar klanten steeds mondiger worden en hogere eisen stellen, willen wij inspelen op al die wensen van Koning klant, die hem of haar het gevoel geven, dat de beste plaats om je dagelijkse inkopen te doen, de supermarkt is. Daar gaan we voor en daar staan we voor. Want, dames en heren, wij hebben Passie voor Food.

Ik geef graag het woord aan onze gespreksleider voor deze ochtend: Peter Garstenveld.

Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772


---- --