Ingezonden persbericht


Persbericht

Onderzoek toont aan: zoekmachine rankings sterk verbeterd door affiliate marketing

Amsterdam, 27 maart 2007 --- David Janssen maakt deze maand de resultaten bekend van zijn afstudeeronderzoek op gebied van affiliate marketing. Janssen deed zes maanden lang wetenschappelijk onderzoek bij Affiliate Marketing Netwerk M4N naar de effecten van affiliate marketing op zoekmachine rankings van de klanten van dit bedrijf. Op dit onderwerp studeert Janssen deze maand af aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In affiliate marketing programma's bieden adverterende websites hun affiliates commissies op basis van gerealiseerde website traffic en daaruit voortkomende leads en/of sales. Adverteerders zoals Dell en Amazon hebben een netwerk van duizenden affiliates die hen van web site traffic voorzien via hyperlinks op hun websites. Zoekmachines zoals Google beschouwen hyperlinks als een bewijs van kwaliteit en/of betrouwbaarheid van de websites waar ze naar linken en gebruiken deze zodoende om de relevantie van websites te bepalen met betrekking tot zoekopdrachten. Als gevolg van de hyperlinks op de websites van affiliates zullen affiliate marketing netwerken daarom een positieve invloed hebben op de ranking (positie) van de websites van adverteerders in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

De belangrijkste bevinding van Janssen's onderzoek is dat affiliate marketing netwerken de zoekmachine rankings van adverterende websites effectief verbeteren. Deze verbeterde rankings hebben als resultaat dat het aantal websitebezoekers gerelateerd aan affiliate marketing programma's gemiddeld met tien tot dertig procent toeneemt. Een aantal factoren die een invloed hebben op de omvang van dit effect zijn seizoensinvloeden, het aantal potentiële affiliates en het concurrentieniveau binnen de branche van de adverteerder.

Inhoud onderzoek
In het eerste deel van zijn onderzoek behandelt Janssen de theoretische relaties tussen affiliate marketing en zoekmachine rankings. Het tweede deel van het onderzoek bestaat uit een meervoudige case study van zeven websites van adverteerders. Deze klanten van M4N worden gevolgd in de eerste twaalf weken waarin zij een affiliate marketing netwerk ontwikkelen. In deze periode werden de volgende vier eigenschappen wekelijks gemeten:
1 Het aantal affiliates in het netwerk
2 De effecten op de rankings binnen zoekmachineresultaten
3 De gerelateerde website traffic afkomstig van zoekmachines
4 De effecten op de marketingkosten per websitebezoeker

De empirische resultaten gebruikt Janssen om de eerder ontwikkelde theoretische onderzoeksproposities te valideren en waar nodig nieuwe onderzoekshypothesen te ontwikkelen.

Het volledige onderzoek "The Effects of Affiliate Marketing Networks on Search Engine Rankings, How affiliate marketing networks improve search engine rankings and increase web site traffic coming from search engines" is te vinden op http://www.m4n.nl/documents/The_Effects_of_Affiliate_Marketing_Networks_on_Search_Engine_Rankings.pdf

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten

Noot voor de redactie/