Gemeente Leiden



Collegebesluit over fase 1 verzelfstandiging openbaar onderwijs

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag een besluit genomen over de eerste fase van het project verzelfstandiging openbaar onderwijs. In overleg met de direct betrokken onderwijspartijen zijn van meerdere bestuursvormen en samenwerkingsscenario's de voor- en nadelen in kaart gebracht. De voorkeur van het College gaat nu uit naar één stichting waarin alle openbare scholen voor primair, voortgezet en speciaal onderwijs van Leiden worden ondergebracht. De medezeggenschapsorganen van de betrokken onderwijsinstellingen wordt nu om instemming of advies gevraagd, vervolgens moet de gemeenteraad een besluit nemen over het voorstel.

In juli 2006 besloot de Gemeenteraad tot verzelfstandiging van het openbaar onderwijs in Leiden. Het College kreeg de opdracht de verschillende mogelijkheden te onderzoeken. Betrokken zijn het openbaar primair en speciaal onderwijs, het Da Vinci College en het Stedelijk Gymnasium. De doelen van de verzelfstandiging zijn:
1. de huidige gemeentelijke rollen met betrekking tot het openbaar onderwijs scheiden (bestuur én verantwoordelijke voor het lokaal onderwijsbeleid);
2. professionalisering van het bevoegd gezag en de dagelijkse leiding van het openbaar onderwijs;
3. kwaliteitsverbetering in het bestuur van het openbaar onderwijs, het bestuur kan zich nu het los wordt gemaakt van de gemeente volledig richten op de belangen van het openbaar onderwijs.

Constructief overleg
Aan het Collegebesluit over de verzelfstandiging is een intensief proces vooraf gegaan. Wethouder Gerda van den Berg (Onderwijs) heeft een aantal keren met alle betrokken onderwijspartijen en de medezeggenschapsorganen apart overlegd en een gezamenlijke bijeenkomst gehouden. Van den Berg: 'Ik ben erg trots op de manier waarop het overleg is verlopen. Er was ruimte voor andere meningen, alle partijen praatten constructief mee. Het College moest uiteindelijk de knoop doorhakken en heeft na het afwegen van de voor- en nadelen van de verschillende opties gekozen voor de stichting als samenwerkingsvorm.'

Pagina twee van het persbericht over de fase 1 van de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs

Redenen voor keuze
Het College heeft vandaag gekozen voor één stichting waarin het hele Leidse openbare onderwijs wordt ondergebracht. De belangrijkste redenen om voor deze vorm te kiezen, zijn:


1. deze samenwerkingsvorm biedt de meeste kans op inhoudelijke meerwaarde voor het onderwijs, omdat het de ontmoeting tussen verschillende onderwijsvormen bevordert;
2. door voor één stichting te kiezen, kan deze zich ontwikkelen tot een sterke belangenbehartiger van het openbaar onderwijs en zich een stevige positie verwerven in het onderwijsveld en richting gemeente;
3. deze vorm biedt de grootste kans op efficiencyvoordelen;
4. hoewel in bescheiden mate: één stichting biedt meer overstap- en doorstroommogelijkheden voor het personeel.

Visie
Het College heeft bij zijn besluitvorming vooral ook veel aandacht besteed aan zijn visie op de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs. Voorop staat de kwaliteit van het onderwijs, die mag niet minder worden. Ook de professionaliteit van onderwijsgevenden en het bestuur mogen niet lijden onder de verzelfstandiging. Verder is het uitgangspunt dat de openbare identiteit behouden blijft. Hierin blijft de gemeentelijke overheid een toezichthoudende rol vervullen. En laatste kernpunt van de visie van het College op de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs is de omvang van de scholen. De kinderen blijven gewoon naar hun vertrouwde school gaan, daar verandert niets aan. De bestuurlijke schaalvergroting betekent dus niet dat de scholen allemaal op gaan in één grote school.

Vervolgtraject
Het concept-eindrapport stuurt het College nu naar de verschillende medezeggenschapsorganen voor instemming of advies. Na hun reactie volgt de definitieve vaststelling in het College en besluitvorming door de Gemeenteraad. Deze eerste fase van de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs is naar verwachting voor de zomer 2007 afgerond. De vervolgfasen 2 tot en met 4 worden met name vormgegeven door de onderwijspartijen zelf. Fase 2 levert een organisatie- en formatieplan op, in fase 3 wordt de daadwerkelijke start van de nieuwe organisatie voorbereid met bijvoorbeeld een bezettingsplan, statuten en aanstellingsbesluiten van het personeel. Fase 4 tenslotte is de echte start van een verzelfstandigd openbaar onderwijs, met ingang van het schooljaar 2008-2009.

Nadere informatie:
Edith Swinkels, Bureau Communicatie gemeente Leiden, tel. (071) 516 52 26


---- --